Karolína Černá: Přeji si, aby se ženy v crotchlesskách cítily komfortně, potěšily samy sebe a jen neplnily něčí fantazie
Bez rozkroku, bez vulgarit. Karolína Černá našla s crotchlesskami doslova díru na trhu. Skrze značku Sheio, jejíž motto zní #vicneznaha, nabízí erotické prádlo, ale také komunikuje témata spojená s intimitou.
Jak bys značku Sheio charakterizovala?
Sheio je o lásce, sebelásce a respektu k intimitě a sexualitě.
Poprvé jsi zkoušela šít spodní prádlo při studiu na VOŠ v Praze. Kdy ses rozhodla, že se mu budeš více věnovat a řekla si, že postavíš své podnikání převážně na crotchlesskách?
Tehdy na VOŠ se jednalo jen o pokus. Do prádla, které by se dalo nosit, to mělo hodně daleko. Vůbec jsem neměla ponětí, co dělám. Popravdě mě šití spodního prádla vždy děsilo. Cítila jsem se komfortněji spíše při tvorbě šatů, sukní, halenek…
Během studia by mě ani zdaleka nenapadlo, že právě spodní prádlo bude jednou moje niche, moje doména, na které si postavím podnikání. Rozhodnutí přišlo až rok a půl po konci školy a vzniklo velmi přirozeně, ačkoliv by mi to kdysi přišlo nepředstavitelné.
S crotchlesskami, kalhotkami bez rozkroku, jsi našla doslova díru na trhu. Čím vším ti vadilo jinak nabízené erotické prádlo?
Především způsobem, jak je nabízeno. Když jsem si před dvěma lety hledala něco pro sebe, byla jsem až znechucena z toho, co na mě vyskakovalo na internetu. Celkově estetika a způsob prezentace tohoto zboží zaspaly dobu. Věděla jsem, že s takovým spodním prádlem bych se neztotožnila. Nebyla bych to já. A když prožíváme tak intimní chvíle, jako je sex, měli bychom se rozhodně cítit sami sebou.
Když jsem si přece jen něco objednala, byla jsem zklamaná z materiálu a celkově z toho, jak mi prádlo přišlo. Jednou mi došly zmuchlané kalhotky v igelitovém pytlíku v obálce a já z toho měla pocit, že je určitě někdo už musel mít na sobě. A to není zrovna pocit, který bych chtěla mít.
A taky jsem toužila po světle růžových kalhotkách bez rozkroku. V nabídkách jsem našla ale pouze černé, bílé a červené.
Jaké jsi zaznamenala na produkt reakce?
Zatím jsem pořád mile překvapována, jaké množství pozitivních reakcí na prádlo dostávám. Ohlas a zájem jsou větší, než jsem si dokázala představit. Samozřejmě neustále opakuji a mám na paměti, že toto prádlo není pro každého a ne každému se musí líbit, a to je naprosto v pořádku.
Pořizování a nošení erotického prádla bývá někdy vedle sebevědomí spojováno se studem. Vnímáš občas takové pocity i u svých zákaznic? Je na nich znát, že ne vždy si pořizují prádlo pro svůj dobrý pocit, ale jen chtějí udělat radost partnerovi?
Určitě vnímám, že mě kontaktují i zákaznice, které překonávají svůj stud. Pro některé je to třeba poprvé, kdy si takové prádlo pořizují, nebo dokonce jen přemýšlí, že by ho chtěly. Já mám pak radost, že jim za to má práce stojí a že společně jejich stud překonáváme, protože ve výsledku zjistí, že není důvod se stydět.
Naopak si nemyslím, že by si pořizovaly prádlo jen pro radost partnera a sebe upozadily. Spolu se značkou se snažím šířit poselství, že crotchlessky nejsou nátlakem na to, co by si žena měla oblékat, aby si připadala přitažlivě nebo aby někomu připadala sexy. Snažím se podporovat ženy, aby to bylo jejich vlastní rozhodnutí. Přeji si, aby tak potěšily samy sebe a neplnily jen něčí fantazie, aniž by se cítily komfortně.
