• Fashion News  • Jak moc se změnilo nákupní chování během pandemie: Co chceme a co nechceme?

Jak moc se změnilo nákupní chování během pandemie: Co chceme a co nechceme?

S pandemií COVID-19 přišla i spousta nevyhnutelných změn. Uzavírání kamenných prodejen urychlilo přechod k online nakupování. K online nákupům se odhodlala i starší generace zákazníků, která byla do té doby zvyklá nakupovat pouze v kamenných prodejnách. Česká republika patří mezi země s nejvyšším počtem e-shopů na počet obyvatel, tento počet s pandemií ještě vzrostl. Během pandemie se však změnilo i nákupní chování a zvýšily se nároky zákazníků. Co tedy chceme a co nechceme?

Vztah se zákazníkem

Loajalita zákazníků se ukázala v této době jako klíčová pro značky, které bojují o holé přežití. Vztah se zákazníkem, kvalitní služby a dlouhodobá důvěra hrají důležitou roli v rozhodování, za co je zákazník ochoten utratit peníze. Zákazníci jsou náročnější, nad svými nákupy mnohem více přemýšlí. Zákazníci vyžadují dokonalý zákaznický servis i prostřednictvím sociálních sítí, které stále více využívají k nákupům. Vytvořit „love brand“ a posílit svoje působení v online světě je tak v dnešní době zcela zásadní.

Lokální prodejny

Zákazníci dnes dávají přednost lokální produkci, upřednostňují kamenné obchody v blízkosti jejich bydliště a obchody, které nabízí možnost online prodeje. Omezení cestování i strach ze špatné ekonomické situace nahrávají podpoře lokálních značek. Odpovědná firma, zdravé životní prostředí a dlouhodobá udržitelnost, už nejsou jen prázdnými pojmy, ale získávají na významu právě při rozhodování, u které firmy nakoupit. Snížila se i frekvence nákupů a zvýšila se průměrná útrata. Lidé se také více zajímají o produkty podporující jejich zdraví, pokles zaznamenala dekorativní kosmetika, naopak produkty péče o tělo se prodávají dobře.   

Udržitelnost

S pandemií a přesunem práce do domácího prostředí vznikla řada online workshopů a kurzů zaměřená na vzdělávání a rozvoj v online byznysu. Do online prostředí se přesunulo i cvičení a relaxace. Zákazníci dávají přednost pohodlí, zajímají se o to, z jakého materiálu je jejich oblečení vyrobeno. Zvýšila se tak poptávka po veganské kůži, recyklovatelných materiálech a udržitelných capsule kolekcích. Zákazníci dávají přednost kvalitě a záleží jim na tom, aby značka, od které nakupují, měla stejný pohled na svět.  

 Budoucnost nakupování

I když se vrátíme k normálnímu životu a budeme chtít opět nakupovat v kamenných prodejnách, kde si zboží můžeme prohlédnout a vyzkoušet, online nakupování bude mít i nadále, díky pohodlí, které nabízí, místo v našich životech. S rozmachem online nákupů však musí firmy investovat do nejrůznějších inovací a chytrých aplikací, které usnadní zákazníkům nákup. Můžeme tak očekávat rozmach rozšířené a virtuální reality. Již existují aplikace, které vizualizují vaše tělo, vezmou vám míry a poradí dokonalý střih a správnou velikost, eliminuje se tak vracení zboží.

Ať už se těšíte na to, jak vyrazíte do svého oblíbeného obchodu, či vám online nakupování z pohodlí domova vyhovuje, nakupujte uvědoměle, udržitelná a lokální móda je naše budoucnost.   

Foto: Pinterest, Hermés, Dior, H&M, Mystylerules