Tomáš Zapletal: Cestování mě naučilo nelpět na materiálních věcech. Svět nám může dát mnohem víc
Život je potřeba žít skrze zážitky. Tím se řídí Tomáš Zapletal i více jak 95 tis. uživatelů jeho platformy Worldee. „Věřím, že nastupující odklon od masové turistiky a all inclusive pobytů dokazuje, že lidé chtějí něco zažít, objevovat, poznávat svět i sebe samé,“ říká v rozhovoru.
Worldee nabízí cesty do více než 40 destinací světa. Kam byste mi doporučil teď v létě vycestovat?
Záleží, co od té dovolené čekáte. Já osobně bych na klasickou dovolenou v létě spíš nejel, protože jsou všude davy turistů, vše je předražené a místo autentických zážitků budete čekat někde ve frontě. 🙂 Pokud bych ale měl některou destinaci doporučit, tak asi Madeiru, portugalské Algarve či ostrov La Palma. Nebo bych se vydal na cestu karavanem.
Nedotčená krajina a sólo cestování táhnou
Na vašem profilu vidím, že jste navštívil již 43 zemí a zatím máte naplánovanou cestu do Norska. Kterou další destinaci máte na svém bucket listu?
Moje nejbližší cesta, která mě čeká, bude asi Lefkada na jachtě s našimi Travel Buddies z Yachters. Příští rok se chystáme s rodinou do Ugandy a Konga za gorilami a na bucket listu mám pak ještě Nový Zéland a Norsko, fascinuje mě tamní příroda.
Cestování přináší pochopení a bourá stereotypy, což vnímám jako jeden z nejdůležitějších benefitů.
Vnímáte, že by některá destinace teď trendovala?
Na Worldee jsou nejoblíbenějšími destinacemi Madeira a Island a jejich nádherné vodopády a výhledy. Na Island hodně lidí jezdí za polární září nebo gejzíry. Teď je tam navíc aktivní sopka. Můžete se vydat velmi blízko k ní a vidět proudící lávu. Někteří Worldee cestovatelé nám posílali fotky a videa, je to fascinující. Poslední dobou ještě vnímám jako nastupující hit Gruzii. Nedotčená příroda, skvělá kuchyně, ale i kulturní skvosty, jako třeba skalní kláštery. Rozhodně autentický zážitek.
Které místo vám vyrazilo dech? Jak řešíte dilema, zda na různá unikátní místa upozorňovat a předávat tak dál ty krásné zážitky, a naopak o nich příliš nemluvit, aby se tam nevypravovalo stále více lidí?
Pro mě osobně to bylo Lago di Como. Hory v kombinaci s průzračným jezerem jsou magické. Velmi rád se tam vracím. Stejně jako George Clooney, který tu má chatu. 🙂 A zakladatel Spotify Daniel Ek si Lago di Como dokonce vybral pro svou svatbu.
Na světě je každopádně tolik krásných míst, které jsou často stejné nebo velmi podobné, jako některé turistické oblasti, jen se o nich neví, protože tam třeba nebyl žádný slavný influencer nebo se tam nenatáčel žádný film. Věřím, že objevováním nových destinací bojujeme proti overturismu a ulevíme tím přeplněným turistickým atrakcím. Zároveň Worldee nenabízí masovou turistiku a snažíme se, abychom zanechali oblast poté, co odjedeme, lepší. Na mnoha našich cestách se například vydáte za lokálními farmáři, nakupujete na trzích a máte možnost podpořit místní obyvatele. Vnímám toto jako velmi důležitou součást cestování.
Cestování bude svým způsobem vždy neudržitelné a bude zatěžovat naši planetu. O to více bychom se měli soustředit na to, co jí vracíme zpět.
Vnímáte nějaké další trendy v cestování?
Jako velký trend vnímám solo travelling, což dokazují i naše statistiky, protože nejvíce cest si u nás lidé kupují pouze pro sebe a vydávají se na cestu sami nebo ve skupince dalších cestovatelů. Také postupně rozšiřujeme nabídku různých wellbeing retreatů, pobytů věnovaným digitálnímu detoxu, meditaci, józe a propojení s přírodou. Věřím, že nastupující odklon od masové turistiky a all inclusive pobytů dokazuje, že lidé chtějí něco zažít, objevovat, poznávat svět i sebe samé.