Jak bys popsala svou klientelu?
Jako inspirující. Teď v začátku je pro mě každá klientka/klient inspirací pro to, co zlepšovat, jak věci dělat apod. V podnikání a ve vedení vlastní značky jsem nováček, a tak je pro mě zpětná vazba zásadní.
Jelikož objednávky probíhají pouze přes zprávy na Instagramu a emaily, mohu alespoň trochu svou klientelu blíž poznávat. Řadí se do ní maminky od dětí, nevěsty, singles i lidé v dlouhodobých vztazích. Baví mě ta pestrost a motivace, které je vedou k nákupu. Někdo chce udělat radost sám sobě, někdo tomu druhému – třeba když pánové pořizují prádlo jako dárek pro své milé. Jiní si chtějí zpříjemnit nějakou pro ně významnou událost.
Nejde ti jen o prodej prádla, ale také své sledující a klienty edukuješ a sdílíš s nimi své zkušenosti a názory z oblasti intimity. Vnímáš Instagram značky trochu jako svůj veřejně psaný deníček, kterým se snažíš ostatním ženám být blíže a zvýšit jim sebevědomí?
Necítím, že bych byla v pozici, abych přímo mohla někoho edukovat. Líbí se mi slovo kultivovat. Baví mě, kolik témat přichází ruku v ruce s tématem erotického prádla. A díky příspěvkům na Instagramu mohu tak trochu nahlas přemýšlet nad vším, co souvisí s intimitou, sexualitou, se zdravím, vztahy atd.
Určitě profil funguje jako veřejně psaný deníček. Myslím, že příspěvky vznikají primárně z toho důvodu, že si v hlavě srovnávám věci já sama. Je to taková forma terapie pro mě samotnou. Díky Sheio vyvstávají otázky, které si mohu klást a odpovídat si na ně. Jde o cestu k mému sebevědomí a pokud to pomůže byť jen jediné další osobě, tak je to skvělé.
Při psaní o sexualitě, sebelásce, zdravé komunikaci ve vztahu a dalších tématech čerpáš nejen ze svého života, ale i z jiných zdrojů. Kde se inspiruješ? Doporučila bys instagramové profily, blogy, knihy apod., které podle tebe dobře podávají informace a rady z intimní oblasti?
Jsou to střípky, někdy větší, někdy menší, které přichází z různých zdrojů. Inspirace přichází odevšad – z knížek, podcastů, z článků, z Instagramu, z mého okolí… Z podcastů zmíním Šimrání nebo Vyhonit ďábla. Knížky Bohemian Taboo Stories, Sex komiks, aktuálně se těším, až si přečtu Bibli vagíny.
Moc ráda také poslouchám různé reportáže a podcasty na Radiu Wave, které bývají hodně o vztazích k ostatním a také k sobě samým. Často a ráda si čtu časopis Heroine, jeho online verzi, kdy si články k přečtení vybírám právě z jejich Instagramu. A Konsent by měl podle mě sledovat každý.
Materiál, ze kterého šiješ, a jeho kvalita, jsou pro tebe velmi důležité. A také to, aby byl příjemný na těle. Jak probíhá jeho výběr? A nechávají si klientky často zasílat vzorek krajky, který nabízíš před objednáním finálního kousku prádla?
Teď už je to jednodušší. V hlavě mám barvu, případně barvy, které bych ráda a na základě toho hledám a nechávám si zasílat vzorky, podle kterých se rozhoduji. Už mám víc zkušeností a vím, co hledám a i kde hledat. Na začátku jsem vůbec nevěděla, kde, co a jak shánět a těch vzorků materiálů mi prošlo rukama nespočet. Třeba s bílou krajkou jsem byla fakt nešťastná.
Zaslání vzorečku krajky, potažmo materiálu, který nabízím, zatím využila jen jedna klientka. Ale určitě takovou možnost v nabídce nechám i dál.
