• ppl talk  • Filip Žilka: Brýle jsou prostředkem komunikace. Práce brýlového stylisty je kombinací psychologie a architektury lidské povahy

Filip Žilka: Brýle jsou prostředkem komunikace. Práce brýlového stylisty je kombinací psychologie a architektury lidské povahy

Brýlemi dotváří osobnost svých zákazníků, kteří jejich prostřednictvím komunikují a vyjadřuji emoce. Pražský optik Filip Žilka sám střídá desatery brýle. „Každý den se můžeme cítit jinak a mít možnost zpracovat svoje vzezření je privilegium.“

Před lety jste přišel s inovativním způsobem výběru brýlí podle charakteru člověka. Berete v potaz psychologii osobnosti, neverbální komunikaci designu brýlí a sociální působení klienta. Mohl byste tento přístup, společně s konceptem „desatero tváří osobnosti“, přiblížit?

Brýle jsou prostředkem komunikace. Vyjadřují emoce, zpracovávají náladu v obličeji, poukazují na charakter a atmosféru nositele. Pokud si chcete vybrat dobře brýle, je třeba seznámit daný model s klientem, a když si padnou kolem krku, je vybráno. Vždycky se snažíme natypovat zákazníka pomocí otázek a taky fyziognomie. Koncept desatera tváří osobnosti jenom poukazuje na holý fakt, že každý den se můžeme cítit jinak a mít možnost zpracovat svoje vzezření je privilegium. 

Říkáte, že nejdůležitější je, abychom se cítili v brýlích dobře. Které další aspekty při výběru brýlí hrají roli?

Práce brýlového stylisty je kombinací psychologie a architektury lidské povahy. Vše je vizuálně ukryto ve vašem jménu – tvar obočí, barva očí, lícní kosti, velikost obličeje, vlasy, tvar úst hrají s brýlemi první housle. Je třeba dirigenta. 

Dále jsou vaše služby jedinečné v tom, že nabízíte refrakční diagnostiku i.Scription, zaměřujete se na korekci vidění večer a prostorové vidění. Zjišťujete díky tomu, že značné procento lidí ani netuší, že nemá problém (jen) s krátkozrakostí/dalekozrakostí, ale právě s aberacemi, které ovlivňují vidění ve tmě aj.?

Zaměřit oči je hlavním motorem nošení brýlí. Doba klade velmi vysoké nároky na kvalitu vidění, protože se zvedají nároky na zrakově náročné činnosti. Práce u počítače, mobilní telefony, jízda autem. Žijeme v době zrakových detailů. A věda na to reaguje. Pomocí přístrojů a speciálních brýlových čoček se koriguje noční vidění. Korigují se aberace. To jsou odchylky vyšších řádů, které mají u někoho větší vliv na vidění než klasické známé dioptrie. Koriguje se prostorové vidění pomocí tzv. prizmatické korekce. Vedle speciálních přístrojů je nutné mít také odborníka, který ví, jak na to. 

Kolik času obvykle celý proces směřující k výběru správných brýlí zabere?

Měření zraku zabere většinou tak 35 minut a styling tak 40 minut i s kávou…

Jaké množství zákazníků si u vás pořizuje brýle jako designový doplněk, ne proto, že by měli zrakovou vadu?

Procento lidí si koupí brýle jenom jako módní doplněk bez dioptrií. Není to na denním pořádku, ale jsou tací zákazníci.  

I když pracujete s individualitou zákazníků, jaké jsou trendy? Jaký typ obrub je teď nejvíce prodávaný?

Trendy jsou mrtvá schránka. Designéři se soustředí na estetiku dle svého svobodného úmyslu. Jediný fakt je, že kovové brýle jsou v dnešní době méně prodejné než plastové. Ale jinak se snaží mít v kolekci zastoupeno co nejvíc tvarů.

Jaké brýle máte vy osobně nejradši? Kolikatery střídáte?

Já mám nejraději brýle značky Jacques Marie Mage, protože jsou to brýle s velkým příběhem. Podporují vlky. Z výdělku staví indiánským klukům halu pro koně. Vyrábí si materiál z bavlny, kterou sami pěstují. Já osobně střídám desatery brýle.

Kolik máte přibližně na skladu brýlí?

Skladem máme tolik, abychom uspokojili co nejvíc lidských charakterů. Řádově stovky.

Našel jste zálibu v práci se dřevem. Co si myslíte o dřevěných brýlích? Máte takové také v nabídce?

Vyrobit brýle je lákavé, přiznávám. Neztratit ovšem objektivitu při stylingu by bylo obtížné. Jak bych mohl neupřednostnit svůj výrobek před konkurencí? Nemohl bych je prodávat ve svém obchodě. 

Cenové rozpětí brýlí bývá široké a značně ho ovlivňuje i brýlová čočka, ale v jaké přibližné hodnotě u vás zákazníci brýle seženou? 

Neprodávám rámečky pod 13 000 Kč. Brýlové čočky jedině Carl Zeiss. 

Vzpomenete si na nejdražší kousek, který jste prodali, nebo který máte aktuálně v nabídce?

Nejdražší brýle stály kolem 100 tisíc. 

Jelikož se zaměřujete na lidskou osobnost, máte za sebou nějaký kurz psychologie? 

Studium probíhá kontinuálně. To je know-how. Ale nějaké certifikáty či dokonce tituly nemáme. 

Můžete jmenovat některé osobnosti, které nosí brýle od vás?

Klienty se nechlubíme. Oni se chlubí za nás 🙂 Ctím jejich privátní zónu. Životně stěžejní je pro mě má partnerka Jana Plodková.

Jak se díváte na influencer marketing? Spolupracujete někdy s influencery?

Jsem onlinový ignorant. Nespolupracujeme.

Jak o brýle správně pečovat a čistit je? Přece jen spousta lidí „hříšně“ čistí skla např. tričkem…

Brýle se čistí kvalitním mikrovláknem. Když jsou hodně zaneřáděné, tak je dejte pod vlažnou vodu, odmastěte jemným saponátem a znovu utřete dosucha. Jednou za čas je třeba brýle rozebrat v optice a vyčistit v ultrazvuku.

Jaký máte názor na již hotové brýle, které se prodávají mimo optiky, třeba jako čtecí pomůcka? Neničí někdy naopak zrak?

Vhodné jen pro stav nouze. Dlouhodobé používání nedoporučuji. Původně jsem chtěl říct, že je to zločin 🙂

V poslední době se rozšířil zájem o brýle proti modrému světlu. Jak moc podle vás pomáhají? Nabízíte je také?

Filtr modrého světla v určitých nanometrech je zásadním přínosem k zachování správných kognitivních funkcí a biorytmů v lidském organismu. Brýlové čočky musejí kromě tohoto filtru mít i antireflexní úpravu. 

Při pohledu na co byste si nejraději nasadil růžové brýle?

Při pohledu na neschopnost spolupracovat, ať už na bází sousedské, nebo mezistátní. 

Zdroj: archiv Žilka Optik Studio