České národní módní obrození – MBPFW
Roku 2015 vydal český módní sněm usnesení, že pouhý víkend k prezentaci celého spektru dění v lokální oděvní sféře nestačí. Z této myšlenky se rodily prvky novodobého národního vědomí – vědomí toho, že je třeba festival odívání prodloužit na celý týden, stejně jako v jiných zemích. Vznikla proto zářijová edice Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, plná zajímavých akcí, spojujících show, lekce, párty, pop-up obchody a prezentace v showroomech. Proběhlé přehlídky v Praze ukázaly, že mezi hlavní trendy patří ruční výšívka, jemná krajka, plisování, inspirace exotikou, grafické vzory a color blocking.
České národní módní obrození (ve 21. století také někdy vzkříšení stylu) je pojem, jímž se označuje proces, který probíhá v Zemích Koruny české zhruba od roku 2010 (vznik Prague Fashion Weekendu). Hlavním úkolem jeho vedoucích představitelů je pozvednout českou módu opět na úroveň odívání vzdělanců a motivovat obyvatele českých zemí k národní módní uvědomělosti. Národní módní obrození probíhá současně s procesem prezentace místních tvůrců a transformace obecného společenství v společnost stylovou.
Mezi národní buditele patří: Lukáš Loskot, Olo Křížová, Liběna Rochová, Jakub Polanka, Pavel Ivančic, Andrea Běhounková, Karolína Otevřelová, Veronika Ruppert, Barbara Nesvadbová a jiné.
Jak praví historie, móda byla postupně vytlačována nejen z nejvyšších společenských funkcí a z oblasti elitní kultury, ale také z veškeré státní správy. Docházelo ke stále větší lhostejnosti společnosti vůči módě. Konzervativní až nudný styl byl užíván při styku s vrchností, při úředních jednáních, docházelo k šedivění vesnic a obcí.
Jako jeden z prvních se na aktivní obranu české módy veřejně postavil Lukáš Loskot, ředitel MBPFW. Začal zavádět reformy na modernizaci fashion akcí v Česku. V Evropě v té době již docházelo k pronikání trendů jako životních postojů a filozofických směrů do všech oblastí života.
1.fázi módního obrození můžeme vnímat jako etapu obrannou, trvala zhruba po dobu existence Prague Fashion Weekendu a zahájila proces fashionizace společnosti.
Ve fashion jazyce začaly vycházet knížky lidového čtení – časopisy, stylovo-výchovné učebnice, které úpadek vkusu zastavily. Patří mezi ně ELLE, Harper’s Bazaar, InStyle, Blue Paper, Marie Claire a Dolce Vita. Byla napsána kniha Rozprava na obranu jazyka módního, zvláště pak českého.
2.fáze módního obrození – fáze ofenzivní. Způsobila značnou podporu mladých značek a útokem vzala obchody s českým designem.
Po úspěšné bitvě na Bílé hoře v bílém přehlídkové stanu začala do českých zemí proudit cizí šlechta – Daria Shapovalova, Alessandro Buzzi, Adam Katz Sinding, Jimmy Choo, Pandemonia a Zombie Boy.
Dnes se nacházíme již ve 3. fázi módního vzkříšení. Čekáme na vyvrcholení obrozeneckých snah, kdy bude naše módní scéna vnímaná na stejně vysoké úrovni jako ve více fashion-forward zemích. Rozkvět stylu je možný při větší dávce patriotismu – noste a sledujte lokální módu, čímž podpoříte tvorbu místních designérů a tím i celkovou situaci v Česku.
Grafika: Nataliya Grimberg