
Světoznámý muzikál Fantom Opery si podmaní Prahu
Slavný muzikál Fantom Opery se po více jak třech dekádách dostává poprvé do České republiky ve své originální podobě. Do 6. dubna můžete v Kongresovém centru vidět unikátní představení s hudbou Andrewa Lloyda Webbera a herci z londýnského Her Majesty’s Theatre.
Do Prahy zavítal kus živoucí britské hudební historie. Muzikál inspirovaný románem Gastona Lerouxe je považován za jeden z největších divadelních úspěchů všech dob. Mistrovská hudba Andrewa Lloyda Webbera, včetně ikonických písní jako Music of the Night, Think of Me a All I Ask of You, podtrhuje emotivní intenzitu příběhu o tajemném muži, jenž se skrývá v temných zákoutích pařížské opery a prožívá tragickou lásku k mladé zpěvačce Christine Daaé.
Dlouhodobý mezinárodní úspěch
Představení již zhlédlo 160 milionů diváků v 21 jazycích ve 193 městech a 46 zemích světa. Muzikál získal 70 hlavních divadelních cen včetně sedmi cen Tony a čtyř cen Olivier, mezi kterými je i cena za nejlepší muzikál. Původní inscenace měla premiéru v londýnském Her Majesty’s Theatre ve West Endu v roce 1986, kde se hraje nepřetržitě již 38 let. Dva roky po světové premiéře se muzikál uvedl na Broadwayi, kde ho taktéž diváci mohou vidět i dnes. Vznikla také celovečerní filmová verze muzikálu z roku 2004. Režíroval ji Joel Schumacher a hlavní role si zahráli Gerard Butler (Fantom), Emmy Rossum (Christine) a Patrick Wilson (Raul).
„Máme velkou radost, že tento mimořádný kulturní počin můžeme uvést i v Praze. Představení nadchne milovníky divadla i silné hudby, která po desetiletí inspiruje napříč generacemi,“ říká k představení Denis Maizner za českého partnera TicketLIVE.
Pokřivený vztah vyvržence společnosti


Fantom Opery (Nadim Naaman) je kvůli svému znetvoření společensky vyloučeným jedincem, který se rozhodne být duchem opery, aby si vytvořil moc a postavení, které nemá. Děsí, manipuluje a vraždí, aby získal to, co chce. Žije v jeskyni pod operou, kde se věnuje hudbě. Vášeň pro ni sdílí s mladičkou Christine (Georgia Wilkinson). Ta tančí v baletním sboru opery, ale časem, když má zaskočit za primadonu Carlottu (Lara Martins), se projeví krásným zpěvem. A to právě i proto, že je pro ni Fantom tajemným učitelem, „andělem hudby“. Fantom vedení opery v dopisech nakáže, aby se Christine představila v hlavní roli nové opery. Do ní je ale obsazená Carlotta. Christine se navíc zamiluje do vikomta Raoula de Chagny (Dougie Carter), nového patrona opery. Divadlo tak vinou zhrzeného Fantoma čeká série neštěstí.


Na běžné standardy se jedná o poněkud bizarní příběh, jelikož zamilovaný muž, který postrádá sociální dovednosti a je emocionálně roztěkaný, Christine pronásleduje a nakonec ji i unese a chce, aby s ním byla. Na jednu stranu se opájí svou velikostí, na druhou je tragickou figurkou s tváří zakrytou maskou, která se trápí. Publikum k němu tedy může mít ambivalentní vztah, litovat ho a zároveň jím opovrhovat kvůli činům, které má na svědomí. Možná byste si i přáli, aby s ním Christine zůstala, mnozí by jí spíše radili, ať se od něj drží co nejdál.
Napětí, romantika a ikonická hudba
Premiéra v Kongresovém centru byla velkým zážitkem. Známá hudba vás chytne od prvních tónů, orchestr i pěvecké výkony jsou špičkové. Nadim Naaman (hrál i Raoula mezi lety 2015 a 2017 a mimochodem je také spoluautorem muzikálu Broken Wings) v roli Fantoma vystřihl emotivně silný herecký výkon, a hlavně škálu pěveckých barev od šepotu po řev. Georgia Wilkinson je jako Christine skvělá (v některých představeních ji alternuje Bridget Costello). Celkově se na jevišti vystřídalo bezmála 100 herců a hudebníků a neuvěřitelných 230 kostýmů (skládajících se z více než 1000 jednotlivých částí). Kulisy jsou velmi zdařilé. Představení je plné ryze analogových, ale stále funkčních divadelních efektů, od otáčivého hlediště, přes Fantoma na lodi až po padající lustr, který je široký 3,2 metru a těžký 650 kilogramu. Jeho sestavení trvá několik hodin a podílí se na něm tým techniků. Každý pád lustru o rychlosti 2,5 metru za vteřinu je synchronizovaný s hudbou a světelnými efekty. Vzhledem k tomu, v jakém prostředí se děj muzikálu odehrává, vás nečeká jen jeden styl zpěvu a hudby. Nebudete ochuzeni ani o baletní scény.


Přesto, že se jedná o původní zpracování muzikálu, režisér Stephen Barlow udělal prý hodně pro to, aby našel jiné způsoby, jak mohou být věci interpretovány, osvěžil a modernizoval celé představení. Zatímco inscenace, která se hraje na West Endu, staví hodně na choreografiích a tricích a je více stylizovaná, představení, které můžete vidět v Praze je člověku bližší a diváka tak může více zasáhnout.
Představení v Kongresovém centru doprovází české titulky, takže se nemusíte bát, že byste nevěděli, o co na jevišti jde (i když některé věci si musíte tak jako tak domyslet, plus místy titulky trochu haprovaly – i když já osobně na ně moc nekoukala, a to i proto, že jsem je měla z balkonu a místa ve třiadvacáté řadě docela daleko). Uvedení slavných muzikálů v originální podobě je v ČR poměrně vzácné. Česká premiéra Fantoma opery byla 13. září 2014 v divadle GoJa Music Hall na pražském Výstavišti.
V prodeji jsou vstupenky na celkem 23 představení.
Zdroj: produkce The Phantom of the Opera