5

Dne 24. dubna se všichni příznivci módy na celém světě spojí, aby vyjádřili poptávku po zboží, za něž lidé neplatí svým zdravím nebo životem. 24. duben byl totiž profesionály z módního průmyslu stanoven jako Fashion Revolution Day. Tato iniciativa vznikla v přímé reakci na zřícení budovy Rana Plaza minulý rok v Bangladéši. V jejích troskách tehdy zahynulo 1133 lidí a na 3000 bylo zraněno. Fashion Revolution Day je mezinárodní kampaň, jejímž cílem je přispět k tomu, aby byl módní průmysl krásný nejen na pohled, ale i uvnitř – etický, transparentní, udržitelný.

#insideout

 

Do projektu se aktuálně zapojilo téměř 60 zemí z celého světa, od návrhářů a módních ikon po módní řetězce i luxusní módní značky, od farmářů pěstujících bavlnu a dělníků v továrnách po akademiky, média a jednotlivce, kterým není lhostejné, co nosí. K šíření povědomí se budou využívat především sociální sítě, ale proběhnou i tematické happeningy. Organizátoři vyzývají tedy veřejnost, aby si v tento den na podporu kampaně oblékli oblečení naruby a sdíleli fotografie na sociálních sítích, kde lze označit výrobce a dotázat se tak přímo na původ daného kusu oblečení.

Zakladatelka Fashion Revolution Day, Carry Somers, věří, že účast téměř 60 zemí světa na tomto projektu představuje opravdovou a reálnou příležitost propojit milovníky módy s lidmi, které jejich oblečení ušili.

1

Celosvětová kampaň vychází z jednoduché otázky – ,,Kdo ušil tvé oblečení?“

Stačí jednoduché gesto, označení #insideout, a můžete se zeptat ,,Kdo ušil mé oblečení?“ říká pionýrka principu ,,upcyklace“ ( vylepšená recyklace, kdy získáváte produkt vyšší kvality z původního ,,odpadu“) Orsola de Castro.

V České a Slovenské republice projekt zajišťuje online platforma na podporu udržitelné a lokální módy www.fashion-map.cz. Dále se do projektu zapojili: butik Czech Labels and Friends, Slovak Fashion Council, Bratislavský multifunkční prostor Kontakt a online obchod s módou ZOOT.

2

Koordinátorka za Českou republiku a Slovensko, Kamila Boudová dodává: „V Čechách ani na Slovensku není velké povědomí o tom, jak módní průmysl zachází s lidmi, kteří módu vyrábějí, a s přírodou, ze které jsou čerpány zdroje na produkci a která trpí s každým kusem vyhozeného oblečení. Účelem této globální kampaně není jen informovat veřejnost, ale aktivně ji díky sociálním sítím zapojit do dialogu se značkami a skrze ně i se samotnými ženami a muži, kteří daleko odsud naše oblečení šijí. Díky tisícům ohlasů a „hashtagů“ na sociálních sítích, značky pochopí, že nám není jejich jednání lhostejné a budou muset s pravdou ven: „Kdo ušil naše oblečení?“

3

Manažerka společensky zodpovědných projektů, Kateřina Pisáčková vysvětluje, jak svou roli v tomto projektu vnímá prodejce oblečení ZOOT.cz : „V tomto případě se vnímáme především jako silný komunikační kanál, o tématu budeme informovat početnou základnu našich zákazníků. Věříme v „lepší a logičtější“ svět i módní průmysl a ptáme se, jak k němu můžeme přispět i my. Ku příležitosti Fashion Revolution Day jsme se rozhodli přímo finančně přispět – za každou objednávku, kterou u nás ten den zákazníci udělají, pošleme 20Kč do oficiálního Fondu Rana Plaza na odškodnění obětí katastrofy.

I díky této kampani se nyní ve firmě intenzivněji zabýváme vlastním dodavatelským řetězcem a plánujeme hlubší dialog s dodavateli o původu zboží, které prodáváme. K naší vlastní produkci (ZOOT Lokál, ZOOT Originál a DOBRO.) již používáme výhradně certifikovaný textil. Nechceme být k těmto otázkám lhostejní, a proto se z vlastní iniciativy v oblasti vzděláváme, tím to podle nás začíná.”

4

S vlastní kampaní Ušili to na nás, se již dlouhodobě věnuje v České republice tématu dodržování lidských práv v textilním průmyslu nezisková organizace NaZemi. Textil vyráběný za férových pracovních podmínek a ekologickými postupy v Čechách také dlouhodobě propaguje společnost zabývající se potiskem textilu OP Tiger s projektem www.biotricko.cz.

 

Zdroj: Fashion Revolution, PR ZOOT

comments


Fashion Events
Veronika Janischová
Author: Veronika Janischová

Podpořte autora
Starší příspěvky:
SPRING VISION

Máme tady podzimní vizi jak by mělo všechno vypadat koukněte se snámi

Dailystyle News

Zavřít