Ženy na startu: Dočkáme se závodnice v F1?
Dostat se do monopostu formule 1 stojí mnoho úsilí, peněz i štěstí. V určitém případě tomu brání i zažité stereotypy – ženy byste na startovním roštu pohledali. Blíží se ale čas, kdy se budou přepisovat dějiny královny motorsportu?
Formule 1 není jen pánský klub
Formule 1 a motorsport obecně byly vždy vnímány jako mužská záležitost, a to i co se publika týče. Za fanoušky F1 se považuje 750 milionů lidí (kolem 270 tisíc lidí navštíví během závodního víkendu okruh) a samotnému sportu se daří konstantně přitahovat pozornost. Hlavně mladé generace – 70 % aktuálních fanoušků je mladších 35 let. Navíc nejrychleji rostoucí fanouškovská demografie F1 jsou GenZ holky. Fanynky čítají 40 % fanouškovské základny, což je skoro čtvrtinový nárůst od roku 2018. Pozornost žen si uvědomují značky i iniciativy podporující ženské závodnice.


„F1 se dlouho tvářila, že ženy sem prostě nepatří, ale když máte vášeň a talent, pohlaví nehraje roli,“ řekla pro oficiální web F1 Claire Williams, která jako jedna z pouhých dvou žen vedla tým F1. Pod jejím vedením, kterého se ujala v roce 2013, se Williams Racing stal jedním z týmů s největším zastoupením žen v celém paddocku. Doteď bojuje za to, aby měly ženy v motorsportu stejnou šanci jako muži. A i když už ji v paddocku F1 nevídáme, tak na televizních obrazovkách ano. Pět let poté, co opustila tým Williams, se totiž objevila jako analytička populárního dokumentárního seriálu Drive to Survive.
Už je to 50 let
Jen dvě ženy se dokázaly za 75 let existence F1 kvalifikovat do závodu. Tou první byla Maria Teresa de Filippis, která startovala ve třech závodech a ve Velké ceně Belgie 1958 skončila desátá. Italka Lella Lombardi závodící v letech 1974–1976 jako jediná získala bod, respektive půl bodu – Grand Prix Španělska, ve které dojela šestá, byla tehdy předčasně přerušena kvůli tragické nehodě. Jednou z žen, které měly ke startu nejblíž, byla Susie Wolff, která v roce 2012 byla testovací jezdkyní stáje Williams. I proto tlačí do popředí F1 Academy, all-female inkubační program, který řídí. Lepší obrázek o projektu si můžete udělat i díky stejnojmenné dokumentární sérii na Netflixu.


„Vždycky jsem říkala: pokud něco vidíme, můžeme tím být. A ve sportu, který byl dosud doménou mužů, se ženy konečně vidí zastoupené,“ komentuje Susie Wolff.
Manželka šéfa týmu Mercedes Tota Wolffa je v současnosti jednou z nejvýraznějších žen v motorsportu. Svou závodní kariéru rozjela už v osmi letech na motokárách. V roce 1996 byla titulována britskou ženskou závodnicí roku a o čtyři roky později se stala nejlepší ženskou jezdkyní motokár na světě. Postupně závodila ve Formuli Renault UK i Formuli 3. Jako vývojová jezdkyně Williams se účastnila testů a pátečních volných tréninků. Následně pokračovala v motorsportu v elektrické sérii Formule E, kde působila jako týmová šéfka Venturi Racing – pod jejím vedením dosáhl tým svých nejlepších výsledků v historii. Od roku 2023 je výkonnou ředitelkou F1 Academy.


