• Gastro  • F.H. Prager se vrací v nové podobě a s nabídkou prvního nealkoholického cideru v ČR

F.H. Prager se vrací v nové podobě a s nabídkou prvního nealkoholického cideru v ČR

Značka ciderů F.H. Prager po dvou letech opět zamířila na trh – s novým vedením, vyladěnou recepturou, designem od Tomski&Polanski a také v Česku bezkonkurenčním ciderem v nealko verzi, který sbírá úspěchy na mezinárodní ciderové scéně.

Před dvěma lety přešla značka ciderů F.H. Prager do inkubátoru nápojářské společnosti Kofola. Její tým dnes vedou dva mladí nadšenci Alexandros Samaras a Petr Musila. S nově vyladěnou recepturou, ale také novým designem od ilustrátorského dua Tomski&Polanski teď znovu zamířila na český trh. Ochutnat od nich můžete tři typy alkoholických ciderů a také úplně první český nealkoholický cider. 

„Naše nealko novinka si krátce po uvedení na trh získala srdce evropské odborné veřejnosti ciderařů. Na mezinárodní soutěži International Cider Challenge jsme získali bronz v kategorii nízkoalkoholických a nealko ciderů. Stejně tak uspěla naše Třináctka, která si odvezla třetí místo v kategorii tradičních ciderů. Přiznám se, že takový úspěch jsme ani nečekali,“ říká Petr Musila.

Jaké pro vás bylo po odkoupení F.H. Prager Kofolou převzít vedení firmy, která působila na trhu 10 let?

Původní majitelé nám spolu s firmou předali také cenné know-how, takže naše začátky nebyly tak krušné, jak jsme si v prvním okamžiku mysleli. Samozřejmě jsme se museli všechno učit a celý proces kvašení jsme také následně ladili. 

Spousta věcí se ve firmě měnila, dnes jde sice o nový koncept, který v sobě ale nese ducha a základní myšlenku původního F.H. Prageru, a má tak stále stejný cíl. Přinášet na trh nové a neobvyklé řemeslné produkty, inovovat.

Představili jste cider s vyladěnou recepturou a novým designem. Přiblížili byste proces, který vedl k finálnímu produktu a případně změnám ve firmě, a cíl, ke kterému chcete směřovat? 

Celý projekt procházel větší obměnou, jakmile se dostal do Kofola Inkubátoru, v rámci kterého Kofola rozvíjí startupové projekty s budoucím potenciálem. Nejdříve jsme začali u samotného produktu, u kterého jsme si vyhráli s recepturou tak, aby se chuťově více podobal tradičním britským ciderům. Potom jsme stabilizovali výrobní proces, abychom zaručili konstantní kvalitu našich ciderů. 

Následně jsme se spojili s kreativní agenturou Acamo, se kterou jsme dlouhé dny řešili vizuální identitu a to, jak by měl produkt reflektovat naši touhu hledat nové cesty a inovovat. Finální ilustrace etiket dodalo ilustrátorské duo Tomski&Polanski. Věříme, že upoutají pozornost každého kolemjdoucího, stejně tak jako samotný nápoj uvnitř lahve.

Nabízíte i první český nealkoholický cider, který se dokonce umístil na třetím místě v mezinárodní soutěži International Cider Challenge. Unikátní je i procesem kvašení. Představili byste tuto nealko novinku více – kdy jste se pro její vývoj rozhodli, jak moc se její výroba liší…?

Nealkoholický cider je něco úplně nového, co nemá na trhu konkurenci. Primárně je to ale chuťově velmi povedený produkt, kterého se nám podařilo dosáhnout nealkoholickou fermentací stejného jablečného základu, který používáme pro alkoholické varianty.

Povedlo se nám s našimi dodavateli najít speciální typ kvasinek, které umí fermentovat nealkoholicky, což se používá i při výrobě některých nealkoholických piv. A jelikož jsme na našem domácím trhu nenašli jediný nealkoholický cider, řekli jsme si, že to zkusíme my.

Má čistě přírodní složení vašich ciderů nějaký zásadní vliv na jejich skladování, chuť apod.? 

Naše cidery jsou nefiltrované a mají tak moštovou barvu a chuť, které podle nás tvoří ten správný cider. Po delší době se sice může vytvořit na dně lahve nebo plechovky sediment, stačí je však jednou otočit a cider se tak bezpečně promíchá. Při skladování by se mělo dbát pouze na to, aby se uchovával na suchém a chladném místě, ideálně v pokojové teplotě do 20 °C.

