On The Boat se snaží oslovit mainstream. V tom vidím tu největší myšlenku udržitelnosti, říká Jana Horejšová
Záliba v odívání, alternativní medicíně i roky strávené na cestách Janu Horejšovou inspirovaly k založení udržitelné značky oblečení On The Boat. Využívá vysoce certifikované materiály nebo oblečení upcykluje. Podporuje neziskové organizace a podílí se na očistě pláží. Přečtěte si rozhovor plný inspirace, lásky a pokory.
Všichni žijeme na stejné planetě, jsme na jedné lodi, jak zdůrazňuje i název vaší značky. Jak jste uzpůsobila své každodenní chování tomu, aby se planetě, a tak i jejím obyvatelům, dařilo lépe?
Zde můžeme probrat uzpůsobení ve více rovinách.
- samotná fyzická činnost a změna přístupu ke svému okolí
- mentální rovina
První uzpůsobení je u mě a mé rodiny stejné jako u spousty lidí, kteří se zajímají o stav naší planety. Snažím se co nejvíce třídit odpad, kupovat látkové sáčky na ovoce a zeleninu, používat eko výrobky bez plastových obalů, řešit složení jídla, omezovat živočišné produkty… Co se týká nákupu oblečení, tam je to jednoznačně second hand, sustainable značky nebo čeští designéři. Pokud si občas koupím něco z fast fashion, tak je to něco, u čeho vím, že to budu nosit roky. Celkový ohleduplný životní styl je mojí součástí i součástí naší rodiny.
Druhé uzpůsobení je v mentální rovině: mám dvě děti a jejich budoucnost je ve hvězdách – generace po nás bude ještě více řešit, jaký budou dýchat vzduch, jakou budou pít vodu, jak zdravé budou mít potraviny a zda jich budou mít dostatek. Snažíme se proto sebe i děti vést k vnitřním hodnotám, které povedou k zodpovědným činům vůči okolí. Pokud máte v sobě (ve svých myšlenkách, potřebách, touhách, hodnotách) pořádek, potřebujete se pořádkem obklopovat. Pokud k sobě chováte lásku, klid a máte zdravé sebevědomí, dáváte tyto hodnoty i ven. Důležité je začít u sebe. Pokud budete vyzařovat lásku, klid a mír do svého okolí, budete vibraci tohoto okolí nevědomě měnit. Snažíme se proto doma meditovat i s dětmi, vybírat si myšlenky, pozitivně afirmovat a ladit se každý den, jak nejlépe je to v danou chvíli možné. Život je tak jednodušší, milejší, lehčí a lidé kolem na takový přístup reagují také pozitivně.
To je u malých brandů velké plus. Budujete komunitu lidí, kteří s vámi souzní, a pomáháte si navzájem. Čistota energie, která v takové práci je, předčí i ty největší slevy a prodeje Sheinu.
V posledních letech je udržitelnost velmi skloňovaným tématem. Co pro vás osobně znamená?
Udržitelnost pro mne znamená osobní zodpovědný přístup každého z nás. Ať už jste majitel oděvní značky, pěstujete obilí nebo třeba máte vlastní dům a velkou zahradu. Nebo žijete ve víru velkoměsta. Ve všech oblastech našeho života máme možnost se chovat udržitelněji. Nejde to vždy stoprocentně za všech okolností, ale ta snaha každého jedince se obrovsky počítá.
Na druhou stranu – nejpopulárnější značkou za uplynulý rok se stal Shein. Co říkáte na úspěch tohoto giganta ve fast fashion? Říkám si, že při takovém chování „většiny“ musí být těžké jako udržitelná značka obstát…
Ach, no… Ano, velké gigantické brandy a návyky lidí reagovat na slevy a nízké ceny nutí nás malé sustainable tvůrce opravdu přemýšlet více byznysově a propagovat své produkty třeba ve spolupráci s influencery ve formě slevových kódů. Konkurovat cenám těchto řetězců se s novými produkty z udržitelných materiálů nebo lokální výrobou nedá. S upcyklovanou kolekcí se nám to i docela daří. Pátým rokem se snažím fungovat, nejvíce mne baví tvořit, sedět zavřená v ateliéru a šít. Díky velkému tlaku na to, aby značka i prodávala, trávím spoustu času i tím, jak oblečení dostat mezi lidi. Platit si reklamní agentury nebo mít budgety pro influencery je pro brandy typu On The Boat nemožné. Pokud ale děláte věci od srdce a opravdově, je to na vaší práci cítit a přitahujete si do života příležitosti a lidi, kteří vám vyjdou vstříc a pomohou, třeba formou barterové spolupráce, nebo vás prostě osloví jen proto, že se jim líbí vaše práce, a chtějí spolupracovat z dobré vůle. To je u malých brandů to velké plus. Budujete komunitu lidí, kteří s vámi souzní, a pomáháte si navzájem. Čistota energie, která v takové práci je, předčí i ty největší slevy a prodeje Sheinu. 🙂
Pozitivní mysl přitahující úspěchy
On The Boat jste založila v roce 2016, pokud se nemýlím. V roce 2019 jste získala 2. místo v soutěži S Brand, v roce 2021 vydala první upcyklovanou kolekci… Co vnímáte jako důležité milníky v příběhu značky? A jak se vám zatím daří značku rozvíjet, jaký je o ni zájem?
