Jana Mohlová ze SAYU: Prodali jsme desítky tisíc menstruačních kalhotek. Ženský cyklus vnímám jako dar
Žena, která při menstruaci používá jednorázové vložky či tampony, vyprodukuje za život v průměru 11 000 kusů nerozložitelných hygienických pomůcek, tudíž 200 kg zbytečného odpadu. Udržitelným řešením mohou být menstruační kalhotky od rodinné firmy SAYU.
Představa, že vyprodukuje každý měsíc nerozložitelný odpad kvůli menstruaci, Janě Mohlové vadila. Pátrala proto na trhu po alternativách, a když zjistila, že jí nic nevyhovuje, založila spolu s přítelkyní svého syna Magdalenou Gucfovou značku SAYU. „Nápad založit vlastní značku menstruačních kalhotek propojil vše, co jsem si přála. Jednak nabízel kreativitu, protože vytvářet nebo navrhovat něco nového mě baví, ale také uspokojil moji touhu ulevit životnímu prostředí,“ vysvětluje Jana.
Kalhotky vyrábí z merino vlny získané šetrně z tzv. mulesing-free chovů. Merino je přirozeně antibakteriální, zabraňuje nejen infekcím, ale i zápachu a má skvělé termoregulační schopnosti.
Příznivé vlastnosti merina spolu s pohodlím a celkovou funkčností kalhotek jsem si vyzkoušela i osobně. Upřímně mohu říct, že lituji jen toho, že jsem je nezačala používat dříve. S kalhotkami od SAYU jsem období menstruace prožila v maximálním možném pohodlí (konečně nikde nic netlačilo, neposouvalo se apod.), bez nepříjemného pocitu vlhka, zapaření či zápachu. Byla jsem příjemně překvapena jejich savostí a výdrží. Konkrétně Klasické s krajkou bordó a Vysoké na spaní modré, které jsem si vybrala v rámci recenze, jsem i v prvních dnech cyklu mohla mít na sobě celý den, respektive cca 13 hodin. Myslete ale na to, že každá žena krvácí v jiné intenzitě, některá je musí vyměnit už třeba po 5 hodinách. Velkým bonusem kalhotek je, že jsou navíc slušivé. Při jednání s majitelkami v jejich karlínské kanceláři a showroomu jsem si neváhala přikoupit i Klasické modré light kalhotky pro mírné krvácení. Jana prozradila, že SAYU kalhotky nosí dokonce denně, i mimo období menstruace.
SAYU prodalo již desetitisíce kusů kalhotek, ale sází hlavně na kvalitu. „Kvalitní materiály a lokální výroba se samozřejmě podepisují na výsledné ceně kalhotek. Budeme však raději vyrábět méně, ale kvalitně,“ říká v rozhovoru Jana. „Chceme šířit povědomí o českých produktech na špičkové úrovni.“ Díky zájmu ze strany zákaznic značka také přispěla na podporu Ukrajiny – z každých prodaných kalhotek (v období 25. 2. – 3. 3.) věnovala 100 Kč, a na konto Člověka v tísni tak celkem poslala 20 000 Kč.
Za vznikem značky SAYU stojí hledání těch pro vás ideálních menstruačních kalhotek. Přiblížila byste, jaký pro vás rozjezd firmy byl?
Poté, co jsem se pro podnikání rozhodla, oslovila jsem přítelkyni svého nejstaršího syna, Magdalenu Gucfovou, která v té době studovala textilní fakultu Technické univerzity v Liberci a umí skvěle pracovat se střihy. Máme podobný vkus a nároky na kvalitu. Mého bratra Pavla vize podnikání také nadchla. Věděla jsem, že bude ochotný investovat a pomáhat nám po ekonomické stránce. Oba neváhali a šli do toho se mnou. Samotný rozjezd firmy trval asi rok a bylo to krásné, napínavé období. Oslovovali jsme dodavatele, výrobce, kreslili jsme návrhy kalhotek, ke kterým pak Majda vytvářela střihy. Vznikaly první vzorky – to nás bavilo ze všeho nejvíc – napětí při vybalování krabic s vysněnými kalhotkami 🙂 Následoval vývoj technologie a testování materiálů. Největším vkladem nebyla jen finanční investice, ale především spousta času, kterou museli všichni do našeho startupu vložit. Měla jsem kolem sebe lidi, kteří mi věřili a pomohli mi, bez nich by to nešlo!
