• ppl talk  • Zuzana Osako: Kroje jsou férová móda, sluší každé ženě

Zuzana Osako: Kroje jsou férová móda, sluší každé ženě

Zuzana Osako je výrazná osobnost české módní a designové scény. Jako zakladatelka značky Tradice propojuje tradiční české řemeslo s moderním designem a udržitelným přístupem. Proslavila se jako autorka krojů pro českou olympijskou výpravu na olympijských hrách v Tokiu v roce 2021. Vedle své práce módní návrhářky působí také jako ilustrátorka, grafička a modelka. Zuzana čerpá inspiraci z českého folklóru, přírody a ze zkušeností ze svého pobytu v Japonsku. Její tvorba je oslavou kulturního dědictví, které přetváří do nadčasových a nositelných kousků.

Vaše značka Tradice úspěšně propojuje českou tradici s moderním designem. Co vás inspirovalo k vytvoření této značky a jaký je její hlavní cíl?

Inspirovala mě doba, kdy jsem žila v Japonsku a pozorovala, jak tamní společnost žije s tradičními řemesly a uměním. Tyto tradice jsou tam součástí každodenního života, obohacují lidi jak v soukromí, tak v běžné komunikaci, a přirozeně se předávají dalším generacím. Je to krásná a pozitivní složka kultury. Když jsem se oblékla do kimona, stala jsem se součástí slavností, úplně jsem splynula s ostatními. Vyrůstala jsem na Moravě a tehdy bylo nemyslitelné, že by se podobně propojovaly tradiční kroje s běžným životem. Lidé vyhazovali kroje po zemřelých ženách, protože už je téměř nikdo nenosil. Chtěla jsem ukázat, že i v moderním světě lze tradiční oděvy nosit každý den, což byl důvod, proč jsem vytvořila svou první kolekci. Mým cílem bylo zapojit Nositele tradic lidového řemesla a přinést lidem nejen jejich příběhy, ale i praktické výrobky. Dnes je hlavní motivací zájem našich zákazníků.

Vaše práce často čerpá z přírodních motivů a českého folklóru. Jaký význam mají tyto prvky ve vaší tvorbě?

Příroda je pro mě nekonečným zdrojem krásy, kterou skrze kresbu mohu lépe vnímat a prožívat. Baví mě hrát si s motivy, a když jsem začala vytvářet vzory, objevila jsem skvělou možnost, jak tyto prvky dostat k lidem – na oblečení, do interiérů nebo třeba i na obaly produktů. V lidové kultuře jsou vzory často stylizované rostlinné motivy, které mě fascinují.

Spolupracujete se svým synem Luigim, talentovaným ilustrátorem. Jak tato spolupráce vznikla a jaký je její přínos pro vaši tvorbu?

Luigi je grafik a designér. Dříve jsem pracovala s externími grafiky, ale když se mi doma jeden „rodil“, začala jsem postupně spolupracovat s ním. Je to kouzelné – rozumíme si, máme podobný vkus a spolupráce nás baví. Luigi studuje v Tokiu, takže má neustálý přístup k nejnovějším trendům, které ráda sleduji a diskutujeme o nich. Když přijde nový klient, vždy je to nová výzva, a společně přicházíme s kreativními řešeními.

Luigi nyní studuje grafiku v Tokiu. K Japonsku máte blízký vztah oba – odráží se japonská estetika ve vaší tvorbě?

Nejvíc asi v technice práce s tuší, kterou jsem si z Japonska přivezla. Dřív jsem používala štětce, pero jsem začala používat až po návratu do Evropy. Dnes tvořím hlavně tuší, vodou a dvěma nástroji. Japonsko už v tom nevnímám, ale občas mi někdo řekne, že v mé práci cítí jeho vliv.

Příští rok plánujete uvést novou kolekci povlečení ve spolupráci se značkou Matějovský. Na co se mohou zákazníci těšit?

S Luigim jsme vytvořili čtyři vzory, všechny jsou inspirovány rostlinnými motivy, ale každý je jiný. Zákazníci je budou moci kombinovat mezi sebou ve stylu mix & match. Na jednom vzoru jsme spolupracovali s modrotiskaři, takže modrotisk bude součástí jedné z kolekcí.

V roce 2021 jste navrhla kroje pro českou olympijskou výpravu do Tokia. Jak vás tato zkušenost ovlivnila?

Určitě jsem se zdokonalila v úpravách na míru na dálku, bez osobního kontaktu. Naučila jsem se odhadnout, kde ubrat či přidat, aby oděv seděl na různé postavy. Prošlo mi rukama stovky lidí, což je obrovská praktická zkušenost.