Co se týče udržitelného cestování, vnímám to jako velmi složité téma, protože cestování bude svým způsobem vždy neudržitelné a bude zatěžovat naši planetu. O to více bychom se měli soustředit na to, co jí vracíme zpět, ať už v podobě eliminace uhlíkové stopy, nebo právě podpory lokálních obyvatel, kultur a ekonomik. Cestování zároveň přináší pochopení a bourá stereotypy, což vnímám jako jeden z nejdůležitějších benefitů. Všechny tyto hodnoty jsou pro nás ve Worldee důležité a chceme na jejich podpoře pracovat již od začátku.
I v krizi se dá cestovat
Jakou máte osobní zkušenost s prací na dálku? Považujete ji jen za módu posledních let, nebo za trend/potřebu budoucnosti?
Až na výjimky práci na dálku moc neuznávám. Myslím si, že aby člověk dosáhl vysněného výsledku, musí být v kolektivu ostatních kolegů a práce by ho měla pohltit, samozřejmě v tom pozitivním slova smyslu. Proto to jako budoucnost nevnímám, minimálně ne pro startupy v počáteční růstové fázi. I Elon Musk po pandemii nařídil zaměstnancům Twitteru nástup zpět do kanceláří.
Jak cestování vnímáte z pohledu proběhlé koronavirové krize a nyní i vyšší inflace, zdražování? Změnily se u lidí cestovatelské návyky a cíle?
Z toho, co víme, si zatím lidé neubírají na úrovni komfortu, ale spíše cestují na méně dní. I v covidu, kdy to bylo opravdu obtížné, lidé cestovali. Je to skvělé, že navzdory všem omezením si našli cestu, jak dále cestovat, i když třeba „jen“ po Česku.
Život plný zážitků
Říkáte, že život je potřeba žít skrze zážitky. Dá se říct, že se řídíte heslem „míň věcí, víc zážitků“?
Ano, vnímám to tak. Nedá se říct, že bych aktuálně toužil po nějaké materiální věci. Naopak je mým snem toho co nejvíc zažívat.
Máte nějaký zážitek, který se vám opravdu vryl do paměti a více vás ovlivnil?
Není to sice vůbec pozitivní zážitek, ale nejvíce mě určitě ovlivnila návštěva slumu v Nairobi v Keni. Člověk bílé pleti se tam nesmí vydat sám, ale já mám známého, který zde vyrůstal a z tohoto slumu se dostal. Najal si tedy ochranku svých 10 kamarádů a společně jsme tam šli. Viděl jsem jejich základní školu, místa, kde lidé bydlí – což jsou asi 3×3 velké příbytky, které navíc ani nevlastní a musí si je pronajímat. Nechápu, že na tomto někdo vydělává. Není tam kanalizace ani popelnice, takže procházíte cestičkami tvořenými odpadky a plnými výkalů. Sem tam na vás dopadne tzv. flying toilet – např. plechovka, do které lidé vykonají svou potřebu. Takto tam žije milion lidí. Když to vidíte na vlastní oči, opravdu si uvědomíte, jak velký problém jako společnost máme. Rád bych ve svém životě přispěl k tomu, aby taková místa, která připomínají spíše chlívky na dobytek, než lidská obydlí, neexistovala.
Co vás dále cestování naučilo a jak vám změnilo a mění život?
Jednou z hlavních věcí je určitě nebýt stereotypní, vnímat rozdílnosti různých částí světa, kultur, učit se z nich a zároveň chápat souvislosti. Díky cestování se dle mého můžete přiblížit k pochopení tzv. overview effect, který často popisují astronauti, již vidí naši planetu z vesmíru. Nemá hranice, je jako oáza ve vesmíru. Měli bychom ji ochraňovat a žít pospolitě. Což mě přivádí i k dalším věcem, které jsem se naučil, a to určitě nějaké praktické zkušenosti. Cestování vás totiž dostane do situací, kdy si musíte sami poradit a sami se o sebe postarat. V neposlední řadě to je určitě nelpět na materiálních věcech. Svět nám může dát mnohem víc.
Vysněná dovolená na pár kliků
Jak vnímáte dosavadní existenci Worldee? Jak náročné bylo aplikaci rozběhnout?
