Koncem března se na Praze 7 otevřel nový obchod, který v Evropě zatím nemá obdobu. Nový projekt Textile Mountain chce vdechnout život textilním materiálům, které kvůli nadprodukci končí ve skladu nebo jako odpad. Za nápadem stojí držitelka titulu Módní designér 2017 v Czech Grand Design- Lenka Vacková.

Ocenění Módní designér roku 2017 Lenka Vacková získala za svou recyklovanou kolekci, na které spolupracovala s firmou zabývající se právě recyklací textilních odpadů. Cestou recyklace a upcyklace pokračuje i v obchodě Textile Mountain, do kterého můžete zavítat již od konce března v Čechově ulici na Praze 7. Obchod však neslouží „pouze“ jako prodejna udržitelného textilu a galanterie, ale i jako opravna oblečení a místo setkávání, kde bude možné se zúčastnit různých aktivit provázaných s tématem udržitelnosti v módě a životním stylu obecně.

Koncept Textile Mountain je reakcí na aktuální nadprodukci oděvního a textilního průmyslu, kdy vzniká obrovské množství textilu, pro které není dost odběratelů, a tak spoustu vyrobených textilií končí ve skladech, na skládkách a ve spalovnách. Lenka Vacková tuto problematiku zkoumala rok a půl při psaní diplomové práce na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Začala tehdy pracovat v továrně na recyklaci textilního odpadu. Zkušenosti z praxe ji přivedly na myšlenku najít pro nevyužitý textilní odpad ekologičtější a smysluplnější alternativu. Textile Mountain totiž šetří energii a náklady, které by jinak bylo třeba vynaložit na výrobu nových materiálů, jejich uskladnění či likvidaci.


Myšlenku Textile Mountain vám přiblíží sama Lenka Vacková ve videu.

Textilie a další oděvní doplňky k prodeji chce Textile Mountain odebírat především od českých výrobců, designerů a továren. V prodejním prostoru v Čechově ulici si zákazníci vyberou z udržitelných textilií a galanterie a mohou tak původně nepotřebný odpad proměňovat v hodnotnější věci.


„Udržitelnost je aktuální téma a lidé začínají kupovat ekoznačky. Neuvědomují si ale, že to vlastně vůbec nepotřebují. Doma už přeci všechno mají, takže drastická čistka šatníku a následující nákup haldy nového, ač jakkoliv skvěle udržitelného oblečení, potírá vlastní smysl. Lidé, kteří se v tom neorientují, bohužel nemají možnost rozklíčovat, že jde jen o dobrý marketing,“ uvedla návrhářka v rozhovoru pro ceny Czech Grand Design.


I ve svém vlastním šatníku návrhářka upřednostňuje oblečení z druhé ruky. Lenka Vacková by navíc ráda rozšiřovala povědomí o zbytečné nadprodukci a neekologicky i neeticky vyráběných oděvech prostřednictvím edukačních programů, jako jsou přednášky, workshopy či dílny. Textile Mountain tak může přinést motivaci k zamyšlení se nad zodpovědností, kterou nesou nejen výrobci, ale i spotřebitelé.


„Cílovým zákazníkem je každý z nás, protože všichni nosíme oblečení, a vždy je prostor k tomu, dělat to ještě udržitelněji a zodpovědněji. Zároveň příjemnou a zábavnou formou. Nejde tedy pouze o obchod, ale i o prostor, kde má být příjemné trávit svůj volný čas záslužnou činností,“ vysvětluje Lenka Vacková

Aktivity Textile Mountain plánuje rozšířit o spolupráci se spřízněnými organizacemi, například Institutem Cirkulární Ekonomiky, obchodu LUV-1 či studenty oděvního návrhářství.

Textile Mountain je volbou zákazníků, kterým nevadí udělat kompromis pro dobro okolního světa.

Zdroj: archiv Textile Mountain, video

comments


Fashion News
Author: Adéla Valušková

Podpořte autora
Starší příspěvky:
10 pražských kaváren, kde vám půjde práce od ruky

Všichni to známe, ne vždy se dá pracovat jen z domova nebo kanceláře. Občas je potřeba změnit prostředí – vedle toho,...

Zavřít