Důležité dva milníky jste sama zmínila. Výhra v S Brand mi dala sílu a víru, že to, co dělám, má smysl, a vidí to i ostatní. Rozšíření o upcyklovanou kolekci bylo jako splněný sen. Od dětství ráda tvořím a zde jsem začala tvořit naplno a doopravdy. Vlastně je moje hobby mým zaměstnáním – co víc si přát. 🙂
Dalším milníkem bylo za mě nafocení fotokolekce s Mírou Romanivem a Verčou Kašákovou – tyto analogové fotky se tak vydařily, že se upcyklovaná kolekce dostala i díky jejich sledujícím mezi širší spektrum lidí z oblasti fashion. Následovala spolupráce s naším předním fotografem Lukášem Dvořákem. Za další důležitý milník považuji naše první dvě přehlídky.
Každý rok si stanovím nějaké cíle a činím kroky k jejich uskutečnění. Síla mentální práce u mě často ve výsledku předčila očekávání. Tento rok se například chystám na Designblok nebo Fashion Week. Než jsem začala podnikat reálné kroky, napsali mi zrovna tento víkend z jednoho krásného projektu s tím, že budou součástí pop-upu na MBPFW a chtějí, abych byla součástí. Takováto milá překvapení jsou na celé cestě On The Boat a já to miluju. 🙂
Oblečení pro všechny
V čem je On The Boat na poli (udržitelných) módních značek specifická?
Specifické je pozadí brandu, tím myslím naše aktivity v rámci očisty pláží na Kanárských ostrovech od plastového odpadu. Také si myslím, že je značka specifická tím, že se opravdu snaží oslovit mainstream. V tom vidím tu největší myšlenku udržitelnosti, neoblékat jen vyhraněnou skupinu, ale opravdu oslovit co nejširší škálu lidí. Máme tak nadčasové organické oblečení – mikiny, trika, čepice, které jsou opravdu basic a úplně pro všechny. Máme fashion kousky na party i saka pro běžné nošení a letní mini řadu mušelínových šatů pro volný čas, kterou chceme tento rok rozšířit o kalhoty a košile z tencelu. Myslím, že si u nás vybere téměř každý.
Vedle toho, že vyrábíte oblečení z organické bavlny, s certifikátem GOTS a Fair Wear Foundation, zaměřujete se také na zmiňovaný upcycling. Přiblížila byste více proces toho, jak vyřazenému kousku oblečení vdechujete nový život, jak zjišťujete kvalitu materiálu, kde ho sháníte, zda je výroba a následné nacenění náročnější?
Materiál pro upcycling hledám v pražských i mimopražských second handech, mám svých pár favoritů, kam se pravidelně vracím.
Na webu máme základní kolekci košil, kalhot a sak v základních barvách, které jsme schopni šít sériově. Ano, materiál i střih se vždy lehce liší, tomu se nedá vyhnout. To je trochu nevýhoda, na druhou stranu má každý svůj jedinečný originál. 🙂
Vždy ušiji základní první model a poté mám pár svých švadlenek, kterým ukážu, jak daný model přepracovat. Až po vytvoření objednávky se dáváme do díla a tak za tři týdny je model hotový. Nejvíce mě však baví vytvářet extravagantní kousky určené pro speciální příležitosti a pro speciální zákazníky. Na těchto modelech pracuji od začátku do konce já a zde zažívám tu pravou euforii z tvoření. Tvořili jsme takto oblečení s Mírou Romanivem pro We Are Domi nebo speciální model pro Zuzku Stráskou.
Návrat na Kanárské ostrovy i k tradiční medicíně a další plány
V jiném rozhovoru jste zmínila, že vás v tvorbě hodně inspiruje čas strávený u oceánu s rodinou. Pravidelně již několik let trávíte zimu na Kanárských ostrovech… V čem dalším nalézáte inspiraci?
