Ikonické šperkařství Tiffany & Co. má nového majitele
Fotogenická tyrkysová krabička, hollywoodská klasika Snídaně u Tiffanyho s krásnou Audrey Hepburn v hlavní roli, či ikonický náramek Tiffany T, který zdobí zápěstí mnoha celebrit. Kdo by neznal ikonickou značku Tiffany & Co.? Tiffany & Co., která je synonymem luxusu a elegance, s inovativním designem šperků a profesionálním řemeslným zpracováním, má nového majitele.
Značku Tiffany & Co. založil v roce 1837 Charles Lewis Tiffany, první obchod otevřel v New Yorku a sídlil na Manhattanu. V současné době má společnost po celém světě více než 300 maloobchodních prodejen Tiffany & Co. s více než 14 000 zaměstnanci. Nabídka zboží Tiffany zahrnuje široký sortiment šperků a zajímavý výběr hodinek, a to jak pro moderní dámy, tak pro stylové muže, nabízí však i bytové doplňky a parfémy. V Praze se butik Tiffany otevřel v roce 2012 v Pařížské ulici. Tiffany & Co. je jednou ze stálic na poli značek s luxusními šperky, především pak kraluje v oblasti snubních prstenů. Která žena by netoužila po diamantovém prstenu uloženém v tyrkysové krabičce?
V posledních letech se však společnosti Tiffany & Co. příliš nedařilo. Značka Tiffany čelila poklesu tržeb, loni její celkové obraty klesly o 1% na úroveň 4 miliard eur. Značka prý nedokázala dostatečně zaujmout mladší klientelu a musela čelit i odlivu čínských zákazníků, a to i přesto, že do své kampaně zvolila populární Kendall Jenner a značku dlouhodobě podporuje i zpěvačka Lady Gaga.
O prodeji Tiffany & Co. se mluvilo již od října minulého roku, kdy nabídku koncem měsíce vznesla francouzská společnost LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), která je lídrem na trhu s luxusním zbožím. Za jednu akcii tehdy impérium LVHM nabídlo 120 dolarů v hotovosti. Luxusnímu klenotnictví se však zdála nabídka příliš nízká. Nakonec se obě firmy dohodly na částce 135 dolarů za akcii v hotovosti. Skupina LVMH se tak definitivně dohodla s americkým klenotnictvím Tiffany & Co. na jeho převzetí za 16,2 miliardy USD (374,2 miliardy Kč). Dohoda byla oznámena v pondělí 25. listopadu a schválily jí správní rady obou společností, souhlasit s ní musí ještě regulátoři a akcionáři Tiffany. Tiffany na svých stránkách oznamuje, že se 4. února 2020 bude konat zvláštní setkání akcionářů, kteří budou hlasovat o dohodě o fúzích s LVMH.
Transakce v celkové hodnotě přes 16 miliard dolarů je dosud největší akvizicí LVMH a má posílit zatím nejmenší část podnikání této skupiny. LVMH si chce koupí Tiffany & Co. posílit pozici na asijském i americkém trhu a chystá se čelit konkurenci společnosti Richemont, pod kterou patří značka Cartier. V oblasti luxusního klenotnictví a šperkařství naposledy, před osmi lety, koupilo LVHM značku Bulgari. Tržní podíl LVMH by se touto akvizicí měl přiblížit Richemontu.
LVMH vzniklo v roce 1987 sloučením módní značky Louis Vuitton a výrobce prémiových vín a destilátů Moët Hennessy. Největší část podnikání firmy tvoří móda a doplňky a roční tržby tohoto impéria se odhadují na 47 miliard eur. LVMH je největší luxusní skupinou na světě, která vlastní 75 prestižních značek, v jejím čele stojí nejbohatší Evropan Bernard Arnault. Podnikat v módním průmyslu začal Arnault již v osmdesátých letech, kdy převzal společnost ovládající značku Christian Dior za 15 milionů dolarů. Arnault uskutečnil od roku 2016 asi dvacet akvizicí značek za více než dvanáct miliard. Naposledy přilákala společnost LVMH pozornost, když vzala pod svá křídla Rihanninu značku Fenty. Tiffany & Co. se tak zařadí po boku módních domů Dior, Louis Vuitton, Fendi a Givenchy nebo šperkařských značek Hublot a Bvlgari. Třeba takovému spojení vychlazeného šampaňského Moët & Chandon a šperkům od Tiffany by jistě neodolala ani, na tehdejší dobu, emancipovaná Holly Golightlyová.
Zdroj: FB a IG značky Tiffany & Co., Wikipedie