26. ročník Designbloku: Mládí a křehká krása designu
Ve středu v Praze začal 26. ročník Designbloku, největší přehlídky designu a módy ve střední Evropě. Nese se v duchu mládí, tradic i inovací a představuje to nejlepší z českého designu i významné zahraniční hosty.
Za dobu, co se Designblok koná, se z něj stala přední událost, na kterou ročně míří několik desítek tisíc návštěvníků, přibývá zahraničních designérů, ale i novinářů a galeristů, kteří vyhlížejí české talenty. Tradiční přehlídka designu a módy od 2. do 6. října ovládne Jízdárnu Pražského hradu, zrekonstruovanou budovu Muzea Prahy, Uměleckoprůmyslové museum, Bastion Florenc a různá další místa po městě.
High Craft – to nejlepší z českého designu
Velkolepý sál Jízdárny Pražského hradu ožil pod záštitou první dámy České republiky Evy Pavlové speciální výstavou High Craft. V rámci kurátorského výběru ředitelky festivalu Jany Zielinski a kreativního ředitele Jiřího Macka a ve spolupráci se Správou Pražského hradu a magazínem Vogue CS se zde setkává přes třicet úspěšných českých designérů a značek, které umně kombinují tradiční řemesla a inovativní, environmentálně přívětivé výrobní postupy s těmi nejvyššími estetickými standardy. Na ploše o 2000 metrech čtverečních si tak můžete prohlédnou to nejlepší, co současný český design nabízí – sklo, šperky, nábytek či módu, ať už od značek s mnohaletou historií, tak od mladé krve.
„Jízdárna je v podstatě creme de la creme českého designu. Je mojí oblíbenou lokací. Výrobci i designéři se opravdu vybičovali, má to vysokou úroveň. Mám obrovskou radost,“ řekla Jana Zielinski. A my můžeme jen souhlasit.
Hmatatelné plynutí času
Opět nás uchvátila značka Rückl a vázy od designérky a kreativní ředitelky Kateřiny Handlové. Letos v rámci instalace Interface (u které kromě vizuálního provedení ceníme i snahu o udržitelnost) představili novou kolekci Unreality, která je inspirovaná časem. „Chtěla jsem zpracovat téma času různým způsobem. Třeba na váze Traces jsem pracovala s ručním brusem, který připomíná vlasy – na těch na svém těle vnímáte ubíhání času snad nejvíc – to jak rostou, šediví,“ okometovala kolekci Kateřina Handlová.
Interface hledá krásu v nedokonalosti a odráží lidskou touhu po smyslu a trvalosti v rychle se měnícím světě, snaží se zachytit emoce, okamžik, efemérnost, nebo naopak věčnost. „Stejně jako u kolekce Heroine mě u nové kolekce úplně na začátku inspirovaly ženy, konkrétně umělkyně Adriena Šimotová a Eva Kmentová. Obě hodně pracovaly s textem. Hledala jsem způsob, jak slova monumentalizovat, jak je posílit a zhmotnit, aby se stala něčím víc než jen pomíjivými znaky. Váza Legacy přetváří slovo v trvalý symbol, co odolává času. Zhmotňuje myšlenky a slova jako věčný odkaz, podobně jako starověké nápisy na deskách, egyptské hieroglyfy nebo antické sloupy.“
Kolekci dominuje limitovaná edice vázy Glacial Pleats, na které Kateřina spolupracovala s fashion designérem Lukášem Macháčkem. Je inspirována krásou ledovců, přírodními strukturami i charakterem textilního materiálu, který je Lukášovým primárním médiem. Vázu ozvláštňují odnímatelné skleněné střepy na jehlicích. „Je to taková šperkovnice. Jehlici můžete vyndat, vzít si ji třeba někam večer, a pak ji dáte zase zpátky do vázy. Trochu jsem tím navázala na Vivien z kolekce Heroine, z níž bylo možné sundat obojek.“
Tip: Rückl nabízí speciální slevu 20 % na e-shopu s kódem DESIGNBLOK20. Nabídka platí do 6. října. Sleva se nevztahuje na limitované edice z nové kolekce Unreality.
