• Fashion Events  • FASHION REVOLUTION DAY
5

FASHION REVOLUTION DAY

Dne 24. dubna se všichni příznivci módy na celém světě spojí, aby vyjádřili poptávku po zboží, za něž lidé neplatí svým zdravím nebo životem. 24. duben byl totiž profesionály z módního průmyslu stanoven jako Fashion Revolution Day. Tato iniciativa vznikla v přímé reakci na zřícení budovy Rana Plaza minulý rok v Bangladéši. V jejích troskách tehdy zahynulo 1133 lidí a na 3000 bylo zraněno. Fashion Revolution Day je mezinárodní kampaň, jejímž cílem je přispět k tomu, aby byl módní průmysl krásný nejen na pohled, ale i uvnitř – etický, transparentní, udržitelný.

#insideout

 

Do projektu se aktuálně zapojilo téměř 60 zemí z celého světa, od návrhářů a módních ikon po módní řetězce i luxusní módní značky, od farmářů pěstujících bavlnu a dělníků v továrnách po akademiky, média a jednotlivce, kterým není lhostejné, co nosí. K šíření povědomí se budou využívat především sociální sítě, ale proběhnou i tematické happeningy. Organizátoři vyzývají tedy veřejnost, aby si v tento den na podporu kampaně oblékli oblečení naruby a sdíleli fotografie na sociálních sítích, kde lze označit výrobce a dotázat se tak přímo na původ daného kusu oblečení.

Zakladatelka Fashion Revolution Day, Carry Somers, věří, že účast téměř 60 zemí světa na tomto projektu představuje opravdovou a reálnou příležitost propojit milovníky módy s lidmi, které jejich oblečení ušili.

1

Celosvětová kampaň vychází z jednoduché otázky – ,,Kdo ušil tvé oblečení?“

Stačí jednoduché gesto, označení #insideout, a můžete se zeptat ,,Kdo ušil mé oblečení?“ říká pionýrka principu ,,upcyklace“ ( vylepšená recyklace, kdy získáváte produkt vyšší kvality z původního ,,odpadu“) Orsola de Castro.

V České a Slovenské republice projekt zajišťuje online platforma na podporu udržitelné a lokální módy www.fashion-map.cz. Dále se do projektu zapojili: butik Czech Labels and Friends, Slovak Fashion Council, Bratislavský multifunkční prostor Kontakt a online obchod s módou ZOOT.

2

Koordinátorka za Českou republiku a Slovensko, Kamila Boudová dodává: „V Čechách ani na Slovensku není velké povědomí o tom, jak módní průmysl zachází s lidmi, kteří módu vyrábějí, a s přírodou, ze které jsou čerpány zdroje na produkci a která trpí s každým kusem vyhozeného oblečení. Účelem této globální kampaně není jen informovat veřejnost, ale aktivně ji díky sociálním sítím zapojit do dialogu se značkami a skrze ně i se samotnými ženami a muži, kteří daleko odsud naše oblečení šijí. Díky tisícům ohlasů a „hashtagů“ na sociálních sítích, značky pochopí, že nám není jejich jednání lhostejné a budou muset s pravdou ven: „Kdo ušil naše oblečení?“

3

Manažerka společensky zodpovědných projektů, Kateřina Pisáčková vysvětluje, jak svou roli v tomto projektu vnímá prodejce oblečení ZOOT.cz : „V tomto případě se vnímáme především jako silný komunikační kanál, o tématu budeme informovat početnou základnu našich zákazníků. Věříme v “lepší a logičtější” svět i módní průmysl a ptáme se, jak k němu můžeme přispět i my. Ku příležitosti Fashion Revolution Day jsme se rozhodli přímo finančně přispět – za každou objednávku, kterou u nás ten den zákazníci udělají, pošleme 20Kč do oficiálního Fondu Rana Plaza na odškodnění obětí katastrofy.

I díky této kampani se nyní ve firmě intenzivněji zabýváme vlastním dodavatelským řetězcem a plánujeme hlubší dialog s dodavateli o původu zboží, které prodáváme. K naší vlastní produkci (ZOOT Lokál, ZOOT Originál a DOBRO.) již používáme výhradně certifikovaný textil. Nechceme být k těmto otázkám lhostejní, a proto se z vlastní iniciativy v oblasti vzděláváme, tím to podle nás začíná.”

4

S vlastní kampaní Ušili to na nás, se již dlouhodobě věnuje v České republice tématu dodržování lidských práv v textilním průmyslu nezisková organizace NaZemi. Textil vyráběný za férových pracovních podmínek a ekologickými postupy v Čechách také dlouhodobě propaguje společnost zabývající se potiskem textilu OP Tiger s projektem www.biotricko.cz.

 

Zdroj: Fashion Revolution, PR ZOOT