Petr Lukeš 3

Petr Lukeš je vynikající vizážista, stylista a také fotograf. Od roku 1997 vede Asociaci vizážistů a stylistů ČR. Má více než sedmnáctiletou praxi v oboru a velkou škálu zajímavých zkušeností. Pracoval pro značky jako je Yves Saint Laurent či Dior, a také pro celou řadu TV, médií a časopisů. Jak se k této zajímavé práci dostal? Čemu se právě věnuje? Co všechno nabízí Asociace vizážistů a stylistů ČR? To vše a mnohem více se dozvíte v následujícím rozhovoru s tímto špičkovým vizážistou.

Jako první, bych se Vás ráda zeptala, co vás vedlo k tomu stát se vizážistou?

Byla to práce, která od prvního okamžiku slibovala uspokojit všechny moje touhy po profesi, kterou bych si mohl zamilovat. Je tvůrčí, je potřeba být nápaditý a schopný pracovat samostatně. Musíte mít osobitý rukopis a vybojovat si místo na slunci. Při tom všem jste svým pánem a navíc se obor neustále vyvíjí, což je obrovský stimul pro další rozvoj. A taky nemusíte moc brzo vstávat.

Máte vystudovanou nějakou odbornou školu, nebo jste začal s prací vizážisty bez předchozích zkušeností?

Začínal jsem v době, kdy neexistovalo v ČR vzdělání, které by vás připravilo na kariéru vizážisty. Začínal jsem pokusy na svých četných kamarádkách. Kterých jsem měl naštěstí poměrně dost. A tak jsem oťukával obor, který u nás v té době teprve vykukoval z plenek.

Jaké byly vaše začátky?

Jako každé začátky, plné výzev, ideálů, a také pádů a deziluzí. Nakonec jsem se po prvních krocích odhodlal přihlásit na konkurz pro Yves Saint Laurent a z něj jsem vyšel jako vítěz. Tam začala má první opravdu profesionální dráha v líčení. Současně je to období, kdy jsem se do téhle práce zamiloval a zůstal jí věrný.

Jak dlouho se již této práci věnujete?

Skoro dvacet let.

Co vás motivuje a kde berete inspiraci při Vaší práci?

Postupem se vám stane inspirací v podstatě vše, co vás v životě potká. Nálada, se kterou se ráno probudíte. Milá nebo naopak špatná událost, která vás potká. A samozřejmě inspirací číslo jedna jsou ženy. Je nádherná práce dělat krásné bytosti ještě krásnější. Odhalovat jejich vnitřní krásu a její odraz se pokusit zachytit vně. Tak aby ji mohl vidět celý svět.

Co by jste poradil našim čtenářům, kteří by se také rádi věnovali této práci, ale nevědí jak začít, nebo mají obavy z neúspěchu?

Pokud je to váš sen, jděte si za ním. Obava z neúspěchu je přirozená, ale nikdy se nedozvíte, jak to dopadne, když se nechopíte příležitosti. Není ostuda neuspět v nějakém oboru. Ostuda je vůbec se nepokusit jít za svým snem.

Nejen, že jste skvělý vizážista, ale také fotograf, dokážete říci, co je pro vás zajímavější?

U mě jsou to již spojené nádoby. Není jedna zajímavější než druhá. Jsou zajímavé hlavně tím, že se dokonale propojují. Fotím kratší čas než dělám makeup, ale v podstatě to mou profesi dokonale obohatilo. Začal jsem s tím, že chci zachytit svou práci způsobem, jakým vidím svět. A nakonec se z fotografie stala další vášeň. Pro vizážistu je navíc fotografie prostředkem, který z umění na jeden den či večer, zachytí alespoň jeden prchavý okamžik, náladu a emoci navždy. Je to dokonalá symbióza a pro mě patří fotografie a makeup neodmyslitelně k sobě. Navíc díky tomu, že vím, jak budu některé věci svítit si ještě přesněji upravím makeup pro daný záběr. Je to úžasné dobrodružství.

Máte zkušenosti s prací pro Yves Saint Laurent a později pro Dior v ČR, a také jste se stal hlavním vizážistou pro Salvete 1990 a.s., ještě stále se některé z těchto prací věnujete?

Práce pro YSL i Dior byla výborná zkušenost. Na druhou stranu mě lákalo jít dál a pracovat více nezávisle a samostatně. Za obě zkušenosti jsem ale vděčný a svým způsobem mám k oběma značkám nostalgický vztah. U Salvete jsem navrhoval trendy a kolekce, což byl jeden z mých vizážistických snů. Sledovat tendence módy s velkým předstihem a ladit produkty, tak aby byly prostě nej pro danou sezónu mě opravdu bavilo. A pak samozřejmě to napětí, jak zákazníci vaše vize přijmou, je veliké. A o to větší úspěch, když se kolekce vyprodá.

Petr Lukeš 2

Prozradíte nám, kde všude se můžeme s Vaší prací setkat?

Za ta léta je toho poměrně dost, ale nejvíce je teď možné vidět moje práce pro Asociaci vizážistů a stylistů ČR. Pro Makeup Magazin a také pro Vogue Photo Italské Edice časopisu Vogue. Současně vedu mnoho kurzů v Asociaci vizážistů a stylistů ČR, kde se je možné setkat se mnou naživo. A k vidění jsem občas na obrazovce televizních stanic, Nova, ČT1, ČT2, a dalších menších televizních kanálech. K jedné z nejsledovanějších relací patřil například živý komentář ke královské svatbě Williama a Kate, což byl nejsledovanější pořad v historii ČT24. Často také komentuji v časopisech a denících odívání a styl veřejně známých osob a osobností.