Letošní, a tedy třetí, sezony F1 Academy se účastní 18 závodnic ve věku od 16 do 25 let (mezi nimi je mimochodem i Nicole Havrda, Kanaďanka s českými kořeny). Soutěž je začleněna do programu Grand Prix F1, což dívkám pomáhá se zviditelnit a dává jim příležitost vyzkoušet si sedm ikonických okruhů od šanghajské tratě přes Miami až po finálovou jízdu v Las Vegas. Monoposty jsou narozdíl od těch v nejvyšší lize technicky identické (Tatuus F4-T421) – o výsledcích tak rozhodují výlučně schopnosti jezdkyň. Ty mají maximálně dva roky na to, aby ukázaly, co za volantem dovedou. Každá z 10 stájí F1 podporuje jednu dívku, ostatní závodnice do sezony vstupují za podpory jiných sponzorů, jako jsou např. Charlotte Tilbury, Wella, Puma nebo American Express. Přesto část potenciálních sponzorů k ženskému motorsportu zůstává skeptická, což ilustruje přetrvávající odlišný přístup k investicím do ženských projektů.
„Nikdy jsem neviděla tolik mladých dívek v kartingu a to je pro mě stejně důležité jako úspěch série, protože musíme inspirovat příští generaci. Potřebujeme, aby se více mladých žen dostalo do závodů, aby se ty nejlepší dostaly na vrchol. F1 Academy příležitost pro to vytváří. Stále ale máme před sebou hodně práce,“ říká Wolff.
Komárkova loterie
Ženy aktuálně tvoří jen 10 % všech jezdců napříč motorsportem. To vyplývá z reportu iniciativy More than Equal, kterou v roce 2022 založil bývalý pilot F1 David Coulthard spolu s českým podnikatelem Karlem Komárkem – ten navíc se svou společností Allwyn navázal partnerství s F1 a týmem McLaren. Tahle sázka se mu soudě podle aktuální dominance Oscara Piastriho a Landa Norrise vyplatila.


Filozofií More than Equal je identifikovat překážky, které brání ženám a dívkám vniknout do motorsportu. Program chce včasně odhalit talenty, kterým poskytne věkově přiměřené a vysoce výkonné tréninkové prostředí, které je navrženo tak, aby maximalizovalo potenciál jezdkyň.
6 z 700, včetně Češky
Mezi šesti závodnicemi ve věku 13–14 let, které byly do projektu vybrány ze 700 dívek, byla i Češka Kristýna Kalistová. Vybrané dívky absolvují rozvojový program a technický i taktický trénink, přičemž mají k dispozici fitness kouče, psychology, výživové poradce a další trenéry z řad závodníků.


„Absolvovali jsme několik kempů, na kterých jsme jezdili v autech s automatickým i manuálním řazením, dělali jsme fyzické testy a také jsme testovali F4. Dvakrát týdně trénuji s koučem a dále mám speciální program na lepší soustředění, kterému se věnuji každý den,“ přibližuje Kristýna Kalistová.
Kristýna měla k motorsportu blízko už od dětství, a to díky rodičům – její otec Jiří Kalista je bývalý závodník rallye, kde se angažuje i její matka jako navigátorka. Kristýna jezdí v motokárách (aktuálně v nejvyšší možné třídě) od svých osmi let a od rodičů má plnou podporu, ať už se jedná o předávání znalostí, mentální a finanční podporu nebo to, že jí otec dělá také mechanika. „Motorsport je určitě velkou součástí mého života a spojuje celou rodinu. Život to velmi změnilo nejen mně, ale i mé rodině. Jeden z hlavních důvodů je, jak je tento sport náročný finančně, a druhý, jak je náročný časově a silově. Souvisí s tím každodenní příprava, a to i mimo sezonu. Pokud chcete být dobrý jezdec, nestačí jenom zlaté ruce, ale i velmi dobrá mentální stabilita.“



Když holka porazí kluka
V oblasti, kde dominují muži, se – stejně jako jiné dívky – setkala i Kristýna s předsudky či nepochopením. „Všimla jsem si, že nenávist za to, že vás porazí dívka, se netvoří přímo u mých soupeřů za jízdy na trati, ale potom, co jim jejich rodiče říkají věty ve stylu, že výsledek, který by byl za normálních okolností výborný, je tentokrát velmi špatný, protože je porazila dívka. To, že se jedná o mužský sport, je přesně ten existující předsudek. Spousta lidí si myslí, že když v současnosti není v F1 žádná žena, že to tedy ani žádná nezvládne.“ Ona je naopak přesvědčená, že není těžké se jako žena do formule 1 dostat, a věří, že to některá i díky podpoře More than Equal zvládne.
Letos v březnu navíc oznámili spolupráci s F1 Academy. „More than Equal pohání významný pokrok díky svým poznatkům a špičkovému výzkumu v oboru. Spojením sil a s odhodlanou podporou More than Equal budeme ještě výraznější silou pro pozitivní změny v motorsportu – nejen slovy, ale i činy,“ vyjádřila se ke partnerství Wolff.