Zvířecí svět a mladí tvůrci
Sklářský designér a kreativní ředitel značky KLIMCHI František Jungvirt v rámci sólové expozice představil sběratelskou sérii uměleckých váz. V kolekcích Plush Animals a Dark Cave Animals zachytil dvě protikladné tváře zvířecí říše. Na jedné straně jsou tvorové s výraznými pestrými barvami, kteří působí roztomile a mnohdy neškodně. Na straně druhé stojí ti, kteří nám nahánějí strach a štítíme se jich. Zatímco kolekce Plush Animals oplývá barevnými, vesele skotačícími žabkami, rybami a ještěrkami, po vázách z edice Dark Cave Animal se plíží pavouci a brouci. Skleněná, realisticky působící zvířátka ručně vymodeloval sklářský mistr Martin Štefánek.
KLIMCHI v Jízdárně prezentuje převážně výsledek spolupráce se studenty UMPRUM z ateliéru Ronyho Plesla. Značka, která je aktuálně nominovaná na Český Goodwill, bude brzy na Václavském náměstí otvírat svou první kamennou prodejnu. Věříme, že se máme na co těšit.
Znovuzrození
Svou hravou prezentací nás (a očividně i mnohé další návštěvníky) oslovila i sklárna Květná 1794, které ještě na počátku letošního roku hrozil krach.
Sklárna Harrachov prezentuje nejen léty ověřené kolekce, například Edge od Ivany Müllerové, ale i novinky od nového kreativního vedení v podobě studia LLEV manželů Mochalových. Ti mají na svědomí i rebranding. Věříme, že pod jejich vedením má sklárna slibně nakročeno k úspěšnému fungování.
Fragmenty k udržitelnosti
V expozici studia DECHEM můžete vidět ukázky využití inovativního materiálu Fragmentglass, upcyklovaných skleněných střepů z produkce značky BOMMA. Sklárna využívá materiál v nové kolekci svítidel Fragments. Více se o Fragmentglass můžete dozvědět na přednášce na Respekt Stage v neděli od půl páté.
Ve zvýšeném patře Jízdárny je k vidění tematická výstava High Craft Books s výjimečně zpracovanými knihami a publikacemi. Najdete zde nakladatelství nastole, wo-men, Verzone, Poketo, Meander či projekt Českých center Beyond Paper Plane.
Superstudio
Své prostory otevřelo designu a návštěvníkům i Muzeum Prahy na Florenci. V rámci zdejšího Superstudia nás nejvíce zaujala Sazka, která jde zelenější cestou s platformou reLosy. Ve spolupráci se studiem Naut vytvořili Sazka Kickz, tenisky z losů a jablečné kůže. Mimochodem jdou taky setřít!
Dalším zajímavým kouskem je multifunkční nábytek AYTO od značky moi designéra Patrika Bujňáka. Jedná se o plně udržitelný nábytek vyrobený z ekologického EPP materiálu, dá se použít jako stůl, úložný či chladicí box či třeba květináč.
Působivý je počin pražského designérského studia Balance is Motion, které představilo nábytek z rýžového kompozitního materiálu Resysta a recyklované pěny. Kolekci Foamy vytvořilo studio ve spolupráci s českým výrobcem Yate. Další ukázku ekodesignového studia najdete v Bastionu Florenc – zde vystavuje řadu akustického nábytku vzniklého ve spolupráci s výrobcem Ekustik.
V Muzeu Prahy za pozornost stojí třeba i přehlídka návrhů kelímků na kávu v podání ateliéru Průmyslového designu FMK UTB ve Zlíně vzniklé ve spolupráci s firmou Plastia. A u Kovostalu se zastavte pro popcorn.
Vstupte do Cosmu
Před Muzeem Prahy zaparkovala kovová kapsle na šesti kolech. Loňský hit Designbloku, metalická instalace Cosmos, čítá díla z dílny deseti předních českých designérů na pozadí imerzivní audiovizuální show vesmírného nekonečna. Vstup je zdarma.
