
Láska k řemeslu a sklo s přidanou hodnotou. Poznejte Lukáše Jabůrka
Sklo a jeho čistá krása je pro něj neustálou inspirací. Sklářský designér a brusič Lukáš Jabůrek, který v minulosti působil jako umělecký ředitel sklárny Moser, nám představil svou tvorbu i dílnu v Jirkově.
„Sklo je nejkrásnější materiál, protože má vždycky něco navíc a to je jeho dokonalá optika. Sklo nikdy nelže, promlouvá svými odlesky a čistou duší. Chci, aby měly mé výrobky přidanou hodnotu a bylo na nich vidět řemeslo, díky kterým jsou nadčasové. Do každé práce vkládám příběh a určitou symboliku, která odkazuje nejen k autorovi, ale především k samotnému dílu, jeho podstatě a inspiraci,“ říká Lukáš Jabůrek, kterého jsme koncem listopadu navštívili v Jirkově na Chomutovsku.


Lukáš má za sebou více než dvacetiletou zkušenost a svou profesní dráhu výrazně rozvinul během působení na pozici uměleckého ředitele v prestižní sklárně Moser (do roku 2018), kde získal mimo jiné Cenu veřejnosti v soutěži Czech Grand Design 2012 za ikonické vázy Hruška a Kolorit.


Propojuje tradiční sklářské řemeslo se současným designem. Pracuje s bezolovnatým křišťálem a rád kombinuje barevnou sklovinu a náročný brus, což dodává dílu jedinečný výraz a atmosféru. Jak sám říká, hladkou skleničku s karafou vám udělá každý druhý. „Dělám všechno, co se kolem skla točí, od průmyslového designu po umělecké kusy. Po řemeslné i fyzické stránce jsou ty věci náročné. Některé mé vázy mají i dvacet kilo. S každým kusem se snažím někam posouvat, nedělat pořád to samé,“ přibližuje. Největší poptávku zaznamenává po unikátních kouscích. „V dnešní době si člověk radši připlatí za unikátní nebo limitovaný kousek a má to jako investici.“ Mezi bestsellery pak patří ručně foukaný a broušený objekt ve tvaru srdce.


Posledních cca pět let pracuje na sebe a když zrovna nejezdí do skláren (využívá kapacity převážně v Ajeto, dále ve Sklárně Jílek či Květná 1794 – každá sklárna se orientuje trochu na něco jiného, takže je s nimi spolupracuje na základě jednotlivých zakázek, pozn. red.) či na schůzky s klienty, najdete v nově zrekonstruovaném studiu v Jirkově, kde pokračuje v tradičním sklářském řemesle a navazuje tak na více než stoletou tradici regionu. Ačkoliv se dodnes v oblasti žádná sklárna nedochovala (nejbližší se nachází v Karlových Varech), jeho ateliér a dílna nabízí nejen pohled do samotného řemesla, ale také jedinečnou příležitost zažít, jak se sklo ručně vyrábí a jak vznikají unikátní designová díla. „Tady brousím náročné kusy a unikáty, nad kterými chci mít 100% kontrolu. Z Chomutova pocházím, bydlím v Klášterci nad Ohří. Měl jsem tu k dispozici rodinné prostory. Je hezké, že jsem se k rodině vrátil a vídám ji teď častěji. Je tu hodně možností, jak prostory posunout a vylepšit, a to mě baví. Někteří klienti sem za mnou jezdí radši než třeba do Prahy. Můžou se podívat na průběh výroby zakázek, které někdy zaberou i přes rok, nebo podle toho, co dělám, vymýšlíme, co by se hodilo k nim domů.“


Tvoří pro individuální klienty i firmy. Když jsme se viděli, pracoval např. na dokončení skleněných objektů pro velkou interiérovou instalaci pro autosalon v Klatovech. Vesměs devadesát procent klientů se k němu opakovaně vrací. Jeho základní portfolio najdete na webu nebo si jeho kousky můžete prohlédnout v pražském Flagship Store Preciosy, v Artisème či Sklence. Výrobky dodává i do zahraničních obchodů a showroomů např. ve Švýcarsku, Anglii, USA, Francii či Jižní Koreji, nebo tvoří na zakázku. Pro klientku z USA dokonce dělal kolekci designových uren.
V dílně jsme si mohli mimo jiné prohlédnout mrazivou kolekci, kterou představil v polovině listopadu. Limitovaná edice broušených váz s názvem Stvořeno mrazem nachází inspiraci v podzimní a zimní tématice. Vázu Frost Clear z čirého křišťálu zdobí speciální technika ledování, která na povrchu vytváří drobné praskliny a štípaný reliéf. Kontrastně pak působí v kombinaci s leštěnými hlubokými klínovými řezy. Druhou z kolekce představuje váza z uranového skla nesoucí název Frost Uranium. Třetí je váza Dolce Vita Frost, ručně foukaná do žebrované vertikální optišky a za studena ledovaná klihem: „Tato technika vytváří zvláštní reliéf evokující pokrývku mrazem. První je potřeba celý kus opískovat, povrch nesmí být hladký. Poté nanesu klih, pastu, která se smršťuje a tlačí na sklo, které tak popraská. Trvá zhruba deset dní, než docílíte daného efektu. Záleží na to, jak hluboký chcete reliéf mít,“ přibližuje Lukáš a dodává, že váza je dostupná ve formě čirého křišťálu, ve světle zelené, růžové a šedé barvě.


Na začátku prosince přišel s novinkou ve spolupráci se značkou pálenek Rudolf Jelínek, která vznikla u příležitosti 130. výročí značky. Karafa se skleničkami, která je k dispozici v limitované sérii 100 kusů, je zdobena hlubokými broušenými olivami, chcete-li švestkami. Ty jsou doplněny pískovanými a zlacenými detaily, které podtrhují autorský rukopis a mimořádný charakter této edice. Dokonalost celku završuje zdobená zátka, broušená tzv. kárem, diamantovým brusem a monogramem jelena, ochrannou známkou a symbolem společnosti. Uvnitř karafy, která je spolu se skleničkami ručně foukaná ve sklárně Květná 1794, najdete slivovici, která celou dekádu zrála v českém dubovém sudu. „Spolupráce se zrodila už před řadou let, když jsem ještě působil jako umělecký ředitel sklárny Moser. Navrhl jsem první řadu limitovaných karaf a sklenic na slivovici. Nyní mě společnost opět po letech oslovila už jako samostatného autora, a to se nedá odmítnout. Rudolf Jelínek má silný příběh a tradici, zároveň je to má oblíbená značka, proto vytvořit nový design této unikátní edice je srdeční záležitost. Přáli jsme si vytvořit dílo odrážející vášeň a um mistrů destilatérů i sklářů, kteří svou práci chápou jako poslání.“


Práce má dost a roste. „Musím zaklepat. Letos budu mít 8 milionů obrat,“ uzavírá Lukáš Jabůrek.
Zdroj: Lukáš Jabůrek archiv