• ppl talk  • Sklář Tomáš Kučera: Sklu jsem se chtěl popravdě vyhnout.

Sklář Tomáš Kučera: Sklu jsem se chtěl popravdě vyhnout.

Máme za sebou 26. ročník Designblok 2024, jehož ústředním tématem bylo MLÁDÍ. letos zavedl návštěvníky na mimořádná místa v Praze, konkrétně na Pražský hrad, do Uměleckoprůmyslového muzea, do historické budovy Muzea hlavního města a rovněž do moderního developerského projekt Bastion na Florenci. Právě na posledním zmiňovaném místě jste mohli najít Ploom zónu se dvěma mladými designéry, kteří letos na jaře vyhráli soutěž Ploom Design Competition a v rámci Ploom Red Experience na Design Weeku v Miláně svou tvorbu vystavili. Byli jimi šperkařka Tereza Otáhalíková a sklář ze Světlé nad Sázavou Tomáš Kučera, který navrhnul skleněné stolky ze skla, které jsou na hranici vyrobitelnosti a jsou největší tvary, které lze tradiční technikou a bez použití formy vyfouknout. A my jsme jim položili pár otázek. Pojďte se s Terkou a Tomášem ještě na chvíli na Designblok vrátit.

TOMÁŠ KUČERA

Tomáš Kučera je designér a sochař ze Světlé nad Sázavou. Věnoval se multimédiím na Střední umělecké škole grafické v Jihlavě a následně studoval produktový design
na VOŠ Scholastika. Je také absolventem ateliéru skla na pražské UMPRUM na pražské UMPRUM. V současnosti se zaměřuje především na tvorbu ze skla na
pomezí designu a volné tvorby. Kromě nápojových setů tvoří rovněž volné plastiky v ateliéru na Vysočině. V roce 2021 obdržel cenu Czech Design Award.

Tomáši, pocházíte ze Světlé nad Sázavou, což je sklářské centrum. Věděl jste už odmala, že budete se sklem pracovat?
To jsem určitě nevěděl. Naopak jsem se chtěl sklu vyhnout, bylo všude kolem mě. Celá rodina pracovala pro různé malé firmy zaměřující se na produkci skla. Začal
jsem studovat grafický design, nejvíce mě ale bavily dějiny umění a architektura, díky které jsem se dostal k následnému studiu produktového designu a později přímo do
atelieru skla na UMPRUM, kde jsem si našel ke sklu velmi specifický vztah, který je odlišný od toho, jak jsem sklo vnímal, když jsem vyrůstal.


Na co se ve své práci zaměřujete nejvíce? Jsou to spíše praktické věci, designové kousky?
Mám rád obojí. Baví mě navrhovat pro značky, kdy je velmi důležité, aby produkt fungoval velmi dobře esteticky, ale také funkčně. U karafy je důležité, aby se dala
dobře chytit, aby nepadala, když je plná vody, nebo aby měla dostatečný objem. Musí se z ní dobře nalévat voda, ale zároveň křivka siluety by měla mít charakter a
stala se malou sochou v interiéru. Naopak mě ale také baví se úplně uvolnit a nad žádným klientem nepřemýšlet. Tvořit si v malých limitovaných sériích objekty, sochy
a sběratelský design. Ten si nakonec své diváky také najde.


Který materiál, kromě skla, patří mezi vaše oblíbené? Případně kombinujete sklo i s jinými materiály?
Rád kombinuji sklo s kovem. S oběma materiály rád pracuji, proto mě to možná baví nejvíce. Přijde mi, že to jsou materiály natolik rozdílné, že k sobě prostě patří.
Zároveň kovem se dají vyřešit různá ukotvení a technické části díla, nad kterými často rád přemýšlím.


