
Touha po vítězství, adrenalin a byznys. Další sezona F1 je tady
Formule 1 letos slaví 75 let od svého vzniku. Jaké změny přinese další závodní sezona? Jak fenomén F1 ovlivňuje byznys a lifestyle? A jak vypadají snahy o zelenější budoucnost královny motorsportu?


Rok 2025 bude již 76. sezonou Mistrovství světa formule 1. Sezonu odstartuje 16. března závod v Austrálii. Následovat bude dalších 23 Grand Prix. Vyvrcholení proběhne tradičně v Abú Dhabí (o víkendu 5.–7. prosince). Také jste zvědaví, zda čtyřnásobný mistr světa Max Verstappen obhájí svou první pozici, jak se bude dařit McLarenu, který si z minulého šampionátu odnesl pohár konstruktérů (poprvé od roku 1998), a jak se předvede Lewis Hamilton v barvách Ferrari, kam přestoupil po dvanáctileté spolupráci s Mercedesem (a kde minimálně od pohledu zatím zažívá la dolce vita)? Bude to jistě napínavé a zajímavé v mnoha směrech.


Společná show – velkolepost a rozpaky
Před samotným začátkem sezony přímo na okruhu se všech 10 týmů, jejich jezdci a hlavně monoposty pro sezonu 2025 (respektive jejich atrapy) představili 18. února na show ve vyprodané londýnské hale O2. Stáje před zraky 15 tisíců lidí a dalších u obrazovek ukázaly zbarvení svých vozů pro nadcházející rok a také své dvojice závodníků, z nichž někteří nastoupí do své první sezony v kariéře a jiní se předvedli v barvách, ve kterých je fanoušci neznají.



Show sice proběhla ve velkém stylu a v celkem příjemné atmosféře, ale zároveň budila rozpaky. Hlavně u přítomných jezdců, kteří nevypadali, že by se extra bavili u vtípků moderátora a komika Jacka Whitehalla. Noví týmoví kolegové Lewis Hamilton (jeho ruku mimochodem zdobil exkluzivní model hodinek Richard Mille v hodnotě 375 tisíc liber, tedy přibližně 11,1 milionu Kč) a Charles Leclerc zabíjeli čas hraním šachů. Liam Lawson se na červeném koberci objevil v džínách a kostkované košili (ehm…). V publiku vedle jiných známých osobností seděl např. slavný kuchař Gordon Ramsay, jehož speciality si budou moct při některých Velkých cenách vychutnat držitelé VIP vstupenek F1 Garage. Vyjádřil se k tématu plánovaného pokutování vulgarismů u pilotů F1: „Tihle sportovci se ženou do extrému. Pokaždé riskují svůj život, když jedou rychlostí přes 300 km za hodinu. Nechme je být autentickými, prožívat emoce a nemuset se krotit. K tomu občas patří i nějaké to sprosté slovo.“ Podle nových pravidel, která představila mezinárodní automobilová federace FIA, hrozí jezdcům za nevhodné výrazy, fyzické napadení či politická a náboženská vyjádření, která poruší princip neutrality FIA, vysoké pokuty, odebrání bodů nebo měsíční suspendace.



Nové tváře
Tento rok bude první kompletní závodní sezonou hned pro 6 jezdců. Vůbec poprvé se na start F1 postaví Andrea Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto a Isack Hadjar. Ostatní nováčci mají za sebou jen několik málo startů – Liam Lawson startoval jedenáctkrát, Oliver Bearman třikrát a Jack Doohan pouze jednou.



Gabriel Bortoleto, který získal angažmá v Sauberu, si odnesl mistrovský titul z formule 2, kde závodil v Invicta Racing. V britské stáji, která ovládla uplynulý šampionát nejprestižnějšího juniorského seriálu světa, bude místo něj závodit jediný Čech v F2 Roman Staněk.
Ve formuli 1 to funguje jednoduše. Všichni vás zbožňují, pokud jste rychlý. Pokud ne, můžete být sebemilejší, místo v týmu vám to nezaručí. – Christian Horner, ředitel stáje Red Bull, v 6. sezoně Drive to Survive
Formule 1 je trendy
Formule 1 má přesah do různých oblastí a mluví o ní i lidé, kteří ji nesledují. Jedná se o technologický showbyznys, který ovlivňuje automobilový průmysl, módu, umění, film, lifestyle celkově. Já osobně např. při psaní poslouchám hudbu od Charlese Leclerca a určitě nejsem jediná, kdo by rád otestoval jeho zmrzlinu. Samotné závody pak často přivábí různé celebrity.


