
Anna-Eva Bergman a Hans Hartung: Výjimečný dialog lásky a umění poprvé pohromadě
Dvě jedinečné osobnosti, přesto ve své odlišnosti úzce propojené. V pražské Kunsthalle odstartovala historicky první společná výstava Anny-Evy Bergman a Hanse Hartunga. Přináší nový pohled na jeden z nejvýjimečnějších a tiše radikálních uměleckých párů dvacátého století a na několik desetiletí trvající umělecký dialog formovaný odloučením, opětovným shledáním a přetrvávající tvůrčí blízkostí.
Výstava s názvem A nic nás nerozdělí není jen přehlídkou výtvarného mistrovství – je to mapa vztahu dvou nezávislých tvůrců, kteří se navzdory všem odlišnostem a překážkám navzájem doplňovali a inspirovali. Pod vedením kurátorů Thea Carnegy-Tana a Pierra Wata a ve spolupráci s Fondation Hartung-Bergman se podařilo vytvořit výjimečnou retrospektivu, která propojuje více než 300 děl vytvořených napříč šesti desetiletími s intimními fragmenty jejich života. Vedle maleb uvidíte i skici, fotografie, korespondenci či umělecká díla, která si pár navzájem daroval.


Bergman a Hartung tvořili pár, který přesahoval běžné chápání partnerské spolupráce. Poznali se v Paříži v roce 1929 a v témže roce se vzali. Často cestovali a neustále spolu sdíleli své myšlenky. Navrhli vlastní dům na Menorce, společně objevovali Evropu a dále rozvíjeli své osobité umělecké přístupy. I když se jejich cesty na patnáct let rozešly, nikdy neztratili vnitřní spojení. Právě tato napětí a návraty jsou jedním z klíčových témat celé výstavy.
„Je to výstava nejen o umění, ale zejména o životě,“ říká kurátor Pierre Wat. „Jedná se o něco úplně nového. Proplétá dvě trajektorie, dva osudy a dva soubory děl, které se znovu a znovu potkávají, ale nikdy zcela nesplynou.“



Zatímco Hans Hartung zaujal výraznou gestickou abstrakcí – někdy až kaligrafickou, jindy škrábanou nebo stříkanou metličkami z větví – Anna-Eva Bergman hledala formální čistotu inspirovanou norskou krajinou, geologií a polární září. Její kompozice, často využívající kovové fólie a archetypální motivy (kamene, hory, měsíce), jsou prosvětlené a meditativní.
Oba umělci, kteří se postupem času stali jedním z nejvýznamnějších uměleckých párů 20. století, po boku slavných dvojic jako Sonia a Robert Delauney či Sophie Taeuber a Hans Arp, čerpali z fascinace přírodními elementy – vodou, ohněm, vzduchem i zemí. A také z architektury, geometrie a vesmíru. Výrazným motivem je také jejich vztah k hudbě. Měli rádi tvorbu Johanna Sebastiana Bacha a malovali i přebaly LP desek.


Výstava přináší také důležitý moment pro Annu-Evu Bergman. „Po dlouhou dobu zůstávala ve stínu svého slavnějšího partnera. Tato výstava ji konečně staví do středu pozornosti, kam právem patří,“ připomíná Christelle Havranek, hlavní kurátorka Kunsthalle Praha.
V části věnované společné genezi objevíte i práce umělkyně českého původu Terry Haass, která působila jako neformální most mezi Bergman a Hartungem.


Výstava vznikla v úzké spolupráci s nadací Fondation Hartung-Bergman (sídlící v Antibes, kde manželé strávili závěrečné dekády svých životů) bez jejíž velkorysé podpory by realizace nebyla možná. Jakožto správce sdíleného dědictví obou manželů poskytla Fondation Hartung-Bergman klíčová díla, archivní materiály a důležité kurátorské poznatky. Misí nadace je uchovávat, zkoumat a propagovat dílo Bergman a Hartunga, a také podporovat nové pohledy na jejich význam v kontextu moderního a současného umění.
Jak výstižně poznamenal ředitel nadace Thomas Schlesser: „Postavili tři domy. Výstavou v Kunsthalle jim otevíráme čtvrtý.“ A tento symbolický dům není jen kulisou pro jejich díla. Je to prostor, kde může publikum znovu objevit zapomenutou malířku a znovu nahlédnout na významného malíře – tentokrát skrze optiku sdíleného života, odloučení i znovunalezení.


„Výstava A nic nás nerozdělí klade otázky o tom, co to znamená být s někým hluboce propojený, a přesto si uchovat vlastní osobitost, i o našem vztahu k umění, přírodě, vesmíru a vznešenosti. Tato témata přitom hluboce rezonují i v dnešním světě. Obzvlášť symbolické je, že se toto umělecké prolnutí uskuteční právě v Praze, tedy ve městě, které hrálo v propletených životech Bergman a Hartunga významnou roli,“ dodává Ivana Goossen, ředitelka Kunsthalle Praha.
Výstava potrvá do 13. října. Doprovodí ji komentované prohlídky, workshopy s místními umělci a designéry či další semestr kurzu o současném umění TransformArt. K výstavě vznikl i bohatě ilustrovaný katalog. Význam výstavy podtrhuje i to, že ji prestižní magazín Christie’s zařadil mezi 12 nejvýznamnějších a nejočekávanějších výstav v Evropě pro letošní rok.
Zdroj: Kunsthalle Praha