Je to velká jízda. Čím dál intenzivnější a baví mě víc a víc. Naši cestu bych popsal jako dokazování nemožných věcí. Spousta lidí mi říkalo, že nemáme šanci naraisovat, dostat se na tak přeplněný trh, uspět s takovým produktem, ale zatím jsme všechno zvládli. I když to bude čím dál těžší, těším se na to.
Od roku 2022 je možné se na Worldee nejen inspirovat nebo si tam vést cestovní deník, ale také si zakoupit celý itinerář včetně letenky, ubytování či půjčení auta. Přiblížil byste, jak tato služba funguje a jaký je o ni zájem?
Worldee je cestovatelská platforma, kde si člověk může mimo jiné na pár kliků koupit svou vysněnou dovolenou. Cesty na Worldee tvoří samotní zkušení cestovatelé a platforma s nimi kohokoliv propojí. V itinerářích cest tak člověk může najít unikátní autentické zážitky, zejména mimo turistická místa, tak aby dané místo opravdu poznal a objevoval ho očima místních. Navíc zařídíme vše, co je k absolvování cesty potřeba – nákup letenek, ubytování a další služby, např. pronájem auta. Zákazník tak získá jednoduše a bez starostí kompletní balíček. Po celou dobu cesty má pak k dispozici naši zákaznickou podporu.
Platformu můžeme svým fungováním připodobnit třeba k Airbnb – s rozdílem, že nezařizujeme jenom ubytování, ale všechny služby. Worldee má aktuálně přes 95 tis. uživatelů a na dovolenou se s námi vydalo již přibližně tisíc cestovatelů. Zájem je čím dál větší, za což jsme velmi vděční. Oproti minulému roku jsme obratově vyrostli už skoro třikrát.
Cestujte beze strachu
Podobně zájezdy se nabízí i nelegálně, bez licence a pojištění proti úpadku. I proto jste takto vytvořili můstek mezi průvodci a dobrodruhy. Máte vysledované, kolik lidí si díky vám může cestováním (legálně) vydělat?
U nás si teoreticky cestováním může vydělat kdokoliv, kdo má zkušenosti s cestováním v některé destinaci, je zodpovědný a spolehlivý. Máme databázi cca 1700 lidí, kteří už v tomto oboru nějak fungují, a to jen v Česku. S některými postupně navazujeme spolupráci. Podobné je to v zahraničí.
Jak kontrolujete Travel Buddies na Worldee? Na co si dát obecně při zařizování cesty pozor, ať už s, nebo bez cestovní agentury? Můžeme totiž narazit i na vyloženě podvodné agentury (jako např. Czechmaican Caribbean Tours Ltd Kristýny J., která slibovala lidem výlety např. do Karibiku a obrala je o statisíce)…
Travel Buddies, kteří u nás chtějí prodávat cesty, procházejí několikakolovým onboardingovým řízením, kde si je prověříme, vysvětlíme jim, jak vše funguje, a cestu společně připravíme. Na rozdíl od podvodných subjektů máme licenci a pojištění proti úpadku, takže zákazník při jakémkoliv případném problému o peníze nepřijde. Určitě je toto dobré při výběru dovolené prověřit, protože každý, kdo poskytuje prodej cest v balíčku s vícero službami, toto musí mít ze zákona zařízené. Zákazníkům taktéž doporučujeme si zřídit cestovní pojištění.
Na naší platformě je zároveň možné si přečíst na jednotlivé cesty a Travel Buddies recenze. Samozřejmě, tím, že je náš projekt na začátku, tak jich není tolik, ale i to se mění a jedná se o relevantní zdroj informací a ověření si, že daná cesta bude podle vašich představ. To bych řekl, že platí u většiny služeb, ať už to jsou hotely, restaurace nebo cestovky.
Budoucnost cestování
Jak si jako Česko stojíme v digitalizaci cestovního ruchu? Co byste ještě změnil/zlepšil?
