Ohlédnutí za rokem 2020: Co hýbalo módním světem
Rok 2020 nás dokázal všechny nedobrovolně zpomalit a donutil nás přemýšlet o udržitelnosti, rozmanitosti a důležitosti vlastního zdraví. Nejen u jednotlivců, ale i u velkých hráčů na trhu s luxusní módou, docházelo, v tomto důsledku, k zásadním, rychlým a nevyhnutelným změnám. Jestli tyto změny byly užitečné a přinesly společnosti kýžené výsledky a posunuly nás vpřed správným směrem, ukáže až čas. Každopádně, co dříve nešlo, bylo vyřešeno ihned, za to můžeme vděčit rychlému a pro mnohé nelehkému roku. Přečtěte si krátké ohlédnutí za rokem 2020 a zjistíte, co hýbalo módním světem.
Udržitelnost a nové technologie
Uzavírání prodejen donutilo značky začít plně využívat digitálních technologií, sociálních sítí a především začít řešit udržitelnost, kterou vyžadovala jak nenadálá situace, tak především zákazníci zaměřující se na nižší spotřebu, nové technologie a lokální produkci. Magazín Vogue Italia už před krizí pro svoje „ekologické“ lednové číslo použil místo fotografií pouze ilustrace. Velkolepé a nákladné fashion editorialy nahradilo osobité focení self-portrétů v domácích podmínkách. Bella Hadid fotila skrze Face Time pro Vogue Italia, v karanténních podmínkách se fotili i andílci Victoria’s Secret. Od 2. ledna byla k dostání v H&M udržitelná kolekce Billie Eilish. Ermenegildo Zegna na pánském Fashion Week Milan představil látky z recyklovaných syntetických vláken a do budoucna plánuje tvořit 95 % kolekce z recyklovaných materiálů. Sarah Burton, kreativní ředitelka Alexander McQueen, poskytla studentům Universty of Westminster a Central Saint Martins nevyužité látky Alexandra McQueena. Modely, které vznikly z těchto látek, se objevily v závěrečných pracích těchto studentů na londýnském Fashion Weeku.
Zpomalení a nevyhnutelné změny
Začátkem roku nikdo nepředpokládal, že Oscary budou posledním červeným kobercem v roce 2020. Karanténa způsobila vlnu nadšení pro nejrůznější challenge, které jste mohli hodnotit prostřednictvím sociálních sítí. Zrušení Met Gala vyvolalo #MetGalaChallenge, kdy na Instagramu milovníci módy napodobili outfity z červeného koberce z minulých ročníků. Přehodnotily se i počty přehlídek, změnu oznámil Alessandro Michele, kreativní ředitel Gucci, který snížil počet přehlídek z pěti na dvě. Se snížením počtu přehlídek se přidala i značka Saint Lauren. Francouzský módní dům Givenchy ohlásil nového kreativního ředitele, jímž se stal Matthew M. Williams. Clare Waight Keller opustila po třech letech Givenchy a Raf Simons nastoupil ke společnosti Prada. Umělecký ředitel Balenciaga, Demna Gvasalia, oznámil návrat k haute couture. Jean Paul Gaultier se po padesáti letech ve velkém stylu rozloučil haute couture přehlídkou ve francouzském Theatre du Châtelet. Do módní nebe odešel designér Pierre Cardin a obuvník a designér Sergio Rossi. Většina fashion shows v roce 2020 včetně Fashion Weeků se uskutečnila částečně nebo plně v digitální podobě, takže jsme je mohli sledovat z pohodlí domova. Fashion Week Paris zahájila topmodelka Naomi Campbell, která své video věnovala boji za rovnoprávnost.
Rovnoprávnost a diverzita
Smrt George Floyda vyvolala mohutné demonstrace po celém světě a poukázala na dlouhodobý společenský problém. Všichni volali po spravedlnosti, tragická událost spojila v následných prohlášeních i věčné rivaly Nike a Adidas. Proti násilí se hlasitě se ozvala třeba Rihanna či Billie Eilish. Beyonce natočila speciální video vyzývající k podpisu petice vedoucí ke spravedlnosti. Obvinění z rasismu čelila i velká vydavatelství. Adam Rapoport byl vyhozen z Bon Appétit, Anna Wintour se musela omluvit za nedostatek inkluzivity ve Vogue. Samira Nasr byla jmenována první černou redaktorkou časopisu Harper’s Bazaar USA. Značka L’Oréal pak odstranila výrazy „bělení“ a „zesvětlení“ ze svých produktů. Pro Victoria’s Secret pracuje transgender model Valentina Sampaio, andílkem je i Winnie Harlow, modelka trpící kožní nemocí zvanou vitiligo. Do andělské rodiny byla povolána zpět i padesátiletá Daniela Peštová, která s přehledem strčí do kapsy i mnohem mladší modelky. Otázka diverzity v kampaních se stala pro mnohé důležitou. Značka Diesel přišla s transgender kampaní a stala se partnerem Clubu Quarantine. Na přehlídce Chanel, během Paris Fashion Week, se pak objevila po deseti letech první plus-size modelka Jill Kortleve.
Foto: FB Victoria’s Secret, CNN, Pinterest