
Ohlédnutí za třetím ročníkem VISION25
Začátkem května se v Galerii Mánes uskutečnila dvoudenní fashion show VISION25. Událost, která dává začínajícím tvůrcům z předních českých a poprvé i ze zahraničních škol prostor prezentovat svoji práci, získávat drahocenné zkušenosti a navazovat pro ně důležité kontakty napříč celým odvětvím. Ohlédněte se s námi za VISION25 a poodhalte myšlenky i témata, kterými se mladá generace tvůrců zabývá.
Účast předních českých a zahraničních univerzit
Z českých škol vyslali své zástupce z řad studentů Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně nebo Technická univerzita v Liberci. Ze zahraniční se VISION25 zúčastnili například mladí designéři z Itálie, Španělska, Litvy a dalších zemí. Zabývali se tématy jako je odcizení, boj proti cenzuře a veřejně demonstrovali svoji kritiku mířící proti lhostejnosti v přístupu k přírodě či dávali najevo svůj obdiv k drobným „nedokonalostem“. Dvoudenní večerní program byl rozdělen do dvou bloků. Přehlídky byly doprovázeny vždy originální hudební kompozicí, připravenou přímo na míru dané show, od producenta Adama Sounds. Na sobotním VISION Markets, který přibyl v programu oproti předchozím ročníkům, se pak předvedli vybraní designéři z předchozích ročníků i lokální značky a vyzkoušet jste si mohli i nejrůznější workshopy.




Všudypřítomný talent i nová témata k zamyšlení
Přehlídky v pátek zahájila Kateřina Šeichová z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, ta předvedla kolekci zachycující touhu mladé dívky stát se tanečnicí, kterou byla i její babička. Nemohly tak chybět velice ženské modely s výraznými rukávy a šaty z lehkých vzdušných materiálů. Ze stejné univerzity je i Apolena Nováková, která ve své kolekci ztvárnila cyklus roku ve vinohradu. Kolekce „Na vinici“ je pro ni symbolem generačního odkazu, který po nás zůstává. Na molo tak vyšly modelky oděné do moderního pracovního oděvu sestávajícího z vestiček, košil a montérek se zeleným, hnědým a bordó autorským potiskem připomínajícím maskáč a obrázky ze zpracování vína.
Avantgardní černou kolekci IMAGINE PEACE symbolizující hledání vnitřní harmonie a klidu předvedla návrhářka původem z Lotyšska Beāte Balode, která studuje na VIA University College v dánském Herningu. Naopak čistě bílou nežnou kolekci poslala na molo Marcela Arnábal z Uruguaye, ta se ve své tvorbě inspirovala alchymií a elementem vody jako mostem mezi lidským a duchovním. Anežka Matějů Mrzílková z Technické Univerzity v Liberci se ve své tvorbě zaměřila na udržitelnost, řemeslné zpracování a výšivky, pracovala pouze s deadstock materiály. Její kolekce s názvem „Andělé procitají“ je neskutečně ženská. Poetické šaty, jejichž barvy jsou inspirovány proměnou oblohy, předvedly modelky různých proporcí, za což dáváme palec nahoru.
Tématu samoty, jako prostoru svobody i bolesti, se v kolekci „IZBA“ věnovala Zuzana Pecková. Kolekce zahrnovala potisky, všeříkající nápisy, čepice i nabírání. Výraznou kolekci „NESUĎ MĚ!“ na molo vyslala i Nina Peschlová z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, ta zachycuje kontrast jejího atypického stylu s korporátním prostředím její maminky. Zkoumá možnosti, které jednotlivé modely nabízí a zpracovává je skrze tisk a formu. Přetvořené sukně a saka s nabíráním a úžasným potiskem tak vyzdvihují skutečnou ženskou sílu novodobé working girl. Dorka Szabo z ArtEZ University of the Arts naopak na molo vyslala ryze mužskou kolekci „Chronometry“, která je oslavou přirozeného stárnutí. S použití techniky přírodního barvení a precizních střihů dala vzniknout modelům s otiskem času.




Sobotní program zahájila svojí kolekcí Lenka Hanzáková z UMPRUM, která aktuálně zkoumá pomezí mezi oděvem, hudbou a pohybem. Přehlídku zahájilo hudební vystoupení, modely v rudé pak vystřídaly temně černé, autorka zkoumá propojení mezi lidským tělem, performativitou, oděvem, objektem a prostorem, takže vznikají modely s výraznými střihovými konstrukcemi. Tyto tvary se stávají nositelnými objekty na pomezí oděvu, šperku a sochy. Veronika Hájková z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně propojuje tradiční techniky s moderním designem, experimentuje s materiály a zkoumá historické střihy, které nově interpretuje v současném kontextu. Na VISION25 představila kolekci inspirovanou tradičními japonskými a lidovými oděvy.
Problematiku cenzury v umění zpracovala Dorota Kostelná z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, která skrze jednotlivé modely ukazuje temné emoce spojené s omezením svobody. Příběh o dialogu mezi minulostí a budoucností zpracoval Tomáš Maliňák z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Kolekce spojuje protiklady a překračuje hranice. Ze zahraničních hostů se pak představili například Marta Sbaragli z Itálie, která předvedla elegantní kolekci „Origami“ zaměřující se na objem a vrstvení, nebo Daniel Borràs ze Španělska z IED Instituto Europeodi Design s kolekcí „Ego Némesis“ inspirovanou surrealismem, a Joana Roscheck z IED Instituto Europeo di Design s kolekcí plnou splývavých siluet a přírodních prvků odrážejících jemnost a teplo v tropické přírodě s názvem „Saudade“.
Foto archiv VISION25: @curly.dori, @dusha_photo, @tomikouba