• ppl talk  • Vít Staněk: Chuť a touha posouvat Botas kupředu byly mnohem silnější než pochybnosti

Vít Staněk: Chuť a touha posouvat Botas kupředu byly mnohem silnější než pochybnosti

Vít Staněk je mladší bratr Václava Staňka, zakladatele značky Vasky a majitele Botas. Pod jeho vedením legendární botasky zaznamenávají úspěch. „Máme ambice se znovu stát významnou značkou na trhu. Tento rok bychom rádi prodali 10 000 párů bot,“ říká Vít ve svém historicky prvním rozhovoru. 

V srpnu jste se stal ředitelem značky Botas. Přiblížil byste, jak snadné, či naopak těžké bylo se této role chopit? Jak se jako CEO zatím cítíte?

Přestože oznámení ohledně mé pozice přišlo v srpnu, Botasu jsem se věnoval již od samého počátku, kdy Vasky značku převzaly. Již je to tedy půl roku, co v Botasu působím. Začátky samozřejmě snadné nebyly. Nicméně chuť a touha posouvat tuhle značku kupředu byly mnohem silnější než pochybnosti. Přestože s takovou pozicí nemám mnoho zkušeností, cítím se velmi dobře. Jsem vděčný za tým, který kolem sebe mám, a za to, co jsme doposud společně dokázali. Moc se těším na naše další kroky vpřed!

Dříve jste působil i ve Vaskách. Čemu jste se chtěl věnovat původně, než jste začal pracovat tam a poté, co Vašek odkoupil Botas, se chopil vedení?

Do tohoto roku jsem měl na starosti pobočku Vasky v Praze Na Příkopě. Zde jsem posbíral velmi cenné zkušenosti s vedením týmu lidí a především poznání zákazníka. Původně jsem se chtěl věnovat fotbalu. Když jsem se však zranil a má rekonvalescence nebyla zdárně dokončena, byl jsem moc vděčný, že jsem mohl myslet také na zadní vrátka. Po gymnáziu jsem se naštěstí rozhodl nezůstat kvůli fotbalu ve Zlíně, ale přesunul jsem se za studiem do Prahy. Studuji Vysokou školu ekonomickou se zaměřením na Podnikovou ekonomiku a management.  

Zranění vás přimělo skončit s fotbalem, který jste hrál na profesionální úrovni. Vašek přestal závodně běhat také ze zdravotních důvodů. To skoro vypadá, že jdete v jeho stopách v tom dobrém i špatném. 🙂 V čem si jste podobní?

Myslím, že jsme si podobní v mnoha ohledech. Je to logické. Ze sportu jsme si vzali disciplínu a odhodlání. Ze zranění zase to, že vše se děje z nějakého důvodu a je na nás, jak se k tomu postavíme. Vždy jsme se snažili to špatné proměnit v dobré a hledat na všem pozitivní stránku věci. Ačkoli máme podobné cíle a hodnoty, naše myšlení nad určitými věcmi se liší, a to je myslím důvod, proč nám spolupráce funguje.

Co jste si ze sportu přenesl konkrétně do podnikání?

Určitě je to vytrvalost a cílevědomost. Tyhle dva pilíře jsou za mě velmi důležité jak ve sportu, tak v podnikání. Potřeboval jsem vždy vědět, kam směřuji, neustále se zlepšovat a nikdy nezůstat na místě.

Jaké to je spolupracovat s bratrem? Jaké vnímáte benefity a naopak nevýhody?

Spolupracuje se mi s ním velmi dobře. Je to pro mě i velká zkušenost. Vidím ho na denní bázi v pracovním procesu a snažím se od něj v určitých věcech inspirovat. Přestože máme mnohdy rozdílné pohledy na věci. Naučili jsme se rozhodovat vždy nezávisle na tom, odkud názor pochází. Oba si moc dobře uvědomujeme, že to nejdůležitější je, aby naše rozhodnutí prospívala především firmě.

Vedete firmu od vývoje po marketing. Která oblast vás nejvíce baví? A co byste si naopak nejradši odpustil?Vedete firmu od vývoje po marketing. Která oblast vás nejvíce baví? A co byste si naopak nejradši odpustil?

Naštěstí mě baví od všeho něco. Samozřejmě je potřeba každý den řešit také věci, na které člověk nemá vždy úplně náladu. Diverzita mé práce je však super v tom, že se mohu od jedné věci alespoň na chvíli oprostit a „odpočinout“ si na té druhé straně bitevního pole. Kdybych si měl však vybrat opravdu jednu oblast, která mě baví nejvíc, je to vývoj nových produktů a práce na jejich designu. Občas bych si odpustil některé nutné administrativní povinnosti, které čas od času musím řešit stejně jako všichni.

Za vašeho dosavadního působení se značka dostala na rekordní čísla (např. za srpen prodala 2 tis. párů bot). Jak si aktuálně stojíte?

Za tak krátké časové období jsme dosáhli skvělých výsledků. Tento rekord samozřejmě nelze brát z historického pohledu. V osmdesátých letech značka Botas vyprodukovala rekordních 2,5 milionů párů bot za rok. Nicméně nyní, když vezmeme v potaz zavádění výroby a převzetí značky, je to velmi pozitivní číslo. Jsem z toho nadšený. Vnímáme však další potenciál pro růst a máme ambice se znovu stát významnou značkou na trhu. Tento rok bychom rádi prodali 10 000 párů bot.

Vnímáte ale stále nějaké háčky? Co chcete prioritně zlepšit?

Jako prioritu bereme rozšíření našeho sortimentu. Také pracujeme na době dodání, kterou postupně zkracujeme. Brzy budeme ve fázi, kdy budou botasky na prodejnách k volnému prodeji a na e-shopu ihned k odeslání.