K objednávkám vždy přibalíš i ručně vyráběné mýdlo od Ruční mýdlárny. Jak tě tato forma pozornosti k nákupu napadla a jak jsi hledala dodavatele?
To byla taková moje vize a přání. Podobně jako to, že chci, abych prádlo předávala v krabičce, která vypadá jako šuplíček. Dárkem jsem chtěla dát najevo, že mi opravdu na klientkách záleží. A potěšit je. Podobně, jako když vám nechají bonbon v hotelu. Malá neškodá radost, která ale může vykouzlit úsměv na tváři.
Myšlenka je i v tom, že si žena prádlo koupí, aby se rozmazlila, a já to podtrhnu tím, že ji rozmazlím dárkem, kterým o sebe může pečovat.
O které kousky v nabídce je největší zájem?
Odpovědět, že o všechny, bude znít asi trochu namyšleně, že?
Vždy, když mám pocit, že o nějakou barvu nebo nějaký střih není moc zájem, tak se to během dalšího týdne obrátí a přijde mi x nových objednávek přesně na tyto kousky. Baví mě, že jak přicházím s různými barvami, tak každý má svou oblíbenou jinou. Pro jednoho může být starorůžová hrozně nudná a babičkovská, pro jiného je to největší rajc.
Přiblížila bys svou poslední kolekci Femme Fatale edition?
Kolekce Femme Fatale je o dvou výrazných krajkách v kombinaci s černou. Jde zatím o nejdražší krajky, které jsem používala, a myslím, že je to na nich znát. Když jsem poprvé ušila vzorek, bylo mi jasné, že tohle není to rozkošné prádlo v pudrových barvách, se kterým jsem začala. Mělo v sobě sílu, sexappeal, takový určitý náboj, který mi nejvíc evokoval ženu, která přesně ví, co chce. A to je pro mě femme fatale, představa ženy, kterou bych já sama chtěla být.
Plánuješ v blízké době dále rozšiřovat sortiment?
Plánů mám v hlavě dost. Ruce mám ale jen jedny. Vymyslet a vychytat nový produkt, tak aby střih seděl různým velikostem, je vždy na delší dobu a chce to nějaký čas a soustředění. Oboje se mi zatím dost tříští ve shonu každodenní práce.
Jsem ale trpělivá. Není kam spěchat. Alespoň si nevystřílím hned všechny nápady, ale mohu z nich postupně čerpat. Už teď toužím začít pracovat na jedné novince, ale ještě předtím chystám novou barevnou kolekci na jaro a s tou mám ještě dost práce před sebou.
Aktuálně přijímáš objednávky skrze Instagram. Rýsuje se již i web s e-shopem?
Web se rýsuje, měl by být hotový v únoru. E-shop jako takový to ještě nebude. Jelikož šiji na míru a potřebuji si s klientkami vždy vše ujasnit, jsou pro mě psané objednávky zatím vhodnější. E-shop do budoucna ovšem plánuji, jen ještě nedokážu říct, kdy to bude reálné.
Web bude sloužit jako jistá forma prezentace. Ale také bych ráda, aby si přes něj mohli objednávat lidé, kteří nemají sociální sítě. Stejně jako na IG mi lidé píší zprávy s objednávkami, s podobnou galerií na webu by si mohli objednat jednoduše přes e-mail. Vím, že to zdaleka není nejefektivnější a nejjednodušší, ale vše má svůj čas.
Nedávno ses přestěhovala do holešovického bytu, jehož součástí je i menší ateliér, kam za tebou mohou zákaznice osobně docházet. Jak budou konzultace a nákupy probíhat?
Na návštěvě je potřeba se domluvit předem, jelikož nejde o klasický showroom, kdy bych měla otevírací hodiny od–do a lidi by se mohli zastavit, jak by je zrovna napadlo.
