Proč mladí milují reality shows o lásce?
Minulý týden odstartovala 5. řada populární seznamovací reality show Love Island Česko a Slovensko. Následující dva měsíce budou tisíce mladých lidí sledovat každý den emoce a vztahy lidí, které ve skutečném životě vůbec neznají. Proč jsou ale seznamovací reality shows mezi mladými tak oblíbené?
Boom seznamovacích reality shows
V posledních letech se s těmito pořady doslova roztrhl pytel. Na Netflixu patří mezi nejsledovanější formáty například Love Is Blind, Too Hot to Handle, The Ultimatum nebo Perfect Match. Do Česka se zatím dostaly dvě – Love Island a Bachelor.
Love Island v minulém roce strhl obrovskou vlnu popularity. Stal se jedním z nejdiskutovanějších témat ve všech médiích. Skupina atraktivních mladých lidí, kteří se seznamují, tvoří vztahy a otevřeně ukazují své emoce, přitahuje statisíce diváků, kteří tyto emoce a vztahy vášnivě sledují a komentují.
Vztahy jako zrcadlo obav
Vztahy byly vždy důležitým tématem pro mladé lidi, ale Gen Z je prožívá trochu jinak. Je první generací, která je od útlého věku ovlivněna sociálními sítěmi – kde je snadné se propojovat s novými lidmi a ještě snáze zjistit prakticky všechno: kdo s kým komunikuje, kdo koho lajkuje, jaká je věrnost (i nevěrnost) partnerů.
To u mnoha mladých lidí vyvolalo problémy s důvěrou. Reality shows tyto obavy často zrcadlí – dochází tu k lžím, manipulacím a hrám. Divák si tak své obavy potvrzuje a zároveň se učí rozeznávat signály, nastavovat hranice a chránit své emoce.
Bezpečná náhrada emocí
Kvůli obavám, že budou ghostnuti nebo se nikdy nedostanou z tzv. „talking stage“, se Gen Z často vyhýbá dlouhodobým emocionálním závazkům – i když v hloubi duše po lásce touží.
Reality show nabízí jednoduchou náhradu: každý den lze prožívat flirt, žárlivost, hádky i intenzivní emoce ze vztahů – ale z bezpečné vzdálenosti obrazovky a bez reálných důsledků.
Svižný formát
Pozornost mladé generace je velmi krátká, a proto už tolik lidí nesleduje zdlouhavé příběhové seriály. Reality shows však neustále přinášejí nové situace, drama a emocionální výkyvy. Denní vysílání a oblíbené postavy navíc vytvářejí silný emoční vztah k účastníkům, který může přerůst až v závislost.
Konverzační téma
Reality shows se svou popularitou staly i jednoduchým konverzačním tématem. Diváci je prožívají téměř jako vlastní život a milují sdílet své názory na postavy, vztahy a drama se svými přáteli. A protože se o show píše všude, i ti, kdo ji nesledují pravidelně, mají alespoň základní přehled, což usnadňuje propojení s ostatními. To, jak diváci vnímají situace a chování účastníků, často rezonuje s jejich vlastními názory na vztahy a díky tomu jim umožňuje zjistit, jak lidé, se kterými show probírají, uvažují o lásce a vztazích v reálném životě.
Reality shows tak dokonale odpovídají životnímu stylu mladé generace – kombinují drama, emoce, sociální propojení a rychlý formát, který sedí jejich tempu života. Pro Gen Z nejsou jen zábavou, ale i bezpečným způsobem, jak prožívat vztahy a testovat vlastní hranice emocí.
Foto: Oneplay