Dříve jste pracovala jako zdravotní sestra, mělo i to částečný vliv na výběr produktu, se kterým podnikáte, a na smýšlení nad ženským cyklem jako takovým?
Určitě mělo. Nechtěla jsem totiž používat kalíšek, a to z několika důvodů. Obecně nejsem zastánce menstruačních pomůcek, které se vkládají do pochvy. Ať už z důvodu zajištění hygieny při vkládání a vyndávání, nebo proto, že sliznice v pochvě je vysoce citlivá (zejména v době menstruace) a tlak z přiléhajícího kalíšku některým ženám způsobuje bolesti. Chtěla jsem, aby krev volně odtékala. Je to nejpřirozenější – krev nezůstává v pochvě a nemůže se vracet do dělohy.
Jsem hodně otevřená a asi i v souvislosti s mým původním povoláním mi tělní tekutiny a rozhovory o nich připadají velmi přirozené. Vnímám, že by se o menstruaci mělo více mluvit v tom pozitivním slova smyslu, stále převažuje spíše negativní postoj.
Ženský cyklus vnímám pozitivně, jako dar, kterého si vážím. Chci svoje tělo respektovat, reagovat na svůj cyklus a vědomě prožívat každou jeho fázi. Celkově se snažím svojí cykličnosti využít, přizpůsobit se jí. Takže když mám menstruaci a je mi blbě, užívám si pocit, že si mohu zalézt pod deku s čajem, čokoládou a knihou. Když mám ovulaci, připadám si nejlépe z celého cyklu, mám energie na rozdávání, spoustu nápadů. Celé mi to přijde jako zázrak. A díky tomuto zázraku mám tři děti!
E-shop jste spustili v listopadu 2019. Jaký byl o kalhotky zájem na začátku a kolik jste jich doteď prodali?
První kalhotky jsme prodali prakticky okamžitě. Byl to nádherný pocit. Od spuštění e-shopu do dneška naše značka prodala už desítky tisíc menstruačních kalhotek. Zakázky chodily i během pandemie. Uvedli jsme na trh i covidovou limitovanou verzi z materiálů, které byly v té době zrovna k dispozici. Zájem byl tak velký, že jsme nestíhali vyrábět.
Který model je váš nejoblíbenější?
Jednoznačně brazilky, teď ty růžové. Nosím je denně. Nepotím se v nich, takže nestudí jako klasické kalhotky s bavlněným klínem, merino zajistí pocit sucha i během dlouhého pracovního dne při sedavém zaměstnání, při sportu… Navíc působí velmi sexy. Přitom jsou brazilky kalhotky, které jsem nikdy neměla ráda. Vždy mi vadilo, že se materiál vzadu hrne a leze mezi „půlky“. Tak jsme si v SAYU navrhly střih, který tohle nedělá.
Vždy si oblíbím naši novinku, takže se moje nejoblíbenější modely mění, ale obecně miluju kalhotky do pasu. Dělají hezkou postavu, což je vždycky plus. Vědomí, že mi to v kalhotkách sluší, působí během menstruace dobře. Některé naše zákaznice nám dokonce píšou, že se na menstruaci díky našim kalhotkám těší.
Kalhotky vyrábíte z merino vlny. Přiblížila byste počáteční proces výběru vhodného materiálu? Bylo merino hned jasnou volbou? Jak dlouhé a komplikované bylo hledání dodavatele?
Nejprve jsme se museli zorientovat mezi různými materiály. Bavlna studí, když je mokrá, takže tu jsme vyloučili. V úvahu připadal coolmax, ale nakonec se také ukázal jako nevhodný, protože bez přídavku stříbra začne časem zapáchat. Nanostříbro jsme používat nechtěli, jelikož může mít nepříjemné dopady na zdraví člověka, jeho masová produkce je ale především ohromnou zátěží i pro naši planetu. Proto jsme zvolili merino. Je suché, i když je plně nasáté, navíc zabraňuje množení a rozkladu mikroorganismů – je přirozeně antibakteriální.
Pro SAYU je udržitelnost stěžejní hodnotou, proto jsou zvolené materiály místní. A výběr byl poměrně snadný. Česká republika je přehledná a Majda, která vytváří autorskou tvorbu, měla již s úplety z merina svoje zkušenosti a výrobce merina znala.
