DailyStyle Vám přináší nový seriál osobního rozvoje! Jednou měsíčně zde objevíte článek, zaměřený na zvládnutí komunikace, nebo vylepšení osobních či pracovních vztahů. Dnes se zaměříme na téma hádky a jejího úspěšného vyřešení. Kdo z nás nezažil situaci, kdy ten druhý pronese něco, s čím hluboce nesouhlasíme, či se nás to dotýká, a cítíme, že každou chvíli vybuchneme? Nebo, když už výměna názorů přerostla v otevřený konflikt? Jak z takového nesouladu vytěžit maximum, aby se diskuze nezměnila v nezdravou hádku? Sestavili jsme pro Vás 5 základních pravidel „zdravé“ hádky, jejichž dodržování může pomoci výrazně zlepšit vaší komunikaci a vztahy.

  1. Problémy se snažte řešit hned, ne s časovým odstupem

Pokud Vás partner udělá něco, co Vás podráždí, nebo naštve, je jen na Vás, zda se rozhodnete mu o tom říci, a nebo se se svými pocity vypořádáte sami. Pokud to ovšem výrazně zkazí Vaší náladu, je určitě lepší hned „vyklopit“, co Vám vadí, než to v sobě dusit (samozřejmě v případě, že to dovolují momentální okolnosti). Pokud nezvládnete nebýt takzvaně „zpruzení“, druhý Vaší náladu stejně určitě vycítí a začne jí zrcadlit. Zkazíte tak den oběma a v závěru se pravděpodobně pohádáte tak jako tak, takže s chutí to toho – není na co čekat!

  1. Naučte se problémy komunikovat bez osobních útoků

„Odosobnění“ hádky je jeden ze skvělých triků, jak zmírnit napětí a dostat se ke kýženému kompromisu. Zásadně nepoužívejte žádné vulgarismy, nadávky a podpásovky, ale zkuste zajít ještě dále. Například na místo: „Ty jsi tak hloupý! Jak můžeš věřit takové nejapnosti, kterou mi tu vykládáš?!“, můžete říci něco ve stylu: „S touhle teorií mám trochu problém, něco mi na ní nehraje, přijde mi dost těžko uvěřitelná…“. V obou případech říkáte ve skutečnosti téměř totéž, ale druhá varianta bude působit zaručeně mnohem méně útočně a nepovede k eskalaci konfliktu. Slovně tedy útočte vždy jen na problém, ne na partnera!

  1. Naučte se popsat své pocity, místo obviňování druhého

Tento bod se velmi podobá tomu předchozímu a v podstatě ho jen více rozvíjí. Pokud Vám něco vadí, místo útoku na druhého se pokuste pouze bez jakéhokoliv nátlaku popsat, s čím máte problém, a jak to na Vás působí. Věty začínejte v první osobě jednotného čísla.

  1. Problémy nehromaďte, neřešte minulost

Odolejte pokušení vyčíst partnerovi v hádce ještě všechny další újmy, které se ve Vás nahromadily za poslední půlrok, či mu připomínat jiná, již dříve prodiskutovaná, selhání z minulosti. Stejně tak, pokud se ten druhý snaží převést problém někam jinam, rozmělnit ho nebo úplně překroutit, buďte ve střehu, abyste mu dokázali zdvořile, ale důrazně připomenout, o čem se bavíte. Nenechte se stáhnout od původního problému kamkoliv jinam!

  1. Nezvedejte hlas, potlačte ego

Kdy se stává normální zdravá diskuze hádkou? Jedním z jejích hlavních rysů je určitě tolik známé a charakteristické zvyšování hlasu, které prozrazuje naše nezvládnuté emoce. Jakoby symbolizovalo, že se dva lidé navzájem vnitřně vzdalují. Pokud ucítíte, že k němu máte tendenci, zkuste se vědomě zaměřit na opak: hlas ztište, zpomalte Vaší mluvu a zkontrolujte řeč těla, aby nebyla agresivní. Pozorujte svoje pocity a sami pro sebe si zanalyzujte, co Vám vadí a proč. A hlavně – neberte si nic příliš osobně!

zdroj: 1

 

comments


Lifestyle
Dora Kovářová
Author: Dora Kovářová

Podpořte autora
Starší příspěvky:
GIF me those trends

Zkoukněte hlavní trendy z londýnského týdnu módy v dynamickém formátu GIF!

Dailystyle News

Zavřít