Ano, Kanárské ostrovy jsou velkou inspirací. Zrovna zvedáme kotvy a vyrážíme na pár měsíců zase za čištěním pláží, relaxem a cestováním. Miluju apokalyptický vzhled lávové, vyprahlé krajiny. Miluju fotit upcyklované modely v tomto prostředí, přijde mi to velice tematické. Další inspirací hlavně pro upcyklaci jsou osobnosti, které oblékám, jsou to mé múzy, se kterými vždy vznikne něco nového a originálního.
Poslední inspirací je mi můj styl a potřeba se vyjádřit. Jsem velký detailista a spousta modelů vznikne tak, že v obchodě nenajdu to, co by splňovalo mou přesnou představu. Takže si dané oblečení ušiji, nejlépe upcykluji. Nyní ale začínám tvořit i z nových materiálů, látek nejlépe italské výroby. Stále tak s materiálem spadáme do rádiusu sustainability, a to je fajn.
Podporujete Hnutí Duha, Farmu Naděje nebo Clean Ocean Project. Jak se vám v oblasti podpory zatím daří? Máte v plánu do budoucna rozšířit síť organizací?
Určitě nebudeme organizace rozšiřovat, spíše je chceme tento rok vyměnit a podpořit zase jinou oblast, která to potřebuje.
Určitě bych ráda v tomto nebo příštím roce odprezentovala další novou kolekci v rámci MBPFW.
Už jsme nakousli, že oblékáte i influencery a další známé tváře. Jak je pro vás důležitý influencer marketing a plánujete navázat spolupráci s dalšími osobnostmi či jinými tvůrci (značkami)?
Marketing a PR jsem doteď měla jen ve své režii a všechny spolupráce vznikly naprosto spontánně. Jsem za to moc vděčná a děkuji tam nahoru, jelikož si myslím, že mi jsou hvězdy v tomto nakloněny. Tento rok se chystají změny a posouvám se do profi rukou. Myslím, že je to určitě dobrý krok.
Jaké máte se značkou další plány a cíle?
Určitě bych ráda v tomto nebo příštím roce odprezentovala další novou kolekci v rámci MBPFW.
Zaujalo mě, že jste v době před založením On The Boat práci v módním průmyslu na nějakou dobu opustila a věnovala se akupunktuře. V čem vám její studium a následná praxe změnily život? Věnujete se jí i nadále?
Ano, studium čínské medicíny je moje velká vášeň, několik let bylo pár odvětví TČM (tradiční čínská medicína, pozn. red.) mou prací. TČM mi dala velké pochopení pro to, jak moc jsme propojeni se svým prostředím, jak velký vliv má na naše zdraví náš lifestyle a jak moc je důležité poslouchat své tělo a nevychylovat křivku dynamické rovnováhy, která určuje naše zdraví do patologických rovin. Mám v plánu se brzy vrátit na postgraduální studium do školy, jelikož se mi důležité funkce aku bodů a souvislosti začínají vypařovat z paměti, a to určitě nechci. Čeká mě tento rok série přednášek pro studentky kosmetiky na téma baňkování, moxování a kosmetická i léčebná guasha, takže velice ráda opráším skripta a na přednášku se připravím. TČM mě i rodinu provází v podstatě každý den, v kuchyni, pohybu, celkovém lifestylu. Vždy tyhle znalosti nejvíce ocením, když někdo z rodiny onemocní.
Často si všechny zásady této nauky vybavím, když cítím, že se přetěžuji, příliš pracuji, dostávám jasné signály od svého těla, ostatně jako každý znás, že je potřeba zvolnit a dobít baterky. V takové dny miluji být zavřená doma se svou rodinou, dětmi, mužem a psíkem a klidně celý víkend trávíme u krbu, dobrých filmů nebo pohádek a domácích palačinek.
A co dalšího ráda děláte, když zrovna nenavrhujete a neřešíte chod značky?
Pokud zrovna nepracuji ani nedobíjím baterky, tak trávím nejvíce času se svou rodinou a přáteli. Máme dvě malé dětičky, čas velmi rychle běží a být jim nablízku a provázet je životem, dokud o to stojí, je asi ta největší radost. Sem tam mi vyjde čas pro sebe – to pak věnuji pozornost svému tělu, běhám, cvičím, hlavně pilates a tvářovou gymnastiku, s mužem rádi trávíme čas nad mapami s dobrým jídlem a pitím a malujeme si budoucnost, naše další společné cesty a kroky za splněním našich přání. 🙂 Čím jsme starší, tím je pro nás důležitější vnitřní pohoda, klid a pocit nalezeného štěstí v běžných okamžicích života.
Zdroj: On The Boat