Jak kdysi řekl Lewis Hamilton v rozhovoru pro Business of Fashion „Svět módy si uvědomil potenciál, který tento sport má, aby oslovil globální publikum.“ Na fenoménu formule se svezly značky jako Hugo Boss, Benetton, Ray-Ban, Puma, Rolex (který je dlouhodobým partnerem F1 od roku 2013) a další. Nejblíž k módě má jistě právě Hamilton, který se pravidelně účastní Fashion Weeků a svou vášeň pro módu rozhodně neskrývá. Nedávno se stal ambasadorem značky Lululemon.


Ke svému 75. výročí si F1 nadělila nového oficiálního partnera – módní značku Louis Vuitton. „Jsem nesmírně hrdý na toto partnerství, které spojuje naši společnou ambici neustále usilovat o inovace, řemeslnou dokonalost a preciznost,“ prohlásil Pietro Beccari, CEO Louis Vuitton. „Obě značky jsou ikonami a sdílí vášeň pro inovace, dokonalost a kreativitu – čímž vytvářejí dva výjimečné, nadčasové příběhy. Zapojení značky Louis Vuitton oslavuje propojení luxusu, řemeslného mistrovství a nejvyšší úrovně automobilové soutěže,“ uvedl prezident F1 Stefano Domenicali.



Jméno této luxusní značky se propsalo i do názvu Velké ceny Austrálie. U Austrálie to ale nekončí. Partnerství značky Louis Vuitton s F1 je součástí desetileté dohody mateřské LVMH s firmou Liberty Media, která F1 vlastní. Je to vůbec poprvé, co se tento sport v tak velké míře spojil se společností zabývající se špičkovou módou. Branding se objeví na trofejích, cílové vlajce, rukavicích mechaniků i pneumatikách. Piloti na stupních vítězů obdrží ceny uložené v ručně vyráběných trofejních kufrech s klasickým hnědým designem a velkým V v barevné kombinaci každého závodu, které už LV vytváří od roku 2021 pravidelně pro Velkou cenu Monaka. Podobné kufry vyrobila i pro mistrovství světa ve fotbale a pro olympijské a paralympijské medaile na loňských hrách v Paříži.


Sledovat F1 je cool
Formule 1 má početnou a neustále se rozrůstající fanouškovskou základnu, která čítá kolem 750 milionů lidí. Jen oficiální instagramový účet sleduje téměř 33 milionů sledujících. Popularita F1 i mezi širší veřejností postupně narůstá od roku 2017, kdy ji od Bernieho Ecclestona odkoupila americká společnost Liberty Media. Na rozdíl od bývalého šéfa, který pohlížel na záznamy ze závodů a další materiály jako na exkluzivní, ji dokázala lépe adaptovat na dnešní digitální dobu. Tehdy také přišel Netflix s dokumentárním seriálem F1: Touha po vítězství (Drive to Survive), který popularizuje dění na dráze i v zákulisí a který pomohl sport zviditelnit další velké části veřejnosti. Sedmé řady se dočkáme 7. března. „Sezona 2024 byla neuvěřitelná jak na trati, tak mimo ni, a akce se pořádně rozjela ještě před prvním závodem v Bahrajnu. Očekávejte více dramat a zábavy z paddocku a také několik překvapení,“ okomentoval novou sérii seriálu výkonný producent Tom Hutchings.
Vzrušení ze závodů a odvaha nejlepších světových jezdců představovaly úrodnou půdu pro vypravěče a filmaře už od prvních let formule 1. Z posledních let bych vypíchla film Rivalové, který se zaměřil na sezonu 1976 a bitvu o titul mezi Nikim Laudou a Jamesem Huntem. Snímek získal cenu BAFTA a přinesl uznání kritiky jak Chrisu Hemsworthovi v roli Hunta, tak zejména Danielu Brühlovi za ztvárnění Laudy. V roce 2023 byl uveden do kin film Ferrari s Adamem Driverem a Penélope Cruz. Mimochodem, věděli jste, že v animovaném filmu Auta od Pixaru můžete slyšet hlasy jezdců formule 1 (mimo jiné Michaela Schumachera nebo Sebastiana Vettela)?