Při správné údržbě kalhotky vydrží roky. Kolik tak vyprání už mají za sebou vaše první a projevilo se na nich používání?
Moje první byly Černé do pasu a Nízké s krajkou béžovo-modré. Černé už jsou tak 200x prané, přesto nemají dírky v merinu, černá je stále černá. Velké změny nevidím. Krajkové mi manžel obarvil, miluje totiž praní… Z béžové se stala růžová. Ale i tak jsou stále krásné a plně funkční!
Výhodou našich menstruačních kalhotek je, že se jejich savost opakovaným praním zvyšuje. Po 20 pracích cyklech jsou výrazně savější než po prvním vyprání, po roce používání zase o něco víc! Úplety i krajky jsou velmi jemné a kvalitní, používáním se prakticky nemění.
Před praním nechte kalhotky na pár minut odmočit ve studené vodě. Nejdelšího života se dočkají, když je budete prát s gelem vhodným na vlnu. Vyhněte se aviváži a kosmetickému mýdlu. Perte je v ochranném sáčku při 40 °C.
Jak se stavíte ke konkurenci? Vnímáte ji spíše jako inspiraci a držíte díky podobným cílům a osvětě za jeden „provaz“, nebo je tomu jinak? Čím se odlišujete?
Za konkurenci jsem vděčná. Dělají skvělou osvětu v tom, co menstruační kalhotky jsou. Jejich práce si velmi vážíme a bereme ji jako impuls, abychom stále naše kalhotky vylepšovali, zdokonalovali.
Do určité míry cílíme i na jinou cílovou skupinu. Děláme krásné a kvalitní prádlo s přidanou funkcí. Tvoříme kalhotky pro náročnou zákaznici, která se nechce potýkat s vytahaným střihem či popraskanými gumičkami. Kvalitní materiály a lokální výroba se samozřejmě podepisují na výsledné ceně kalhotek. Budeme však raději vyrábět méně, ale kvalitně.
Jaké máte se SAYU plány a cíle do budoucna?
Jednáme s různými firmami, které chtějí naše kalhotky zařadit do své běžné nabídky. Chystáme také recyklovatelné materiály, nové střihy a ještě ekologičtější kalhotky. Určitě plánujeme expandovat do zahraničí, našim cílem je Evropa. V současné době prodáváme kalhotky na Slovensko, do Švýcarska a Spojených arabských emirátů. Rádi bychom naši značku viděly jako jednu z nejlepších v Evropě. Z pohledu designu i technologie. Chtěly bychom rozšířit náš sortiment o další funkční prádlo, a to nejen pro ženy, ale i pro muže. Chceme šířit povědomí o českých produktech na špičkové úrovni.
Co máte na své práci nejraději?
Nejraději vymýšlím a navrhuji s Majdou nové modely, kreslím si je, hledám inspiraci. Zkoušíme kombinovat vzorky krajek a úplety. Také mě moc baví komunikace s lidmi, to je moje silná stránka. Zároveň nerada mluvím před publikem, takže je to pro mě někdy i výzva!
Kdy jste začala smýšlet více udržitelně a jak dále podporujete ekologii?
Ekologie pro mě byla extrémně důležitá již od puberty. Chtěla jsem aktivně něco dělat pro životní prostředí, trápila mě tvorba zbytečného odpadu… Nemám řidičák, nechtěla jsem ho, raději jezdím méně a hromadnou dopravou. Bydlení jsme také vybírali tak, abychom mohli jezdit do škol, práce a koníčků vlakem nebo autobusem.
Důležitá je pro mě uvědomělá konzumace (ideálně ekologických) výrobků s dlouhou životností, upřednostňuji kvalitu před kvantitou. Odjakživa mě také zajímala upcyklace. Baví mě dávat věcem nový smysl, recyklovat.
Nápad založit vlastní značku menstruačních kalhotek propojil vše, co jsem si přála. Jednak nabízel kreativitu, protože vytvářet nebo navrhovat něco nového mě baví, ale také uspokojil moji touhu ulevit životnímu prostředí.
Článek vznikl ve spolupráci se značkou SAYU.
Zdroj fotografií: archiv značky SAYU