Vaše tvorba klade důraz na udržitelnost a etické výrobní postupy. Jaké kroky podnikáte pro udržitelnost vaší značky?

Snažím se používat bio materiály a vyrábět výhradně v Evropě, většinou přímo v Česku. Letos jsme uvedli mikiny šité v Bangladéši, ale výroba probíhá v rámci certifikované spolupráce s německou značkou, která dbá na etické podmínky.

Vaše značka používá přírodní materiály a dead stock textilie. Jaké výhody či nevýhody to přináší?

Přináší to samé výhody. 🙂 Dead stock nám umožňuje využít materiály, které by jinak skončily jako škodlivý odpad, jen proto, že pocházejí z minulých kolekcí. Považuji to za nesmysl, protože často obsahují nádherné vzory, které mě okamžitě inspirují. Z těchto materiálů vytvářím limitované edice, které jsou vždy okamžitě vyprodané. Bohužel, naši dodavatelé mají velmi omezenou nabídku bio bavlny, takže tyto látky můžeme používat jen pro některé střihy. O bio materiálech vedu s dodavateli dlouholetý dialog, průběžně se učíme a hledáme možnosti, jak to zlepšit.

Spolupracujete s lokálními řemeslníky a řemeslnými dílnami. Jak důležité je pro vás podporovat tradiční české řemeslo?

Podpora tradičních řemesel mě těší především proto, že vidím zájem zákazníků. Často nám píší, co je s našimi výrobky spojuje, co si pamatují z dětství, a že jsou nadšení, že si mohou pořídit něco nového, co jim tyto vzpomínky oživí. Stejně tak vidím radost řemeslníků, že o jejich práci roste zájem. Někdy pro ně máme víc práce, než stíhají vyrobit. Mnoho z nich hledá své nástupce, protože bez nich by řemeslo zaniklo. Je to pro ně poselství a zároveň jedna z podmínek, aby mohli nést titul Nositel tradic lidového řemesla. Čím více se veřejnost o těchto řemeslech dozví, tím větší šanci máme, že to zaujme mladé lidi, pro které je důležité vědět, že se tím mohou uživit a že je o tyto výrobky zájem. Kvalitní řemeslo vyžaduje veškerý čas toho, kdo ho vykonává, a to nelze obejít ani v moderním světě.

Jaké jsou pro vás nejdůležitější hodnoty, které chcete prostřednictvím své značky předat zákazníkům?

Krásný život. 🙂 Sdílení, rodina, vztah k přírodě a hluboké prožívání každého okamžiku. Chci, aby lidé měli citlivý vztah k věcem, kterými se obklopují. Zároveň je pro mě důležité, aby se každá žena, bez ohledu na postavu, cítila krásná v našich šatech.

Vaše kolekce jsou zaměřeny na široké spektrum žen bez ohledu na věk či typ postavy. Jak důležité je pro vás vytvářet inkluzivní módu?

Je to pro mě zásadní. Kroje jsou skvělým příkladem inkluzivní módy, protože sluší každé ženě. Štíhlé ženy si dají víc spodniček, aby měly plnější tvary, ale jinak je to velmi spravedlivý styl oblékání. Chci, aby se každá žena v našich oděvech cítila krásná, aby její postava vynikla a sklidila pochvaly, aniž by musela být štíhlá. Navíc, pokud si mladá žena koupí kvalitní šaty, které vydrží desítky let, mohou se stát součástí příběhu jejího života. Tytéž šaty si může obléknout, když jí bude 40, 50 nebo 60 let, a budou pro ni mít osobní hodnotu.

Jakým způsobem se u vás rodí nápady na nové kolekce? Máte nějaký specifický proces, kterým procházíte při navrhování?

Inspiraci čerpám hlavně z toho, co sama chci nosit, nebo z podnětů od našich zákaznic. Protože velká část naší výroby probíhá na zakázku, kdy zákaznice kombinují různé látky a střihy, které si mohou nechat upravit, mám jasnou představu o tom, co mají rády, a snažím se na to reagovat. Další inspirací bývá touha po určité barvě nebo vzoru, případně výrobní technika, která vychází z nové spolupráce či příležitosti.

Co můžeme od vaší značky Tradice očekávat v příštích letech? Připravujete nějaké nové projekty nebo spolupráce?

Vše je teď otevřené. Mám spoustu nápadů, takže se nechme překvapit.