Jeden z nejočekávanějších snímků letošního roku je film F1 s Bradem Pittem v hlavní roli. Světová premiéra je naplánovaná na 25. června. Režie se ujal Joseph Kosinski, který pracoval na úspěšném snímku Top Gun: Maverick. Produkci má na starost Jerry Bruckheimer podepsaný pod Piráty z Karibiku, Armageddonem nebo Pearl Harborem. Scénář napsal Ehren Kruger, rovněž jeden z tvůrců posledního Top Gunu z roku 2022. Jedním z koproducentů je Lewis Hamilton. Štáb natáčel přímo během závodních víkendů, což umožnilo zachytit cennou syrovou atmosféru závodů. Kamery běžely na tratích jako Silverstone nebo Yas Marina v Abú Dhabí. Pitt se do akce vrhl naplno a po skutečných okruzích se proháněl v upraveném monopostu formule 2.
A kde sledovat závody F1? Televizní přenosy nabídne Nova Sport 5. O moderování se postarají J. Král, Š. Eisele, P. Fabry a J. Poláková. Online přenos všech závodů nabízí také oficiální streamovací služba F1 TV.
Pole position ve snaze o udržitelnost
Formule 1 už dlouho stojí v popředí automobilových technologií, přičemž vývoj na závodních okruzích má pozitivní dopad na běžný silniční provoz i globální společnost. F1 spojuje nejen jezdce, kteří musejí být silní po fyzické i psychické stránce, marketéry a byznysmeny, ale také kapacity s technickým a inženýrským know-how. Za svou existenci se F1 ohromně posunula (naštěstí dost i po stránce bezpečnosti). Chce být lídrem v závodě proti klimatické změně a do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality – respektive chce snížit vlastní uhlíkové emise o 50 procent v porovnání s výchozím rokem 2018, kdy emise činily 256 551 tun CO₂.
Jak F1 tvrdí ve impact reportu z roku 2023, převratné změny chystá na sezonu 2026. O 30 kilogramů lehčí monoposty mají jezdit na zcela udržitelné palivo a využívat hybridní pohonné jednotky, u kterých bude elektrická část mít téměř stejný výkon (350 kilowattů) jako ta spalovací (400 kilowattů). Na druhou stranu ještě předtím, než se nová generace pohonných jednotek ujala, se prezident FIA Muhammad bin Sulajim nechal nedávno slyšet, že by podporoval návrat konvenčních spalovacích motorů.


Emise pohonných jednotek však tvoří méně než jedno procento uhlíkové stopy formule 1. Přibližně 7 procent pochází z provozu akcí, 19 procent z týmových továren a zařízení, 28 procent z cestování a ubytování personálu a 45 procent z logistiky nákladní dopravy. Snaha je ale patrná. V roce 2023 se Mercedes stal prvním týmem, který pro přepravu v rámci evropského kontinentu provozoval flotilu nákladních vozidel na biopalivo, což přineslo okamžité snížení emisí o 89 procent. Také se přidal logistický partner F1 DHL, který výrazně snížil ekologický dopad při přepravě. F1 se ve stejném roce stala prvním šampionátem motoristického sportu, jehož všechny členské týmy získaly FIA Three-Star Environmental Accreditation, což je od řídicího orgánu nejvyšší stupeň uznání, co se udržitelnosti týče.
Formule bývala vždy vnímána jako elitní a mužský sport. V posledních letech se snaží více podporovat inkluzi. O diverzitě a příležitostech pro ženy v F1 si budete moct přečíst více v dalším článku.
Zdroj: F1, archiv značek