Lee: Z modelky významnou válečnou fotografkou
Lee Miller, fotografka, která přinesla jedno z nejzásadnějších svědectví z druhé světové války. O přerodu bohémské modelky ve válečnou zpravodajku a o tom, jakou cenu za to zaplatila, pojednává životopisné drama Lee: Fotografka v přední linii s Kate Winslet v hlavní roli.
Elizabeth „Lee“ Miller, přitažlivá, spontánní a charismatická modelka pro Vogue, múza surrealistů, studentka a milenka Man Raye (společně objevili princip fotografické solarizace), která i pro Pabla Picassa ztělesňovala adorovanou femme fatale. Žena s barvitým životem, světoběžnice, která toužila po dobrodružství a naplnění. I proto přešla na opačnou stranu fotoaparátu a za 2. světové války se rozhodla jet na frontu. Její vnitřní síla, vášeň pro život a odvaha riskovat jí pomohly vytvořit děsivě naléhavé snímky, které se nesmazatelně vryly do historie.
Film s názvem Lee: Fotografka v přední linii se soustředí právě na přelomové období v životě slavné fotografky a zkoumá, jak se z bývalé modelky a společnice slavných umělců stala válečná zpravodajka tělem i duší a co ji to stálo.
Lee celou svou válečnou minulost, včetně 60 000 negativů, zamkla na půdě své venkovské farmy. Nebýt jejího syna Anthonyho Penrose, zřejmě by tato část jejího já navždy zůstala skryta před očima veřejnosti a její fotografie z války by nikdy nespatřily světlo světa. Kate Winslet, která si ve filmu zahrála, ale také ho produkovala, strávila přípravami devět let. Nebyla to první snaha o zfilmování příběhu Lee Millerové, ale Anthony na realizaci kývl právě až u projektu Kate Winslet. Jeho knihu The Lives of Lee Miller adaptovali scenáristé Liz Hannah a John Collee.
Kate Winslet oslovila na spolupráci Ellen Kuras, kameramanku a dokumentaristku, s níž se sešla již při natáčení Věčného svitu neposkvrněné mysli v roce 2004 a následně o dekádu později při natáčení Královy zahradnice. Ačkoliv se jedná o její první režisérskou zkušenost s celovečerním hraným filmem, Ellen Kuras si vedla skvěle. Spolu s Kate Winslet ukazují nejen historii, ale i vnitřní svět silné ženy, která se postavila tváří v tvář temným stránkám lidstva.
Film začíná někdy v 70. letech, kdy se ji mladý muž (Josh O’Connor) snaží rozpovídat jak o sobě, tak o době, kdy se zničehonic stala válečnou zpravodajkyní časopisu Vogue. Tady se hodí zmínit, že maskéři odvedli opravdu dobrou práci, co se postaršení herečky týče. Hlavní dějová linka nás pak zavede do druhé poloviny 30. let, kdy si užívá bezstarostný čas se svými přáteli z uměleckých kruhů a Rolandem Penrosem (Alexander Skarsgard), anglickým obchodníkem s uměním a jejím budoucím manželem, na prosluněném pobřeží jižní Francie. Tehdy si neuvědomují, jaké hrůzy je čekají s nástupem Adolfa Hitlera. Téměř přes noc se všechno v jejich každodenním životě zcela změní.
Po přestěhování do Londýna Lee odmítá dělat, co se od žen během války očekává. Místo toho se rozhodne postavit patriarchátu a dokázat nemožné. Vyřídí si akreditaci a vydává se na frontu v Evropě. Jako válečná korespondentka a fotografka pro magazín Vogue se ocitá v první linii nejkrutějších bojů druhé světové války. Namísto umělecky rozmazaných fotoesejů k neradosti šéfredaktorky Audrey Withers (Andrea Riseborough) zasílá kruté, intimní a naturalistické reportáže, křehkost i nezlomnou zuřivost a lidskou schopnost přežít, existovat, bojovat, bránit se a žít. Teprve v těsném sousedství smrti našla svůj dlouho hledaný smysl života. Ale také si odnesla traumata, která ji téměř zničila.
Při práci na frontě se k ní přidá David Scherman (Andy Samberg), americký fotograf časopisu Life. Během osvobozování Francie v roce 1944 se Lee dozvídá o pohřešovaných lidech a na samém konci války jedou hluboko do Německa, aby odhalili ošklivou realitu holokaustu, a neúnavně postupují vpřed při hledání pravdy. V době, kdy Hitler na konci války utekl z Mnichova, byli Lee a Davy prvními z tisku, kteří vstoupili do jeho tamního bytu. Právě zde vznikla proslulá fotografie Lee Miller koupající se ve vůdcově vaně. Ačkoliv zde není přímo vysvětleno, co Lee k fotografii vedlo, dává to smysl: Po tom, co jsme byli svědky lidských obětí Hitlerova vražedného tažení, se zdá být vhodné ho ponížit nebo ovládnout tímto specificky ženským způsobem. „To je prostě celá Lee.“
Kate Winslet v tomto životopisném snímku ztvárňuje silnou osobnost. Pro Lee Miller neexistuje žádná překážka – snad s výjimkou snahy lidí zapomenout na válečná zvěrstva. Film funguje jako portrét titulní fotografky, jejíž svědectví z tábora smrti v Dachau je považováno za zásadní součást dokumentace hrůz holokaustu. Zachycuje nejen její statečnost, ale také vnitřní boj se strašlivými následky, které si z těchto zkušeností odnesla.
Zdroj: Bioscop, archiv Lee Miller