V roce 1997 jste založil Asociaci vizážistů a stylistů ČR, kde pořádáte různé workshopy a kurzy, je potřeba mít nějaké zkušenosti z oboru ještě před nástupem do kurzu?

Máme kurzy pro laiky, kurzy pro začátečníky a také kurzy pro pokročilé a velmi pokročilé. Na laické kurzy a kurzy pro začátečníky zkušenosti potřeba nejsou. Na některé pokročilé kurzy vyžadujeme předchozí vzdělání a na některé dokonce i praxi. Umíme se po stránce vzdělání v oboru postarat o člověka který chce začít, ale současně ho neupustíme, ani když chce profesně růst a zvládat stále náročnější a sofistikovanější postupy a techniky. Snažíme se podchytit kreativitu studentů a předat jim zkušenosti z praxe.

Jaké kurzy a služby nabízí Asociace vizážistů a stylistů ČR pro případné zájemce?

Nabízíme komplexní vzdělání pro vizážisty od základních rekvalifikačních kurzů až po pokročilé techniky. Dále máme ucelené vzdělání pro stylisty a současně jsme před dvěma roky zahájily i fotografické kurzy, kde na rozdíl od makeupu a stylingu, kde jsme velmi komplexní, nabízíme jen kurzy zaměřené na fotografování módy, stylingu, portrétu, postavy a makeupu.

Jaké možnosti uplatnění mají absolventi kurzů?

Možnosti jsou velmi široké, od služeb pro běžné klienty, přes práci s fotografy, film nebo televizi. Důležité je ovšem nepodcenit přípravu, vzdělání a úroveň práce. Trh je dnes už velmi náročný a lidi, co si přečtou první knihu o makeupu a druhý den se stávají vizážisty čeká rychlá deziluze. Při dobré přípravě, talentu a ochotě se rozvíjet, se však dá vybudovat kariéra v horizontu měsíců u nejpilnějších až několika málo let.

Petr Lukeš 4

Máte dokonce svou vlastní značku profesionálních štětců na líčení, jak vás napadla tato myšlenka a proč?

V podstatě vše začalo hledáním ideálního štětce pro sebe. Jako profesionál rychle zjistíte že štětec je vlastně nejdůležitější nástroj pro vizážistu. Hned po vašich rukou. Jenže když máte skvělé myšlenky a ruce připravené je realizovat, každý nedostatek štětce vám brání přenést je na tvář modelky. A tak hledáte samozřejmě ten nejlepší štětec. Na domácím trhu mi štětec mých snů chyběl a můj první krok bylo dovézt do ČR značku která by splňovala moje nároky. Nakonec mi došlo že pouze s vlastní značkou můžete přicházet s tím, že tenhle štětec chcete hustší, tenhle víc zkosený a tenhle musí mít jiný vlas. Nakonec jsem si našel německou továrnu která dokázala splnit všechny mé nároky a navíc vyrábí klasicky ručně už po několik generací a využívá nejlepší vlasy z celého světa. Výroba každého štětce trochu připomíná výrobu šperku, každý kus měl v ruce konkrétní člověk, který jej vypiplal do finální podoby. No a jelikož vyrobit štětce jen pro sebe se opravdu finančně prodraží zkusil jsem, zda ostatní profesionálové přijmou moje štětce jako svůj nástroj, se kterým budou spokojení tak jako já. Nakonec se ukázalo, že to byl skvělý nápad a dnes mám celou řadu profesionálních zákazníků, kteří ocení maximální kvalitu. Dokonce jsme si nakonec mohli dovolit i řadu pro jejich klienty a představit domácí štětce se stejnou kvalitou vlasu, ale krátkou rukojetí pro líčení u zrcadla.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Netroufám si tvrdit, který z úspěchů byl největší, ale za jeden z hlavních profesních úspěchů bych uvedl, že projekt založení Asociace vizážistů a stylistů ČR má za sebou 17 let existence a ukázal se jako velmi životaschopný a potřebný. Současně moje škola, která při založení asociace přešla pod její záštitu již odchovala více jak 10 000 studentů. Mnoho z nich se stalo víc než klienty a mohu je považovat za přátele. Za největší osobní úspěch považuji, že se mohu věnovat práci která mě naplňuje a jak věřím dělá svět o něco krásnějším místem k žití.

Máte nějaké nové plány do budoucna, nebo vizi jakým směrem by se měla vaše kariéra dále ubírat?

Plánuji konečně dopsat svou knihu o makeupu, a také o stylu odívání pro muže.

A na závěr si nemůžu odpustit otázku, zda nám můžete poradit, jaké budou trendy letos v létě v líčení?

Makeup je pro sezoónu velmi pestrý od neutrálních naturel makeupů až po velmi avantgardní vý­razný styl, který byl představen s ko­lekcemi Vivienne Westwood. Objeví se nové barvy, odstíny světle modré, a nebo také oslňující sytější modř. Fialový tu­lipán, sytěji fialovou zářivou orchidej či zeleň rozkvetlého bolehlavu. Chybět nebudou ani pískové tóny a tóny žluté frézie. Oranžová se drží na špici mód­ních barev již několik sezón a tentokrát nás oslní v barvě celozií, které známe z letních balkónů. V makeupu se objeví také extravagantní formy líčení postavené ovšem na grafické jednoduchosti až strohosti.

 

comments


ppl talk
Veronika Janischová
Author: Veronika Janischová

Podpořte autora
Starší příspěvky:
Atelier MIK
Atelier MIK

Atelier MIK: Showroom Opening Dne 3. dubna 2014 od 18:00 a 4. dubna od 15:00 proběhlo slavnostní otevření Atelieru MIK,...

Dailystyle News

Zavřít