Dřívější majitelé produktové portfolio rozšířili např. o limonády a kávové nápoje. Vy se aktuálně věnujete čistě ciderům. Plánujete u nich zůstat a spíše přidávat příchutě apod.? Anebo chcete přijít i s jiným produktem? 

S kolegou stále rádi objevujeme nové oblasti a pár nových nápadů i receptur už máme v „šuplíku“. Nyní se však chceme soustředit hlavně na naše ciderové portfolio, vzdělávat spotřebitele o tom, jak má správný cider chutnat, a budovat tak povědomí nejen o celé kategorii, ale i o naší značce řemeslných ciderů.

Myslíte i na ekologickou stránku podnikání. Jako jediní producenti cideru používáte vratné lahve či sudy a snažíte se i o bezobalovou distribuci surovin od dodavatelů. Jak se vám zatím na cestě být co nejvíce „zelenou“ firmou daří? Co byste ještě chtěli zlepšit? 

Vždycky se dá dělat více. Aktuálně pracujeme na tom, abychom nemuseli dovážet speciální odrůdy jablek až z Anglie. Britové jsou samozřejmě na pěstování těchto hořkosladkých odrůd profíci a dělají to už po staletí, proto je bereme přímo od nich. Vysadili jsme však tyto odrůdy i u nás a doufáme, že si za pár let dokážeme zajistit tyto jablka sami z našich sadů. 

Co se obalů týče, cider nabízíme i čepovaný. Nerezový keg je nejen praktický, ale z pohledu uhlíkové stopy vychází jako nejšetrnější obal vůči přírodě. Už delší dobu nám ale vrtá hlavou i to, proč se příliš nedělá osvěta v oblasti recyklace plechovek a dalších kovových obalů, které jsou skvěle znovuzpracovatelné. Do budoucna bychom chtěli toto téma určitě otevřít.

Na co spoléháte v marketingové komunikaci? S kterými akcemi či tvůrci se například spojujete? 

Naši komunikaci stavíme především na autenticitě – všechno co vidíte, od etiket po fotky na sociálních médiích, tvoří lidé, kteří projektem žijí a pomáhají ho formovat dalším směrem. Chceme náš produkt ukazovat hlavně v konzumních příležitostech, které jsou pro nás přirozené a ve kterých si ho vychutnáváme i my. Naše cílová skupina je spíše mladší, pohybujeme se v ní a podle toho také náš produkt komunikujeme. Primárně tedy komunikaci soustředíme na online kanál.

Nedávno jste třeba představili váš první letní drink. Můžete zmínit nějakou další konkrétní spolupráci, kterou můžeme očekávat?

Letní drinky jsme vymysleli ve spolupráci s Martinem Vogeltanzem, vicemistrem světa v barmanství, který dokázal z našich ciderů vyčarovat opravdu zajímavé výtvory. Pro spotřebitele to je opět nová příležitost, jak si naše cidery vychutnat trochu netradičním způsobem. Co se spoluprací týče, vždy hledáme někoho, kdo nám pomůže posunout projekt dále, jako to byli Tomski&Polanski nebo právě Martin Vogeltanz. Pokud se někdo takový naskytne, jsme určitě otevření. Spolupracujeme ale třeba i s minipivovarem Nachmelená opice, který nám v minulosti poskytl důležité know-how a my mu nyní pomáháme stáčet u nás na lince pivní speciály do plechovek.

Jaké jsou vaše obchodní plány, co se expanze týče? 

Chceme se zaměřit na Česko a jeho větší města, plány máme také se Slovenskem, kde se naše produkty také začínají rozjíždět. Dlouho se také bavíme o Německu, ale to jsou spíše plány ve vzdálenější budoucnosti.  

Veškeré nápoje F.H. Prager jsou dostupné v plechu a ve vratných skleněných třetinkách, které se vymývají v závodech Kofoly a znovu se vracejí do oběhu, čímž se výrazně šetří množství použité suroviny na výrobu lahví a snižuje uhlíková stopa nápoje. Z vlastní zkušenosti můžeme cidery vřele doporučit, přírodní složení se odráží v absenci chemické chuti a nejsou ani zbytečně přeslazené jako některé jiné nápoje tohoto typu. Zakoupit je můžete v e-shopu značky, v online supermarketech Kosik.cz, Rohlik.cz nebo Alza.cz, ve větších objemech pak v prodejnách Makro. 

Zdroj: F.H. Prager archiv