Přála jsem si mít prostor, kde budu mít práci oddělenou od zbytku domácnosti. Práce z domu mi vyhovuje, ale doteď jsem měla vše v jednom. Mám tu vystavené vzorky prádla, které si klientky mohou přímo vyzkoušet. Mohu ukázat veškeré krajky a materiály, ze kterých šiju. Osobní schůzka je vždy lepší, abychom se s klientkou mohly blíže pobavit, jak prádlo upravit, aby perfektně sedlo.
Koncept značky je založený na tom, že se o vše staráš ty a každý kousek projde tvýma rukama. Myslíš, že je to do budoucna udržitelné, nebo si plánuješ najít někoho na výpomoc – např. s administrativou?
Udržitelné to určitě není. Už teď na to kolikrát doplácí značka a klienti. Zvlášť když třeba onemocním, nebo se stane něco nepředvídatelného, co mě vyřadí z pracovního režimu. Jako například teď stěhování, které bylo velmi narychlo a mě to skoro na dva týdny úplně vyřadilo.
Jak už jsem ale zmínila dříve, vše má svůj čas. Začala jsem před víc jak půlrokem, teprve si vše ohmatávám a zjišťuji. S výpomocí je to u mě ne o tom jestli, ale spíš kdy a koho. Navíc tím budu úplně v nové roli a budu se muset naučit práci někomu zadávat. A to bude pro mě výzva.
Jak bys dále chtěla značku zviditelnit? Jsi do budoucna otevřená spolupráci s influencery či jinými tvůrci?
Těch způsobů je asi vícero. Určitě bych ráda, kdyby značka začala fungovat víc i mimo sociální sítě. Aby všechno nestálo a zároveň nepadalo tím, že jsem jenom na Instagramu. Zatím propagace vzniká dost organicky. Občas mě někdo, komu se líbí, co dělám, zasdílí sám od sebe. A jsou to právě dost často lidé, které bychom označili za influencery. Ale zatím nešlo o žádnou plánovanou placenou spolupráci.
Spolupráci jsem určitě otevřená. Líbilo by se mi, kdyby si dotyčná nejdřív prádlo sama pořídila a až poté, co s ním bude spokojená, upřímně, bez nutnosti reklamy, bychom navázaly nějakou zajímavou spolupráci.
Co naopak nemůže být na Instagramu vidět, jsou ženské bradavky, které zpod prádla jinak vykukují. Jak se ti daří bojovat s algoritmy?
Jedna slečna mi nedávno psala, že Instagram „toleruje“ bradavky pod oblečením, klidně i velmi průsvitným. Což pro mě byla novinka. Tím pádem mi většina fotek „projde“. Maximálně je u nich trochu stažený dosah, ale zatím mi nikdo žádnou fotku nezakázal. Tomu se sama trochu divím. Ale jsem ráda. Na jednu stranu chápu, proč Instagram takovou cenzuru praktikuje, na druhou stranu mi ale nepřijde fér, že mužská bradavka je naprosto v pořádku. A to se netýká jen IG ale celkově naší společnosti.
Máš vzhledem k produktům a obsahu, který publikuješ na sociálních sítích, zkušenost s nějakými bizarnostmi a se zprávami se sexuálním podtextem?
Kupodivu zatím nic extrémně nepříjemného, co by přesahovalo mé hranice. I když už asi dvakrát jsem zažila chování velmi na hraně toho, co bych chtěla. Asi se nejedná o nic, co by stálo dál za řeč. Naštěstí jsem oboje nakonec vyřešila svým přístupem, kdy jsem se snažila být asertivní a nenechat se vlákat do další diskuze, která by mohla být pro mě už velmi nepříjemná.
Jakožto módní návrhářka se vedle vedení Sheio věnuješ i dalším zakázkám. Na čem jiném pracuješ?
Nerada bych zakrněla, a tak souběžně s objednávkami na prádlo šiji příležitostně třeba kalhoty, košile, šaty nebo svatební šaty. Jelikož mi Sheio a crotchlessky zabírají většinu času, tak je toto šití velmi okrajkové a pro mě forma odreagování a zároveň sbírání dalších zkušeností.
Zdroj: archiv značky Sheio