Klan Gucci: Nový film Ridleyho Scotta odhaluje rodinné intriky uvnitř luxusního módního domu
Britský režisér Ridley Scott letos v kinech představil hned dva velkofilmy. Po historickém dramatu Poslední souboj se na plátna dostal tematicky i herecky atraktivní snímek Klan Gucci. Vyprávění o historii rodiny stojící za celosvětově úspěšnou značkou Gucci však nejde příliš do hloubky a film stojí především na výkonech hereckých es, kterými bezpochyby Lady Gaga, Adam Driver, Jeremy Irons a Al Pacino jsou.
Ridley Scott, který se proslavil především kultovními snímky Vetřelec, Gladiátor či Marťan, se tentokrát pustil do oblasti módy a luxusu. Ambiciózní nápad zfilmovat na základě skutečných událostí historii italské rodiny Gucci ocení nejen milovníci módy. Rozhodně nečekejte téměř tříhodinový děj točící se kolem designových kabelek a exkluzivního oblečení. Ba naopak, téma módy jako takové je rozebíráno pouze okrajově a o historii módního domu Gucci se divák nedozví téměř nic. Zato bez jakýchkoliv příkras podává film obraz o chamtivosti jednotlivých členů rodinného klanu v průběhu 70. až 90. let, kteří se pro moc nebojí přiklonit ani k těžkým zločinům.
Patrizia Reggiani (Lady Gaga) je mladá žena pocházející z relativně chudých poměrů a když se jednoho dne na večírku seznámí se zdrženlivým Mauriziem Guccim (Adam Driver), studentem práv, a především dědicem módní značky Gucci, pochopí svou příležitost. Po několika „náhodných“ setkáních se Maurizio a Patrizia sblíží a nedlouho na to následuje svatba. A to i přes odpor Mauriziova otce Rodolfa Gucciho (Jeremy Irons), který okamžitě vycítí Patriziin zájem na prestiži a bohatství. V dalších scénách máme možnost sledovat eskalující manipulativní chování Patrizie, která se neštítí jakýchkoliv prostředků, aby dosáhla svého. Pod jejím vlivem dochází k charakterové přeměně Maurizia z nevinného mladíka na sebevědomého byznysmena.
Temperamentní a nezkrotnou Patrizii si zahrála Lady Gaga, která touto rolí definitivně potvrdila, že na sebe dokáže strhnout většinu pozornosti i mezi ostřílenými herci. Přesvědčivě zahrála mladou charismatickou ženu snažící se „ulovit“ mladého Gucciho. Ke konci filmu stejně uvěřitelně zobrazuje zhrzenou manželku, která nikdy nezapadne do rodiny bohatých magnátů a která je schopná zajít do extrému, aby se pomstila svému manželovi. Ostatně tímto obsazením Gaga navazuje na svou roli ve filmu Zrodila se hvězda, kde si také zahrála charakter silné ženy.
Lady Gaga v roli temperamentní Patrizie Reggiani.
Volba hereckého partnera Lady Gagy padla na Adama Drivera, amerického herce známého především ze třetí trilogie ságy Star Wars. I Driver bravurně zvládl ztvárnit Mauriziův vývoj. Zpočátku Maurizio působí neohrabaně a nevinně. Nechce se účastnit na rodinném podniku, touží mít svůj vlastní poklidný život. Mladý Gucci však podléhá tlaku své manželky a v druhé polovině filmu vidíme výrazný přerod ze zakřiknutého „ňoumy“ na temperamentního muže, který jedná sám za sebe. Ironický je fakt, že sama Patrizia je svou povahou více „Gucci“ než její manžel. A přestože se jejich manželství postupně rozpadá, nebýt jí, z Maurizia by se pravděpodobně nestal muž, který je spojován s přerodem Gucci na moderní luxusní značku.
Maurizia Gucciho ztvárnil herec Adam Driver.