Dle mého názoru klasické cestovní kanceláře digitalizace spíš míjí. Jsou to tradiční společnosti se zavedenými procesy a zákazníky, kteří jsou na to zvyklí. Ale máme tu v rámci cestovního ruchu i želízka v ohni, jako třeba Kiwi. Etablovaná společnost, která využila moderních technologií a stala se mezinárodně uznávaným projektem. Jsou pro nás určitě v mnoha ohledech vzorem. Pak je tu také jedna ještě větší, ale méně známá společnost Mews, která tvoří software pro hotely a usnadňuje jim práci se zákazníky a pomalu, ale jistě si sahá na statut jednorožce (tedy valuaci 1 miliarda dolarů). Pak jsou tu také menší startupy a firmy, např. Daytrip, SmartGuide nebo Campiri. Na to, jak je Česká republika malý trh, existuje tu spousta nadějných projektů a věřím, že o nich bude ještě hodně slyšet.
V souvislosti s tím jste letěl jako zástupce ČR do Japonska a Jižní Koreji společně s Ivanem Bartošem. Mohl byste o této cestě říct víc?
Ivan Bartoš se zasazuje o digitalizaci služeb v České republice a jsem vděčný, že si nás jeho tým na cestu vybral a zařadil nás mezi progresivní projekty, které by měly reprezentovat budoucnost České republiky.
Program cesty byl opravdu bohatý. Setkali jsme se se zástupci podnikatelské, politické i akademické sféry. Já jsem taktéž využil cestu k navázání kontaktů ve startupovém prostředí. V Japonsku byl totiž založen největší kapitálový fond (SoftBank Vision Fund) a celkově je zde mnoho velkých fondů, které investují do společností po celém světě, a tak jsem si říkal, že bych některé mohl zkusit kontaktovat. Jelikož jsem tam ale nikoho neznal, vždy jsem akorát nakráčel na recepci a zeptal se na kontakt. Měl jsem asi 50% úspěšnost 🙂 Součástí cesty bylo i jednání ohledně nadcházející světové výstavy Expo, která bude probíhat v roce 2025 v Ósace.
Chtěli bychom být první cestovatelskou platformou, která bude nabízet poznávací cesty na oběžnou dráhu.
Jak jste už i sám zmínil, Worldee má přes 95 tis. uživatelů z celého světa a cestu si přes platformu koupilo více než 1000 zákazníků. Je nějaké číslo, kterého byste chtěli např. letos docílit?
Naším cílem je obrat 70 mil. Kč, což by znamenalo skoro 1000% růst. Téměř každý den přidáváme nové cesty do dalších destinací a i to bychom rádi udrželi, aby naše nabídka byla pestrá a každý si na Worldee našel cestu podle svého gusta.
V tomto roce plánujete expanzi do Polska, Německa a Slovenska. Máte ještě nějaké další plány a cíle, ať už na letošní rok, či v dlouhodobém měřítku?
Chtěli bychom být první cestovatelskou platformou, která bude nabízet poznávací cesty na oběžnou dráhu 🙂 Když ale zůstaneme nohama na zemi, tak se teď primárně zaměřujeme na český trh a testování zahraničních trhů, jako jsou právě zmíněné země. Pokud vše půjde dobře, budeme v příštím roce řešit plnou expanzi a testování dalších evropských trhů. Hlavním tématem je pro nás ale aktuálně automatizace, která nám umožní prodávat cesty komukoliv na světě. Bude stačit, když si zákazník vybere itinerář, termín cesty, místo odletu, ubytování a automaticky mu vygenerujeme a naceníme cestu v balíčku na míru. Na jednom místě, na pár kliků.
Spoluzaložil jste také neziskovou organizaci Brave Bear, která se specializuje na organizaci zážitků pro děti z dětských domovů a klokánků v olomouckém kraji. Pořádáte dětské dny, chodíte s dětmi do kina nebo je například učíte anglicky. Můžete k iniciativě říct více? Co bylo impulsem k jejímu založení, jaké aktivity plánujete a jak by se mohli lidé do podpory zapojit?
Chtěli jsme společnosti začít něco dávat zpět, ale s tím, že na to budeme mít přímý efekt. A tak jsme založili lokální neziskovku, pro děti z našeho okolí. Zapojit do podpory se může kdokoliv, máme vlastní transparentní účet. Využití peněz pak pravidelně reportujeme a dárce se snažíme zapojit co nejvíce, když mají zájem. Aktuálně plánujeme pro děti první dovolenou u moře, takže na to teď sháníme finance.
Zdroj: Worldee