• Gastro  • Něcojako: Chystáme Cola BŮ CHÁ – mix coly a pomerančové kombuchy

Něcojako: Chystáme Cola BŮ CHÁ – mix coly a pomerančové kombuchy

Když se sejdou dva Ondrové a láska k limonádám, může vzniknout něco kouzelného. Něcojako je český alternativní brand, který prostě musíte ochutnat. Jak jednotlivé limonády vznikly, jak vypadá nejnovější merch a co dalšího pro nás kluci chystají? Zeptali jsme se jich napřímo!

Jak se zrodil nápad vytvořit značku Něcojako… a konkurovat tak silným brandům jako Kofola, Coca cola, Fanta nebo Sprite? 

Já (Ondřej Starý – pozn. redakce) a Ondřej Volák jsme měli bistra, ve kterých jsme prodávali alternativní limonády. Líbilo se nám mít něco jiného než ostatní a začali jsme vnímat i to, že ostatní bistra chtějí mít odlišné nápoje. Tenkrát moc alternativních českých limonád nebylo, a tak se pořád objednávaly zahraniční značky. V průběhu covidu byl čas vymýšlet nové projekty, a tak kolega Ondřej jednoho dne přišel s tímto nápadem – mít vlastní colu! Tohle se dělo už 3 roky nazpět. 

Chystáte uvést nějakou novou příchuť? A která z příchutí u zákazníků nejvíce vítězí?

Ano chystáme…v nejbližších dnech vyjde novinka Něcojako Cola BŮ CHÁ. Je to mix coly a pomerančové kombuchy. Spojili jsme se z kluky JZT FERMENTS, kteří vyrábí primárně kombuchu. Na tuhle novinku se ohromně těšíme. Dále vyvíjíme pořádný Ginger Beer a v neposlední řadě nás zajímají horské prameny, ale to je teprve začátek. 

Nejoblíbenější jsou, když to vezmu z obchodního hlediska, Něcojako Cola a v těsném závěsu Něcojako Franta. 

Prozradíte nám, jak je to s recyklací skla po konzumaci? Plníte znovu vrácené láhve?

Za nás je to stále velké téma a snažíme se rozvířit debaty o tom, aby s tím stát začal nějakým způsobem pracovat. Například nám nevadí, kdyby byla jedna unifikovaná láhev a centrální myčka na umývání lahví v ČR, tak jak to funguje v Německu. Myslím si, že vratné lahve dávají smysl, když máte v oběhu milion lahví ročně… Jinak je to za nás kontraproduktivní. Z praxe teď už víme, že náběh takové myčky, která nemá výtěžnost na denní bázi, je mnohem víc ekologicky zátěžový, než když provozní jsou zodpovědní a recyklují sklo, které se dostane na specializované recyklační pracoviště. 

Jak vznikl hravý design lahví?

Název a design vymyslela Ondřejova manželka Sandra Starý. Hlavní vizí bylo ODLIŠIT se od ostatních nápojových brandů. Výrazná barevná grafika a jednoduchý název. Všichni znají název Coca Cola a to ostatní už je většinou něco jako cola 🙂 Proto Něcojako… Nápojové lednice v bistrech jsou většinou plné minimalistických etiket, proto ta naše musela být explozí barev, nic souměrného a precizního. Klasickou červenou jsme vyměnili za růžovou. A ústa jsou součástí pop kultury, nosič chuti a jednoduchý prvek, který každý zná.

Jak se stavíte ke globální konkurenci? Dáte si ji ještě někdy, nebo je to pro vás zakázané ovoce

Musíme si je dávat. Kdyby byla na všech místech Něcojako Cola, Franta, Spratek a Nula, tak pijem jen to! 😀

Co byste poradili někomu, kdo nyní přemýšlí nad založením startupu, nebo je na začátku a bojuje s tím? 

V gastru platí takové pořekadlo “strach a peníze jsem nikdy neměl‘. Tudíž bychom měli jednu jedinou radu: němej strach a jdi do toho! Naše motto je “ SVĚT PATŘÍ TĚM, CO SE NEPOSEROU”.

Chystáte se vyrazit v létě na festivaly? Na jakých dalších akcích se na vás můžeme těšit? 

Momentálně objíždíme celý rok akce pro Forbes. V létě jste nás mohli vidět na festivalu Zrce pro Óčko TV Jinak další hudební festivaly se nám nepodařily, protože se nám nikdo neozval, tak třeba příště 🙂 

Plánujete se rozrůst do větších obchodních řetězců, nebo si spíš chcete ponechat pověst pop-kulturní chuťovky?

Hlavně chceme být značkou pro všechny. Obchodní řetězce prozatím neřešíme, ale to neznamená, že nejsme otevřeni nějaké zajímavé příležitosti.  

Máte za sebou i merch, plánujete vydávat kolekce pravidelně? Jak vznikal celý design?

Sandra (autorka designu Něcojako) miluje design a módu, proto jednou ročně něco vymyslí. Je to jen podpora značky, nic na tom v našem případě nevyděláváme. Protože samotná výroba vyjde docela draho – kvalitní materiál, sítotisk a limitované množství. Zároveň naše komunikační kanály nejsou tak silné, aby se to hned vyprodalo 🙂 Každopádně i tak, chceme v tom pokračovat. Máme takový nápad udělat re-design oblečení z druhé ruky…opatřit je originální grafikou. Ale tohle je zatím jen v hlavě. Takže kdyby nějaký sekáč tohle četl, klidně ať se ozve a můžeme s Něcojako něco vymyslet :)))