
Vyzkoušejte leden bez masa: Veggie Challenge
Nový rok, lepší já. Možná i vy patříte mezi ty, kteří si s novým rokem vytyčují různé cíle – ať už jde o pravidelné cvičení, progres v práci, splnění další položky na cestovatelském bucket listu nebo změnu ve stravovacích návycích. Právě na změnu jídelníčku je zaměřen další ročník Veggie Challenge.
Cílem 30denní výzvy, kterou pořádá nezisková organizace ProVeg Česko a která je inspirovaná populární mezinárodní iniciativou Veganuary, která odstartovala už v roce 2014 ve Velké Británii a postupně se do ní zapojilo 228 zemí světa, je omezit maso a živočišné produkty, a přesto jíst chutně a vyváženě. Ať už jde o třicet dnů, kdy sníte méně masa, nebo měsíc na veganské stravě, je to na vás. Odlehčíte sobě i planetě. Při plnění výzvy se můžete inspirovat v dedikované mobilní aplikaci a vaši motivaci podpoří atraktivní soutěže o balíčky s produkty partnerů, komunita či tipy koučky.
Na vlně rostlinné stravy
Podle výzkumné agentury FMCG Gurus v Česku roste trend flexitariánství, kdy 25 % populace cíleně snižuje konzumaci živočišných produktů. V reakci na tento trend se u nás stále rozšiřuje nabídka inovativních rostlinných produktů, přičemž oblíbenou kategorií jsou rostlinné alternativy masa. Nejnovější data od Euromonitor International vykazují 84% růst této kategorie mezi lety 2021 a 2024.
„Naše třicetidenní výzva je vhodná pro všechny, kdo s rostlinnou stravou začínají nebo chtějí omezit svou spotřebu živočišných produktů. Veggie Challenge pomáhá účinně překonávat nejčastější bariéry, které lidem brání stravovat se více rostlinně. Během výzvy se účastnice a účastníci seznámí s nejnovějšími produkty a budou dostávat také tipy na recepty a nejrůznější vzdělávací články. Za vyzkoušení určitě stojí i praktická mobilní aplikace,“ řekla projektová manažerka ProVeg Česko Tereza Trávníčková.


Letos se do Veggie Challenge zapojili i partneři z řad restaurací. Vedle Starbucks a Burrito Loco poprvé naskočil na zelenou vlnu také Burger King. „Dlouhodobě sledujeme, že zájem o rostlinné alternativy roste. Potvrzuje to i náš loňský průzkum, podle kterého až třetina Čechů uvažuje o omezení masa. Na měnící se trendy na světové i tuzemské úrovni se snažíme vždy reagovat. Chceme našim zákazníkům ukázat, že burger může chutnat skvěle i bez masa, a nabízíme proto nejširší nabídku plant-based produktů ze všech tuzemských fast-foodů,“ uvedl Filip Vostrý, marketingový manažer společnosti Burger King.
Dopad na tělo i planetu
Správně sestavená rostlinná strava podporuje zdravější jídelníček a může působit jako prevence či léčba některých nemocí a přináší i další zdravotní výhody, například díky vysokému obsahu vlákniny, která prospívá zdraví srdce, imunitnímu systému a mozku, ale také díky množství antioxidantů, jež chrání před negativními vlivy prostředí.
Zároveň má rostlinná strava pozitivní dopad na životní prostředí. Omezením konzumace živočišných produktů lze výrazně snížit emise skleníkových plynů, které jsou u těchto produktů až padesátkrát vyšší než u rostlinných alternativ. „Živočišný průmysl spotřebovává také obrovské množství vody. Účastí ve Veggie Challenge lze během 30 dnů ušetřit až 39 000 litrů vody,“ dodala Trávníčková.


Nejste v tom sami
Aby bylo plnění výzvy co nejsnazší, účastníci a účastnice se mohou navzájem podporovat ve facebookové skupině nebo využít možností zmíněné mobilní aplikace. Ta nabízí více než 100 receptů, umožňuje získávat odměny za dílčí úspěchy, sledovat svůj pozitivní dopad na životní prostředí, ať máte představu, kolik zvířat, vody, půdy či ekvivalentních kilogramů oxidu uhličitého jste obohacením vaší stravy o rostlinné výrobky ušetřili, a také využívat plánovač jídelníčku a nákupní seznamy.
Veggie Challenge se každoročně účastní i české celebrity. Jednou z pravidelných podporovatelek je Jitka Nováčková, která na svých sociálních sítích sdílí recepty z výzvy pro statisíce svých sledujících. „Ráda jím převážně rostlinně, takže je pro mě Veggie Challenge rok od roku snazší a prodlužuji si ji tím pádem i po lednu na dobu neurčitou. Výhodou výzvy jsou inspirace na recepty a možnost v lednu soutěžit o vege balíčky, kde máte hned několik produktů na vyzkoušení,” řekla.
A pokud se chcete dozvědět, jak chutná budoucnost, zveme vás na B2B konferenci New Food Forum, kterou ProVeg Česko pořádá 15. května v pražském Zenwork.


Zdroj: Pexels, Burger King, ProVeg