Rozhodl jsem se posunout všední návštěvu kadeřníka na opravdový zážitek, říká majitel Studia flanér Dominik Merrel
Studio flanér propojuje kadeřnickou péči, módu, umění a design. Nechte se hýčkat a nasajte zdejší genius loci.
Návštěva kadeřníka nemusí být pouze o stříhání a barvení. Na to myslel Dominik Merrel, když v roce 2020 zakládal Studio flanér, ve kterém si mimo klasické služby můžete dopřát vlasové spa, nechat si pomoct se stylingem nebo si užít stříhání při svíčkách, se sklenkou šampaňského a za doprovodu komorního koncertu.
Studio flanér se nachází v Loretánské ulici, pár kroků od Pražského hradu. Z oken domu s krásným prvorepublikovým interiérem, ve kterém dříve bydlela např. Alice Masaryková, je dechberoucí výhled na Petřín (ten si můžete o něco lépe vychutnat spolu se šálkem výběrové kávy nebo čaje ze zdejší terasy). Po 150 minutách strávených v péči stylistky Adély Voglové můžu osobně říct, že se zde o vás postarají profesionálové s přátelským přístupem. Věřte mi, že se mi – i přes nový účes – nechtělo odcházet. Předtím, než kadeřnické studio třeba také sami navštívíte, si o něm přečtěte více v rozhovoru s Dominikem.
Studio jsi rozjížděl během pandemie. Jaké byly začátky podnikání, ještě zkomplikované vládními opatřeními?
Skočil jsem do toho po hlavě v nejhorší možnou chvíli. Ve 24 letech jsem si vzal na krk obrovský závazek. Studio jsem otevřel 1. prosince 2020, fungovalo téměř 3 týdny. Pak rána a 5 měsíců zavřeno. Bylo to asi nejnáročnější období, které jsem zatím zažil. Nejhorší to bylo pro psychiku – každý den se zatnout a nevzdat to. Člověk se v té době chytil kde jaké naděje, která ale většinou vyhasla. Když jsme v květnu otevřeli, přišlo nám to jako zázrak. Od té doby jsme ušli velký kus cesty a kvůli tomu, čím si studio prošlo, jsem na něj ještě víc pyšný.
Návštěva studia je zážitek. Nejen, že nabízíte kompletní balíček služeb, jako je stříhání, make-up nebo fashion styling, ale klienti se mohou pokochat i uměním či jiným speciálním programem. Přiblížil bys svou vizi a vaše služby?
Když jsem Studio flanér tvořil, věděl jsem, že chci něco víc. Chtěl jsem vytvořit místo, které bude propojovat vše, co mě baví, a tak jsem se rozhodl posunout všední návštěvu kadeřníka na opravdový zážitek, a to jak kvalitou služeb, tak prostředím a konceptem. Jedním pilířem studia je profesionální kadeřnictví v unikátních prostorách prvorepublikového bytu po Alici Masarykové. Tím druhým je podporování a propojování mladých talentovaných umělců. Pomáháme jim například uspořádat první výstavu nebo přehlídku. Obojí se krásně propojuje, a klientky tak mají každou návštěvu krásný přesah do umění, designu nebo módy. Navíc vytváříme zážitky, jako třeba večerní stříhání, kdy celému studiu dáme atmosféru večerního salónku a klientky si naše služby vychutnávají se sklenkou šampaňského v ruce a za doprovodu violoncellistky z pražské filharmonie.
Aktuálně si ve studiu mohou návštěvníci prohlédnout díla Ondřeje Pýchy. Prozradíš, jaká spolupráce je dále na seznamu, nebo čí tvorbu bys v budoucnu ve flanéru rád měl?
Na výběru umělců, kteří vystavují ve Studiu flanér, si dávám opravdu záležet. Musí mě oslovit nejen hotová díla, ale i styl, jakým umělec tvoří, a co vše se v tom promítá. Ondra má velký talent a tvoří srdcem. Navíc se jedná o naši první oficiální prodejní výstavu a o to větší jsem měl radost, když se jedno z děl prodalo hned při vernisáži. Ondra u nás bude mít svá díla do půlky dubna. Už teď koukám, kdo mě osloví dál. Mám několik umělců v hledáčku, víc ale zatím neprozradím. Bude to překvapení.
Zapojili jste se i se studiem do podpory Ukrajiny?
Podpora Ukrajiny byla jasná věc. Pojali jsme to ale komorně, jako tým. Všichni jsme se složili a poslali na Člověka v tísni částku za celé studio. Přišlo nám to mnohem osobnější a přirozenější. Veřejně jsme akorát sdíleli odkaz na sbírku na sociálních sítích, abychom inspirovali lidi k pomoci. Každý ve studiu tak pomohl, jak může, a jsem na ně za to pyšný.
Plánujete vzhledem k aktuální situaci spolupracovat s umělci i v rámci podpory? Třeba i s někým ukrajinského původu, jako je např. fotografka Oleksandra Kosenko, která u vás vystavovala v červenci?
Oleksandra už je součástí naší flanérské rodiny. Od její výstavy s ní úzce spolupracujeme a rád říkám, že je naší dvorní fotografkou. Fotila nám naši první kolekci Femme nebo pánskou kolekci s Danielem Krejčíkem Man of flanér.
Název studia vznikl z francouzského pojmenování, které poprvé použil Charles Baudelaire pro dandyho, člověka s duší umělce potulujícího se městem, který z okolí sbírá inspiraci. Vnímáš sám sebe jako takového flanéra?
Určitě ano, každý u nás ve studiu v sobě má kousek flanéra.
