• Fashion News  • Co stojí za popularitou Off-White?

Co stojí za popularitou Off-White?

Off-White je jednou z nejvlivnějších streetwear značek této doby. Značka Off-White je populární zejména mezi teenagery, kteří používají Reddit a bohatou mládeží z New Yorku a Milána. Je to značka, kterou s oblibou nosí nejedna celebrita, popová hvězda či rapper. Off-White se vyznačuje přemrštěnými cenami a velkou fanouškovskou základnou na sociálních sítích. Pro někoho přeceňovaná a označovaná za plagiátorskou, pro jiné milovaná a naprosto originální. Úsudek si musí udělat každý sám, ovšem famózní úspěch a dokonalý tah na branku se této značce upřít nedá. Co tedy stojí za popularitou nejsledovanější streetwear značky současnosti?

Osobnost návrháře

Značka byla založena v roce 2013 a její popularita stále stoupá. Za značkou Off-White totiž nestojí nikdo jiný než muž mnoha talentů a dlouholetý přítel a kreativní ředitel Kanye Westa, Virgil Abloh. Abloh zastřešuje mnohé projekty, které se zaměřují na umění a módu. V roce 2009 absolvoval, po boku Kanye Westa, stáž u Fendi v Římě. V roce 2012 rozjíždí kontroverzní značku Pyrex Vision, která ihned po svém uvedení získává na popularitě, ovšem kvůli soudním sporům se značkou kuchyňského nádobí Pyrex, ji o rok později nahrazuje label Off-White. Značka založená v Miláně je definována jako „šedá oblast mezi černou a bílou, barva Off-White.“ Pyrex Vision se tak vrací jako značka pánského oblečení Off-White. V roce 2014 Abloh uvádí na trh dámskou kolekci a začíná předvádět obě kolekce na Paris Fashion Week. V roce 2018 však nastává největší zlom v kariéře designéra, Abloh je jmenován uměleckým ředitelem pánského oděvu u Louise Vuittona. O tomto jeho triumfu psaly všechny deníky, bylo to vůbec poprvé, kdy africko-americký designér získal tak silné postavení v luxusním průmyslu. Přestože rappeři již dříve požadovali exkluzivitu luxusní módy, značky haute couture se takovému spojení vyhýbaly. Virgil Abloh posunul Off-White, streetwear značku, do odvětví vysoké módy.

Vše v citacích

Typické pro Off-White je používání uvozovek, které Virgil Abloh využívá jako způsob vytržení slov z kontextu, čímž zpochybňuje jejich vážnost. Na přednášce na Columbia University v roce 2017 popsal Abloh jeden ze svých klíčových estetických prvků jako „vše v citacích“. Tento princip můžete vidět u značky Off-White, kde využívá odkazy a známé pojmy interpretuje novými způsoby. Uvozovky jsou používány kolem známých slov. Příkladem může být teniska Air Jordan 1, která obsahovala grafický tisk na patě „AIR“. Robustní uvozovky jsou hlavním rozpoznatelným designovým prvkem na oděvech i doplňcích. Všechno je ironické. Abloh navrhl černé šaty s nápisem „Malé černé šaty“, šátek s nápisem „šátek“ . Dále uvozovky nalezneme na tkaničce na teniskách s nápisem „tkaničky“. Například „Sculpture“ na kabelce vybízí zákazníka k otázce, zda se jedná pouze o kabelku nebo o umění. Originální je i potisk na botách, kdy pravá noha říká„ vlevo “, levá noha říká„ správně. “ Abloh definoval slovo ironie jako filosofii nové generace.

Spolupráce

Virgil Abloh si, kromě navrhování pánské kolekce pro Louis Vuttion, vyhradil čas právě pro lukrativní spolupráce pro Off-White, vyplácí se mu to. Především spolupráce se značkami Nike a Ikea na sebe přitáhly veškerou pozornost. V roce 2017 se Abloh spojil s Nike na projektu s názvem „Ten“, při kterém šlo o přepracování deseti nejprodávanějších klasických stylů. V rámci spolupráce s Nike navrhl Abloh oblečení speciálně pro Serenu Williams na US Open. Značka Off-White se spojila i s Jimmy Choo při výrobě originální obuvi. Značka se představila i spoluprací se streetwearovým konceptem Kith, který navrhl devět exkluzivních kusů oděvu, ty zahrnovaly tmavě černé mikiny, šedé mikiny a trička s potiskem „Just Global“. Ve spolupráci s německou značkou luxusních zavazadel Rimowa vyrobila značka Off-White kufr. Tento kufr s cenou 1 700 USD byl nejoblíbenější položkou mezi teenagery na prvním newyorském festivalu Hypebeast. Abloh představil na Instagramu produkty z IKEA Collab, které zahrnovaly orientální koberec pokrytý sloganem „Keep Off“, skříňku pro skladování tenisek a originální dřevěnou židli. Mezi další spolupráce patří ty s Levi’s, Champion, Converse, Dr. Martens, Barneys New York, Umbro, Timberland, Takashi Murakami, ASAP Rocky, Byredo, ad.

Podpora celebrit

V roce 2010 se Abloh stal kreativním návrhářem Kanye Westa. To byl první krok, který z něj udělal populární osobnost, kterou je hodno sledovat. O designérovi se píše, že představuje americký příběh nepravděpodobného úspěchu poháněného prací a pravděpodobného úspěchu v blízkosti celebrit. Mnoho známých rapperů včetně Jay Z, Kanye Westa a Future nosí ve videoklipech, při vystoupeních nebo v časopisech Off-White. Rihanna obula bílé kožené boty s nápisem „For Walking“ na Top Dawg Christmas party. Na kolekce značky Off-White nedá dopustit ani Justin Bieber, A$AP Rocky, Wiz Khalifa, Chris Brown i Julia Roberts. Prvním fanouškem Abloha byl i slavný návrhář Marc Jacobs.

Mileniálové a Instagram

Off-White je nejžhavější značkou na světě, podle žebříčku vydaného platformou Lyst. Jen málo značek bylo schopných se přizpůsobit rychlé digitální době, která zcela změnila módní průmysl. Značce Off-White se to povedlo především díky dobrému zacílení na generaci mileniálů. Sociální média hrály nepopiratelně významnou roli v rostoucím úspěchu značky. Mladá generace touží na jedné straně vynikat, současně však chce patřit k nějakému kmenu, což jim právě značka Off-White poskytuje. Off-White těží i ze zoufalství vysoké módy znovu získat přitažlivost pro mládež. Během přednášky na Columbia University porovnal Abloh své umělecké obaly pro Yeezus a Kanye West s Coca-Colou a řekl: „Schopnost označit obsah, který formuje generaci, není malá věc.“ V roce 2016 Abloh nabídl vstupenky na svoji módní přehlídku studentům. Kromě toho v roce 2018 společnost Off -White vydala levnější kolekci nazvanou „For All“, aby zvýšila dostupnost svého oblečení. Virgil Abloh je extrémně kontroverzní, což je pro jeho značku vlastní bezplatná reklama. Úspěch Off-White je totiž spojen i s kritikou. Primární kritici této značky věří, že Off-White vydělává na nezaslouženém humbuku a plagiátorství. Od svého vzniku však značka nepřestává získávat fanoušky včetně profesionálů z oboru. O značce Off-White se neustále diskutuje, a to je ta nejlepší reklama jakou si může přát.

Značku Off-White nabízí pánský multibrandový butik The Brands Prague. 

Foto: FB značky Off-White