
Kam na matchu? Koncept Bar nabízí paletu chutí a příjemné prostředí
V srdci Prahy se v srpnu otevřely dveře Koncept Baru, který přináší japonskou tradici i moderní pojetí matchy. Za projektem stojí Hong Anh Luong, která propojila svou vášeň pro zelený prášek s touhou otevřít si kavárnu.
Dříve ho popíjeli mniši v japonských chrámech, teď je součástí každodenní rutiny kavárníků, influencerů i členů naší redakce. Čaj matcha se stal globálním fenoménem a žádanou surovinou. Jen v Praze vzniklo v posledních letech hned několik podniků, které se na matchu specializují. Na vlnu zájmu naskočila i Hong Anh Luong, která založila The Matcha Koncept.
Od médií k matche
„Matchu jsem poznala během střední školy. Zpočátku jsem nevěděla, kolik existuje druhů a jak moc se kvalita liší, ale postupně jsem ji začala pít častěji pro zdraví, energii, pro rituál, který se stal součástí mé denní rutiny,“ říká podnikatelka, která má vzdělání v oblasti mediálních studií a zkušenosti sbírala prací v kavárnách i samostudiem. „Poprvé jsem pocítila touhu mít vlastní kavárnu v 16 letech. Už tehdy mě při cestování fascinovalo objevovat místní kavárny, atmosféru, koncept, nabídku. Později jsem pracovala v renomovaném matcha baru v zahraničí a myšlenka, že jednou budu mít své vlastní místo, mě provázela dál.“
Než v srpnu otevřela kousek od Národní třídy Koncept Bar, trvalo to od rozhodnutí dva roky. Prostor v Liliové ulici hledala zhruba tři měsíce. Absolvovala sérii ochutnávání matchy, přípravu konceptu a vizuálu, testování dodavatelů. Během svých cest po Japonsku navázala přímý kontakt s farmami v prefektuře Kjóto, v oblasti Wazuka, která je proslulá jako jeden z nejlepších regionů pro produkci Uji matchy.


Zelená vlna
V roce 2024 vzrostl export zeleného čaje (včetně matchy) na 36,4 miliardy jenů (244 milionů dolarů), tedy o 25 procent oproti předchozímu roku. Globální poptávka po matche přerostla do takové míry, že spousta japonských pěstitelů má nulové zásoby a distributoři nemají co dodávat. Klimatické podmínky letos poškodily sklizně tenchy, čajovníku, ze kterého se matcha vyrábí, takže výnosy byly mnohem nižší a cena matchy se výrazně zvýšila. Produkci negativně ovlivňuje i stárnoucí populace farmářů a snižující se počet čajových farem. „Získat dodavatele bylo opravdu náročné. Kontaktovala jsem desítky japonských farem, ale jen čtyři z nich odpověděly, že bych je mohla osobně navštívit a že by byla možnost spolupráce,“ přibližuje Hong Anh Luong. „Zásoby musíme z Japonska objednávat opravdu dopředu, protože i když farmy pilně pracují, nestíhají uspokojit enormní poptávku.“


Udržet vysokou kvalitu matchy je pro ni výzvou, zvlášť při rostoucí poptávce. Logistika dovozu, skladování a stabilita dodavatelů jsou klíčové faktory, které ovlivňují každodenní provoz podniku. „K tomu samozřejmě školení týmu, vedení, hledání nových receptů a inovace, to všechno bere čas i energii. Ale věřím, že právě tyto výzvy nás posouvají dál a pomáhají nám růst.“
Pestrost chutí
Byznys s matchou vnímá jinak velmi pozitivně. „Nyní, když vlastním podnik specializující se na matchu, má pro mě ještě hlubší význam. Baví mě experimentovat se surovinami, recepty i kombinacemi chutí. Fascinuje mě její neomezený potenciál, dají se z ní tvořit klasické drinky i úplně nové sezónní speciality, přidávat různé příchutě, sladit ji či nechat její přírodní umami vyniknout. Matcha je pro mě také způsob, jak propojit tradici s moderními trendy a nabídnout zákazníkům zážitek, který je nejen chutný, ale i zdravý.“


Návštěvnost je od otevření Koncept Baru hezká a během krátké doby se jim podařilo vybudovat i stálou klientelu. „Hype kolem matchy má pevné základy: zájem o zdraví, funkční nápoje, autenticitu, ale i estetiku, to všechno jsou faktory, které asi jen těžko zmizí. Myslím si, že matcha nepředstavuje rychloběžný trend, ale něco, co se zde usadí stejně jako káva.“
Podnik má poměrně širokou nabídku. Stabilně se ale nejlépe prodává klasické matcha latte. Z ochucených variací vedou Vanilla dream matcha a Strawberry matcha latte. Mimo jiné vám připraví i Coconut matcha cold foam, Cherry vanilla matcha tonic či sezónní Pumpkin spice matcha latte. „Znalci a milovníci silnější chuti preferují čistou matchu (usucha), zejména single‑cultivar Okumidori nebo náš blend Miyabi, ve kterém se proplétá Okumidori s Goko. Já osobně dám přednost čisté matche, když je chuť výrazná, silnější, s dobrým umami a jemnou sladkostí,“ doplňuje Annie. Pokud zrovna nebudete mít chuť na matchu, nebojte, můžete si tady objednat i kávu, chai latte nebo hojicha nápoje.


Nabídku chtějí pravidelně obměňovat podle ročního období. Aktuálně pracují na speciálních vánočních drincích. Na privátních akcích připravují také matcha koktejly, přičemž se prášek stále šlehá tradičním způsobem, aby zůstala zachována textura i chuť. Na místě si můžete zakoupit také obrandované dózy s matchou pro domácí přípravu. Do budoucna, až tomu kapacita dovolí, půjde matcha pořídit i na e-shopu.
Místo konkurence komunita
K ostatním podnikům, které se na matchu specializují, se staví kladně. „Vnímáme je spíše jako součást komunity, nežli konkurenci. Díky tomu se můžeme pořad motivovat a zlepšovat, stejně tak i sdílet své zkušenosti. Někdo z konkurence se už u nás i na matchu stavil, stejně tak my u nich. Zároveň musím dodat, že i přesto, že tu je už těch podniků více, myslím si, že ten náš má stále co nového nabídnout. Přeci jen se stále lišíme. Pro milovníky klidu, minimalismu, japonského designu, staré Prahy a hlavně vysoce kvalitní matchy jsme určitě správnou volbou,“ uzavírá Hong Anh Luong.
Zdroj: Anastasija Antonova