Legenda české postmoderny
Bohuslav „Bóda“ Horák je mistrem uměleckého designu. Jeho tvorba, přírodou inspirovaná a ve světě se slávou přijímaná, vždy vítězila svou expresivní autorskou silou nad průmyslovou výrobou. Spoluzakladatel legendárního uskupení Atika slaví své 70. narozeniny výstavou sběratelských objektů i nových děl v Uměleckoprůmyslovém museu až do konce října.
Zahraniční hvězda
Do Prahy poprvé zavítala i legenda světového designu Ron Arad. Britský designér, architekt, a umělec, jehož studio pracuje pro přední světové značky jako Moroso, Vitra, Kartell, Magis nebo Alessi, přijel představit novinku ze své tvorby pro Moroso – křeslo One Page. To je k vidění v rámci speciální výstavy v showroomu Konsepti v Holešovicích. Také z rukou ředitelky festivalu Jany Zielinski převzal Cenu Designbloku za mimořádný přínos designu.
Mladá móda
Designblok opět dává prostor nejmladší generaci i nadějným evropským studentům. Tvorbu patnácti mladých návrhářů a návrhářek, kteří se probojovali do finále desátého ročníku mezinárodní soutěže Diploma Selection, můžete posoudit během přehlídek v sobotu 5. října v Lobkowiczkém paláci.
Osobní zpověď Jany Zielinski
V rámci programu Designbloku proběhla ve středu v druhém patře Jízdárny autogramiáda knihy Křehká krása designu. Jedná se o knižní rozhovor s Janou Zielinski, který s ní vedla novinářka, publicistka a dlouholetá šéfredaktorka magazínů ELLE a Vogue CS Andrea Běhounková. Knihu vydalo nakladatelství nastole. „Ačkoliv nastole patří pod velkou nakladatelskou síť Albatros Media, věnovali knize velmi osobní péči. Mohli jsme také hodně ovlivnit to, jak bude kniha vypadat,“ oceňuje Jana Zielinski, kterou jsme měli možnost při setkání krátce vyzpovídat.
Dala jste spoustu rozhovorů do médií. Jaká pro vás ale byla zkušenost vést rozhovor pro knihu?
Je to úplně jiná disciplína. S Andreou jsme se scházely víceméně každý týden na pět až šest hodin. Bylo to intenzivní. Pro mě to byla až terapeutická práce – musíte se vracet hodně do minulosti, některé věci si v hlavě srovnat. Tento rozhovor je velmi otevřený, velmi osobní. Rozhovory, které dělám běžně, jsou o práci.
Kterou emoci máte s knihou a procesem její tvorby spojenou?
Přátelství. Čím víc jsme s Andreou na knize pracovaly, tím víc se z nás stávaly přítelkyně. Zjistily jsme, že máme strašně moc věcí společných – určitý druh introvertnosti, obdiv ke koním a celou řadu dalších věcí. Hodně mě to bavilo, brala jsem to jako odměnu.
Příprava 26. ročníku Designbloku, do toho tvorba knihy. Jak jste to zvládala? Věřím, že za tím stojí spousta času a práce…
Ano, bylo na tom strašně práce navíc, se kterou člověk nepočítá, když na nabídku knihy kývne. Zároveň jsem se na to pokaždé těšila. Byl to velmi naplněný rok.
Dokážete i odpočívat?
Jedu hodně na zážitky. Miluju krásu života. Na druhou stranu vím, že po Designbloku budu potřebovat jistou formu izolace a uklidnit se. Jedu na jógový pobyt.
Kniha je mimo jiné o kráse designu? Čím je pro vás design krásný?
Design je něco, co má jednu základní vlastnost – dokáže proměnit všední ve sváteční, to je pro mě ta krása. To, jakými předměty jsme obklopeni, to mi přináší ten svátek do života. Nějakým způsobem nás to povznáší. A to mě baví.
Jak zatím hodnotíte letošní ročník festivalu?
Dneska (2. října) dopoledne bylo úplně narváno. Mysleli jsme, že budeme muset na chvíli muzeum zavřít, protože se tam průchod úplně zastavil. Zatím jsem nadšená.
A jak hodnotíte letošní Designblok vy? Pokud se na něj teprve chystáte, více potřebného najdete na webu festivalu, případně pro aktuální informace mrkněte na instagramový profil.