Něcojako: Chystáme Cola BŮ CHÁ – mix coly a pomerančové kombuchy
Když se sejdou dva Ondrové a láska k limonádám, může vzniknout něco kouzelného. Něcojako je český alternativní brand, který prostě musíte ochutnat. Jak jednotlivé limonády vznikly, jak vypadá nejnovější merch a co dalšího pro nás kluci chystají? Zeptali jsme se jich napřímo!
Jak se zrodil nápad vytvořit značku Něcojako… a konkurovat tak silným brandům jako Kofola, Coca cola, Fanta nebo Sprite?
Já (Ondřej Starý – pozn. redakce) a Ondřej Volák jsme měli bistra, ve kterých jsme prodávali alternativní limonády. Líbilo se nám mít něco jiného než ostatní a začali jsme vnímat i to, že ostatní bistra chtějí mít odlišné nápoje. Tenkrát moc alternativních českých limonád nebylo, a tak se pořád objednávaly zahraniční značky. V průběhu covidu byl čas vymýšlet nové projekty, a tak kolega Ondřej jednoho dne přišel s tímto nápadem – mít vlastní colu! Tohle se dělo už 3 roky nazpět.
Chystáte uvést nějakou novou příchuť? A která z příchutí u zákazníků nejvíce vítězí?
Ano chystáme…v nejbližších dnech vyjde novinka Něcojako Cola BŮ CHÁ. Je to mix coly a pomerančové kombuchy. Spojili jsme se z kluky JZT FERMENTS, kteří vyrábí primárně kombuchu. Na tuhle novinku se ohromně těšíme. Dále vyvíjíme pořádný Ginger Beer a v neposlední řadě nás zajímají horské prameny, ale to je teprve začátek.
Nejoblíbenější jsou, když to vezmu z obchodního hlediska, Něcojako Cola a v těsném závěsu Něcojako Franta.
Prozradíte nám, jak je to s recyklací skla po konzumaci? Plníte znovu vrácené láhve?
Za nás je to stále velké téma a snažíme se rozvířit debaty o tom, aby s tím stát začal nějakým způsobem pracovat. Například nám nevadí, kdyby byla jedna unifikovaná láhev a centrální myčka na umývání lahví v ČR, tak jak to funguje v Německu. Myslím si, že vratné lahve dávají smysl, když máte v oběhu milion lahví ročně… Jinak je to za nás kontraproduktivní. Z praxe teď už víme, že náběh takové myčky, která nemá výtěžnost na denní bázi, je mnohem víc ekologicky zátěžový, než když provozní jsou zodpovědní a recyklují sklo, které se dostane na specializované recyklační pracoviště.
Jak vznikl hravý design lahví?
Název a design vymyslela Ondřejova manželka Sandra Starý. Hlavní vizí bylo ODLIŠIT se od ostatních nápojových brandů. Výrazná barevná grafika a jednoduchý název. Všichni znají název Coca Cola a to ostatní už je většinou něco jako cola 🙂 Proto Něcojako… Nápojové lednice v bistrech jsou většinou plné minimalistických etiket, proto ta naše musela být explozí barev, nic souměrného a precizního. Klasickou červenou jsme vyměnili za růžovou. A ústa jsou součástí pop kultury, nosič chuti a jednoduchý prvek, který každý zná.
Jak se stavíte ke globální konkurenci? Dáte si ji ještě někdy, nebo je to pro vás zakázané ovoce ?
Musíme si je dávat. Kdyby byla na všech místech Něcojako Cola, Franta, Spratek a Nula, tak pijem jen to! 😀
Co byste poradili někomu, kdo nyní přemýšlí nad založením startupu, nebo je na začátku a bojuje s tím?
V gastru platí takové pořekadlo “strach a peníze jsem nikdy neměl‘. Tudíž bychom měli jednu jedinou radu: němej strach a jdi do toho! Naše motto je “ SVĚT PATŘÍ TĚM, CO SE NEPOSEROU”.
Chystáte se vyrazit v létě na festivaly? Na jakých dalších akcích se na vás můžeme těšit?
Momentálně objíždíme celý rok akce pro Forbes. V létě jste nás mohli vidět na festivalu Zrce pro Óčko TV Jinak další hudební festivaly se nám nepodařily, protože se nám nikdo neozval, tak třeba příště 🙂
Plánujete se rozrůst do větších obchodních řetězců, nebo si spíš chcete ponechat pověst pop-kulturní chuťovky?
Hlavně chceme být značkou pro všechny. Obchodní řetězce prozatím neřešíme, ale to neznamená, že nejsme otevřeni nějaké zajímavé příležitosti.
Máte za sebou i merch, plánujete vydávat kolekce pravidelně? Jak vznikal celý design?
Sandra (autorka designu Něcojako) miluje design a módu, proto jednou ročně něco vymyslí. Je to jen podpora značky, nic na tom v našem případě nevyděláváme. Protože samotná výroba vyjde docela draho – kvalitní materiál, sítotisk a limitované množství. Zároveň naše komunikační kanály nejsou tak silné, aby se to hned vyprodalo 🙂 Každopádně i tak, chceme v tom pokračovat. Máme takový nápad udělat re-design oblečení z druhé ruky…opatřit je originální grafikou. Ale tohle je zatím jen v hlavě. Takže kdyby nějaký sekáč tohle četl, klidně ať se ozve a můžeme s Něcojako něco vymyslet :)))