Vzpomeneš si na klienta, jehož styling byl největší výzvou?
Asi než osobní styling je větší výzvou styling při focení. U osobního stylingu je důležité umět navnímat klientku, pochopit její potřeby a přání a vědět, kde kousky pro její osobnost hledat. Nejdůležitější je, aby se nejlépe cítila právě sama klientka a byla v oblečení sebevědomá a jistá, v ten moment je zaručený úspěch i u okolí. Focení je náročnější, protože musíte zaujmout a oslovit mnohem víc lidí jen přes obrázek na mobilu/počítačí nebo stránku v časopise, bez toho, aniž by daný look mohl doplnit charakter člověka. V případě projektů Studia flanér a editoriálů je to ale mnohem kreativnější, a proto mě to baví víc.
Vyhledávají služby Studia flanér i známé osobnosti? Můžeš případně někoho jmenovat?
Mezi naše klienty patří herci i herečky, například naši milovaní Jana Krausová a Daniel Krejčík, influencerky Veronika Tázlerová, Ditta Zavřelová nebo Jana Drtilová, ale i redaktorky předních magazínu, jako například Monika Mudranincová.
Co je podle tebe největším přešlapem ve stylingu nebo v péči o vlasy? V čem lidé nejčastěji chybují?
Snažím se neoznačovat věci jako přešlapy. Každá věc má v módě svoje místo a především každý vnímá módu úplně jinak, ne dobře, ne špatně, jinak. Jsou věci, které se mně osobně nelíbí, a při stylingu je u mě nikdy nenajdete, například maskáč nebo Balenciaga Crocs, ale to neznamená, že mě někdo jednou nepřesvědčí o tom, že se to dá nosit.
V péči o vlasy je to jednodušší v tom, že hlavním cílem je o vlasy pečovat tak, aby byly co nejzdravější. Není to tolik o tom, co se komu líbí. Co by měl vlastnit každý, kdo si fouká vlasy (což by měl dělat každý), je tepelná ochrana. S tím, že klienti/klientky nepoužívají ochranu před teplem, se setkáváme asi nejčastěji. V cestě ke zdravým vlasům je to první a zásadní krok. Důležité je také myslet na fakt, že zdravé vlasy zaručí jen zdravá vlasová pokožka. Hodně klientů jí nevěnuje dostatečnou pozornost. Pečovat o ni začnou až v momentě, kdy mají nějaký problém. Základem je však prevence. Pak už je důležitá osobní konzultace, při které kadeřník vybere produkty na míru jak vlasům, tak vlasové pokožce klienta/klientky.
Na výběru správných produktů si ve flanéru dáváte záležet. Přiblížil bys, jak se rozhodujete, které použijete?
Výběr vlasové kosmetiky do studia je asi nejnáročnější proces. Musí se s ní pracovat dobře všem kadeřníkům, a proto se málokdy setkáte se studiem, kde pracují výhradně s jednou značkou. My osobně máme aktuálně v portfoliu dvě, a to Balmain Paris Hair Couture a Natulique. Každá značka má ve svém portfoliu jiný arzenál, a jsme tak schopni nabídnou klientům produkty přesně na míru jejich vlasům. U každé značky samozřejmě probíhá několikaměsíční testování. Jakýkoliv produkt musí nejprve přejít přes naši hlavu.
Jak velkou část vašeho sortimentu zastupuje přírodní kosmetika?
Máme to aktuálně přesně na půl. Tou alternativnější cestou je Natulique, a jsme tak schopni postarat se o klientky, které sahají po přírodnější kosmetice. Určitě bych se tu ale vyhnul slovu přírodní jako takové. To bohužel v kadeřnickém průmyslu nejde (pokud se bavíme i o barvících systémech). Čistě přírodní je pouze hena, a s tou nepracujeme. Osobně začínám mít pocit, že je „chemie“ sprosté slovo. Vůbec to tak není – chemie nutně neznamená zlo. V našem zájmu je především zdraví klientů, jejich vlasů a vlasové pokožky, a proto bychom ani sami nesáhli po něčem, u čeho bychom si nebyli na 100 % jistí, že je to ta správná cesta.
Co tě podnikání naučilo? A co tě při zakládání a vedení studia překvapilo?
V posledních dnech zjišťuji, že rozhodnost. Člověk se víc a víc dostává do situací, kdy musí učinit okamžitá rozhodnutí, nemá k tomu třeba ani dostatek informací a za ta rozhodnutí musí nést následky. Učím se ale pořád. V tomhle mě baví, že jsme mladý tým a učíme se od sebe navzájem.
Nejsme klasické kadeřnictví, takže se učím pořád nové věci, které s sebou nesou i nejedno překvapení. Od realizování výstav, přehlídek, focení po teď v březnu chystané divadelní představení přímo u nás ve studiu. Pozitivně mě každý den překvapuje, jak funkční tým jsme a co všechno jsme schopni dokázat. Na druhou stranu mě nemile překvapuje někdy až nesmyslná byrokracie.
Máš se studiem nebo obecně v profesním životě stanovené nějaké cíle, ať už na tento rok, či v dlouhodobém horizontu?
Studio se ještě pořád staví na nohy po pětiměsíčním lockdownu. Prioritou je pro mě teď dostat ho na své zasloužené místo a ukázat lidem, že návštěva kadeřníka může být mnohem víc, než jen nezáživným časem v kadeřnickém křesle. Já osobně realizuji všechny své osobní cíle právě díky Studiu flanér, takže to jde hezky ruku v ruce.
Zdroj fotografií: Studio flanér