Vyfoukl jste největší možné stolky ze skla, se kterými jste vyhrál i Ploom Design Competition? Můžete nám je více přiblížit?
Sklo je velmi časti specifické v tom, že je potřeba spolupráce. Tyto stolky jsem nafoukal ve sklárně Ajeto v Lindavě, kde jsou skláři, kteří mohou nafouknout tou
tradiční metodou, kdy se sklo ručně nabírá z šamotové pánve a fouká píšťalou, nafouknout opravdu takto velké kusy. Jedná se o červené skleněné odkládací stolky
inspirované italským radikálním designem a emocemi, které vyvolává červená barva. Kontrast mezi matnou a lesklou strukturou je důležitým prvkem návrhu. Díky
organickému, přirozeně tvarovanému tvaru se předmět umístěný na podstavci stává jeho součástí.


Právě s těmito stolky jste vystavoval na Design Weeku v Miláně? Jaká to pro vás byla zkušenost?
Zkušenost to byla velká. Již rok předtím jsem měl možnost vystavovat v soukromé galerii Rossany Orlandi během Milánského Design Weeku. Milánský Design Week
také pravidelně navštěvuji jako divák a každá příležitost zde vystavit svojí tvorbu, je pro mě velkou poctou. Máme za sebou Designblok, kde jste svou tvorbu vystavoval v Ploom zóně.


Jaká byla atmosféra? Jak jste si to užil?
Atmosféra byla skvělá. Letošní Designblok jsem si moc užil. Také jsem jeho pravidelným návštěvníkem a vystavovatelem. Letos jsem také pracoval společně s
Klárou Janypkovou na návrhu instalace pro sklárnu Květná 1794, který si za letošní rok odnesl ocenění za nejlepší instalaci výrobce. Designblok je každý rok akce, kde
se potkávám s velmi zajímavými lidmi.


Kde všude můžeme vaše výrobky vidět nebo si je koupit?
Co se produktového designu týká, naleznete je v několika obchodech v Praze. Jak jsem již zmínil, navrhuji i produkty pro značky. Zejména kolekce Dunes Glassware,
kterou jsem vytvořil společně se značkou Monotropa se postupně rozrůstá a je dostupná v několika obchodech po ČR, nebo na stránkách mono-tropa.cz. Nově
vzniklé produkty pro sklárnu Květná 1794 zase na e-shopu sklárny. Volné objekty jsou dostupné v galerii Kvalitář v Praze, v galerii Boon Room v Paříži, nebo v již
zmíněné galerii Rossany Orlandi v Miláně. Moje kompletní portfolio je ale na webových stránkách kucera-tomas.com, nebo na mém instagramu: kucera___tomas,
kam přidávám svá díla pravidelně. Pokud by čtenáře nějaké dílo zaujalo, nebo by se chtěli podívat, nebo seznámit osobně, rád je přivítám v malém showroomu v Praze,
nebo v dílně v Nové Vsi Světlé nad Sázavou.


Máte nějaký svůj sklářský sen?

Můj sen právě žiju. Naplňuje mě práce, která mě baví. Často se mě lidé ptají, kde se vidím za 10 let. Mojí odpovědí bývá, že na stejném místě jako teď, jenom bych chtěl
dělat lepší objekty.


Když zrovna nepracujete, jak relaxujete?
Nejraději cestováním a poznáváním ostatních kultur. Také ale miluji Prahu a pobyt v ní s mojí ženou. Chození pěšky, nebo jízda na kole, běh a celkově pohyb po Praze
mám hrozně rád. Mám ale také moc rád filmy a studium historie architektury, designu a umění.


Co vás čeká v nejbližší době?

Pořád je přede mnou spousta práce. Spolupráce s Ronym Pleslem v jeho ateliéru. Čekají mě další projekty pro sklárnu Květná. Navrhuji produkty pro malé značky.
Spoustu různých menších projektů ve spolupráci s Klárou Janypkovou, se kterou sdílíme studio. Nerad ale prozrazuji věci dopředu. Pokud mě začnou čtenáři
sledovat, určitě se dozví brzy více informací.

Děkujeme moc za rozhovor!

Zdroje: 1,2,3,4