Dvě herecké legendy Jeremy Irons a Al Pacino si v Klanu Gucci zahrály dva charakterově protikladné bratry, syny Guccia Gucciho – zakladatele módního domu Gucci. Zatímco Al Pacino hraje na první pohled bezelstného, usměvavého strýčka Alda, Jeremy Irons jako chladný Rodolfo naplňuje očekávání a s přehledem vystihuje charakter zahořklého starce, uzavřeného ve svých vzpomínkách a bránící se jakýmkoliv emocím. I přes jejich zjevnou odlišnost mají bratři jedno společné – oblibu hrát si na urozené aristokraty, ne-li přímo královskou rodinu, kterou ani zdaleka nejsou.
Jeremy Irons jako chladný Rodolfo Gucci.
A jsou to právě zmínění herci, kteří drží celý film pohromadě. Klan Gucci díky nim ve výsledku působí kurážně, ironicky a místy i zábavně. Na druhou stranu poněkud „vystřiženě“ z celého děje působí k nepoznání namaskovaný Jared Leto. Jeho ztvárnění Paola Gucciho, syna Alda, balancuje na hraně snesitelného afektu a karikatury. Paolo se jako černá ovce rodiny v průběhu filmu setkává s mnoha odmítnutími ze strany rodiny. Jeho excentrické návrhy kolekcí jsou všemi považovány za průměrné až nevkusné. Sebelítostivými výstupy Paolo nabourává celkovou koherenci filmu a se svým přehnaným přízvukem a praštěnými výlevy vypadá, jako kdyby se na natáčení Klanu Gucci přimotal náhodou. Navíc těžko se hledají důvody, proč tuto postavu dostal zrovna Leto i přes zjevný fakt, že herec není obtloustlý ani plešatý a s Paolem Guccim typově nemá vůbec nic společného.
Paolo Gucci (Jared Leto) obklopený svými nevkusnými návrhy.
Je zřejmé, že Scott si dal záležet na tom, aby z filmu byla cítit autentická „italskost“. Celkový zážitek jistě pozitivně ovlivní úchvatná vizuální stránka celého filmu. Divák má možnost se přesunout do krásného, rušného Milána, kde v pozadí zní charismatická italština. V průběhu filmu se dokonce dvakrát objeví vtip ve smyslu, že Italové nejsou schopni činit závažná rozhodnutí, aniž by si bezprostředně před ním nedali kvalitní espresso. Co však působí matoucím dojmem je to, že film se odehrává v Itálii, jsou v něm patrné italské manýry, nápisy jsou v italštině, ale postavy mezi sebou mluví anglicky s výrazným italským přízvukem. A jen tak mimochodem občas zpěvně pronesou „ciao“ nebo „grazie“.
Bez espressa ani ránu.
Jako tomu bývá vždy u filmů tohoto žánru, nikdy se přesně nedrží reality a události prezentují zjednodušeně. To je samozřejmě pochopitelné. Problémem je to, že Scott se nesnaží příběh vyprávět. Scény jdou za sebou chronologicky jedna za druhou, ale kolikrát na sebe nenavazují. Mezi scénami může uplynout několik let a divák si to ani nemusí uvědomit. Film spoléhá hlavně na známé herecké tváře a působivou vizuální stránku. Nutno podotknout, že dobové kostýmy a účesy jsou pastvou pro oči. Jednotlivé éry doplňují obecně známé písně, které výrazně dokreslují atmosféru. Objevují se i zábavné pasáže. Ikonickým momentem filmu se stala scéna, kde se Patrizia pokřižuje „ve jménu Otce, Syna a klanu Gucci“. To vše však jen účinně maskuje to, že obsahová stránka filmu místy pokulhává a dějová linie postrádá pevné jádro, od kterého by se odvíjel zbytek příběhu.
Patrizia oblečená v Gucci oblečení s klasickým potiskem.
Klan Gucci má skvělé herecké angažmá, kriminální zápletku a reálný příběh. Do toho všeho se tematicky strefuje do okázalého módního tématu, které ale není limitující z hlediska toho, že strhne i diváky módním prostředím nepolíbené. Navíc pokud divák nezná, nebo si před vstupem do kina nenastudoval, tragický osud rodiny Gucci, bude zcela jistě překvapen tím, jak film vygraduje. A pokud divák opustí od požadavku na jeden souvislý celistvý příběh s výraznou pointou, dostaví se nanejvýš příjemný pocit z vynikajících hereckých výkonů a propracované vizuální stránky.
Zdroj: ČSFD