Dá se vysledovat, jak moc prodeji botasek pomáhá to, že jsou vidět na sociálních sítích, e-shopu i prodejně Vasek?

Tyto věci pozorujeme pomocí různých metrik. Viditelnost na e-shopu a na prodejnách Vasky samozřejmě přispívá k prodeji botasek. Sociální sítě máme ale oddělené, a tak obecně platí, že si obě značky s přivedením na e-shop pomáhají navzájem. Je to skvělá synergie.

V jednom rozhovoru váš bratr řekl, že by byl rád, aby měly Botas vlastní prodejnu a výrobu – jak to s tímto cílem vypadá?

Pracujeme na tom, aby se tento cíl podařilo naplnit. Každým měsícem se stává více a více reálný.

S likvidací vedení Botas propouštělo i své zaměstnance. Jak to s nimi po odkoupení dopadlo? Vystačili jste si se ševci a šičkami a dalšími lidmi z Vasek, nebo jste přijali nové, a to právě i ty z řad původních?

Ačkoli jsme se snažili o záchranu pracovních míst, bohužel jsme nenašli vhodné řešení, které by dávalo smysl nejen z logistického hlediska. Prozatím jsme tedy přesunuli výrobu tam, kde vyrábíme Vasky.

Pokud se nemýlím, filozofie Botas nebyla v předchozích letech přesně definována. Určili jste si svou definici? Na čem značka stojí?

Značka Botas stojí především na kvalitě materiálů, zpracování a zručnosti českých a slovenských ševců. Stejně jako pro značku Vasky je hlavní misí uchovat ševcovinu na našem území. To, že se stavíme k historii této značky s velkým respektem, je pochopitelné. Příští rok oslaví své 75. narozeniny, to myslím mluví samo za sebe. Naším úkolem je navázat na historii značky a vnést jí nový dech.

Nejnovější model botasek vychází z původní kolekce Authentic z roku 2021. Proměnou prošel jak po funkční, tak vizuální stránce. Stélka je nyní anatomicky tvarovaná a odměkčená, svršek boty je vyrobený z kombinace broušené a hladké kůže. Přiblížil byste proces „upgradu“ kolekce, jak jste nad ní přemýšleli? Čím je nový model charakteristický?

Kolekce Authentic je nejnovější model, který byl za své éry ve Skutči vydán. Z hlediska funkčního i vizuálního byl velmi dobrý. My jsme však na modelu viděli prostor ke zlepšení, a tak jsme udělali pár změn, kterými jsme v našich očích posunuli kolekci ještě dál. Například jsme zjednodušili design modelu a upravili také pár drobných detailů z funkčního hlediska obuvi. Botu jsme obohatili vysoce kvalitní stélkou a dále přidali detaily, které zákazníka mile potěší.

Kolekci Authentic jste fotili na reálných zákaznících. Jak probíhal jejich výběr?

Na sociálních sítích jsme poptali pravé fanoušky Botasu, kteří mají ke značce osobní vztah a zkušenost s jejími produkty. Ohlasy byly úžasné – ozvaly se nám desítky fanoušků! Z těch jsme poté vybírali podle nejsilnějších příběhů a také věrnosti a lásky ke značce.

Když je řeč o autenticitě, co vám přijde na mysl, když si ji spojíte se sebou?

Jsem hodně otevřený a emotivní. Snažím se vyjadřovat své názory a postavit se za to, v co věřím.

Které boty nosíte nejčastěji/nejradši?

Oblíbil jsem si model Botas Iconic, a tak jsem je prakticky nesundal z nohy od doby, co je testuji.

Plánujete s Botas nějaké spolupráce, ať už s influencery (nedávno boty vynesl např. Vojta Dyk při svém turné, pozn. red.), tak jinou značkou?

Plánujeme spolupráce, ať už s velkou tradiční českou značkou, tak i s moderní evropskou. Více zatím nemohu prozradit, ale moc se těším, až ukážeme výsledky!

Jak zvládáte svou roli ve firmě skloubit se studiem? VŠE máte absolvovat příští rok…

Botas je pro mě absolutní prioritou, které dávám většinu svého času. Přesto se snažím plnit si své studijní povinnosti. Beru to jako velkou výzvu. Dny v týdnu si řádně plánuji. Času si vážím a snažím se s ním nakládat co nejefektivněji. Time-management je pro mě zásadní. Práci a studium prozatím skloubit zvládám a věřím, že se mi podaří v létě školu dokončit. Díky oboru, který studuji, se mi studium a práce hodně prolínají, což je skvělé.

Jak se jinak vzděláváte? Je pro vás důležitý seberozvoj, mentoring apod.?

Den se snažím začínat i končit čtením pár stránek z knih. Ne vždy se mi to podaří, ale pracuji na tom. Lépe se mi usíná i vstává s vědomím, že jsem se dozvěděl zase něco nového. Vzdělání je pro mě velmi důležité, stejně jako sport. Nejradši mám čas, kdy mohu obojí skloubit. Při běhu či cvičení poslouchám inspirativní podcasty či audioknihy. To je pro mne určitá forma psychoterapie.

Jak dále trávíte volný čas? Zvládáte si na něj najít prostor?

Jistě! Bez času pro sebe bych dlouho fungovat nedokázal. Svůj volný čas trávím zmíněným sportem, nejradši společně s přáteli. Snažím se u něj vypnout hlavu a na práci nemyslet. Ne vždy se to sice podaří, ale snažím se to zlepšovat. Snažím se denně běhat a cvičit. Občas si zajdu také na tenis, nohejbal, lehký fotbálek nebo zaplavat. Sport mi moc pomáhá! Dále mám také rád sport pasivní –čas od času se tedy rád podívám na fotbalový zápas, tenis, hokej atd.

Zdroj: archiv Botas