Ženy v současné době představují pouze 4 % talentovaných jezdců, které definujeme jako 5 % nejlepších v šampionátu. I když si dokážeme představit budoucnost, ve které by jezdci F1 byli rovnoměrně rozděleni mezi muže a ženy v poměru 50:50, rozsah této výzvy znamená, že při současné úrovni účasti a výkonu by účast žen musela vzrůst na 84 %. To nejsou čísla, která by vzbuzovala velkou naději. Více jak 80 % fanoušků ale doufá, že ženy budou v F1 závodit do deseti let. Je třeba zmínit, že to není tolik o rovnoprávnosti jako o byznysovém rozhodnutí, a to bývá (nejen) v F1 na prvním místě. Jen 1/10 žen chce sledovat F1 jako čistě mužský sport. Možná, že právě dnešní třináctileté a čtrnáctileté jezdkyně, které teď dělají své první testy ve Formuli 4, za pár let přepíšou historii a usednou na startovní rošt Velké ceny. A svět poprvé uvidí, jak se v královně motorsportu rozdává titul mistryně světa.
Pestřejší budoucnost
I když je největší pozornost vždy upřená na závodní rošt, F1 i jednotlivé týmy přijímají kroky pro větší diverzitu i v jiných oblastech, které popisuje ve svém impact reportu z roku 2023. „Diverzita je samozřejmě velký trend, nejen v rámci kritérií ESG. Snaha je samozřejmě velká, ale otázkou je motivace. Zda jde o cíl s nějakým prospěchem individuálním, nebo celospolečenským, nebo jde o nápravu nějakého nevyrovnaného stavu,“ říká k problematice Tomáš Richtr, který F1 profesně propadl v roce 1998. Šestnáct let komentoval Velké ceny, a přestože hlavního komentátora nedělá, stále se jí věnuje v projektu Kolo na Kolo.
„Formule 1 je vrchol celé pyramidy okruhového motorsportu. Poměřovat úspěch diverzity mírou zastoupení žen v F1 mi nepřijde šťastné. Jde o příležitosti na nižších patrech a v samotných základech, už u dětí. Když tyhle základy budou fungovat správně a dobře, tak na vrchol se pak principem meritokracie dostane každý bez ohledu na pohlaví. A tak by to mělo fungovat nejen ve formuli 1,“ dodává Richtr.


Hamiltonova mise pro větší diverzitu
Viditelnou osobností v podpoře boje za rovnost nejen ve formuli 1 je bezpochyby také sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton. Pilot, který po dvanáctileté spolupráci s Mercedesem přestupil do Ferrari, během své kariéry o nedostatečné diverzitě v F1 nejen mluvil, ale také se zasloužil o změnu. Založil vlastní komisi na podporu většího začlenění osob tmavé pleti do motorsportu ve Spojeném království a později přišel s iniciativou Mission 44 (název odkazuje na startovní číslo, se kterým Hamilton v F1 závodí).


Mercedes i díky Hamiltonovým snahám zavedl program, který vyžaduje, aby 25 % všech nových zaměstnanců pocházelo ze znevýhodněného prostředí. V roce 2020 vzbudila stáj pozornost, když přestříkala závodní vůz na černo. Toto vyjádření podpory hnutí Black Lives Matter vyvolalo rozporuplné reakce.
V listopadu formule 1 oznámila ustanovení nové Charty pro diverzitu a inkluzi, kterou podpořilo všech deset týmů i FIA. Charta byla vytvořena ve spolupráci s Královskou akademií inženýrství a Hamiltonovou organizací Mission 44.


„Tři roky jsme se snažili posunout sport tímto pozitivním směrem. Nevěděl jsem, kdy a zda vůbec se to stane, takže jsem opravdu hrdý na to, že práce, kterou jsme odvedli, nebyla zbytečná,“ řekl Hamilton, který také často vystupuje na podporu ochrany životního prostředí.
Ve světě F1 nejde jen o rychlost na trati, ale i o to, kdo má možnost na ni vůbec vyjet. Ženy, lidé z různých prostředí i kultur – všichni sem mohou přinést nový rozměr. A tak zůstává otázka: jak moc jsme připraveni přijmout rozmanitější budoucnost závodění?
