TikTok – aplikace, která nabírá na obrátkách
TikTok, aplikaci, která slouží ke sdílení krátkých videí, si za letošní rok stáhlo 614 milionů lidí – aktuálně je třetí nejstahovanější aplikací za WhatsAppem a Messengerem.
Zabavná aplikace TikTok slouží ke sdílení krátkých videí, ve kterých uživatelé předvádějí své hudební a taneční dovednosti. Fanoušky si aplikace začala získávat už před pěti lety ještě pod názvem Musical.ly, dnešní podoby a rozmachu se však dočkala až díky spolupráci s čínskou firmou ByteDance v roce 2017, za niž získali tvůrci aplikace miliardu dolarů (z Čang I-minga, zakladatele ByteDance a tvůrce aplikace, se stal jeden z nejbohatších lidí v Číně). Podle oficiálních statistik byl TikTok nejstahovanější aplikací na Androidu i iOS v první polovině loňského roku.
Aplikaci používá měsíčně více než půl miliardy lidí na celém světě a tím vytváří ideální podmínky pro influencery. Podle průzkumu webu Business Insider je potřeba alespoň 250 tisíc sledujících, aby se člověk mohl TikTokem živit. Ti nejlepší mají online fanoušků miliony. Žebříčku ještě před pár měsíci kralovala 17letá německá dvojčata Lisa a Lena, jež sledovalo přes 30 milionů lidí. K nevoli fanoušků se ale svůj účet rozhodla smazat, protože nechtěla podporovat aplikaci, která není bezpečná.
Největším problémem je nízký věk uživatelů. Aplikaci mají na svých telefonech běžně i desetiletí školáci i přes to, že by měla být přístupná od 13 let. Hlavní cílovou skupinou jsou dívky, které se v tomto věku často rády předvádějí. V lepším případě čelí malí tanečníci a tanečnice kyberšikaně či nenávistným komentářům dalších uživatelů, v tom horším mohou na sociální síti snadno narazit na pedofila.
Velmi lákavou funkcí TikToku představují tzv. duety – uživatelé natočí pouze část videa (s využitím funkce lip-sync, tj. synchronizace hudby/slova a pohybu rtů) a pomocí hashtagu #duetwithme propojí své video s dalšími uživateli, kteří vytvořili druhou část hudebního videa.
Aniž by se člověk přihlásil, může koukat na nekonečnou řadu videí – z vlastního průzkumu víme, že je to často opravdu bizár. Účet (který je nastaven jako veřejný) si musí založit v případě, že bude chtít natáčet vlastní příspěvky.
Mezi videi se objevuje spousta nevhodného obsahu, jako je dětská pornografie, klasická pornografie zachycující dospělé), videa zaměřená na sebepoškozování nebo zachycující tzv. killing stalking („umělecká videa“ zachycující chlapce, kteří si vzájemně přikládají nože na hrdla, předstírají vzájemné týrání apod.). Problematické jsou také různé výzvy, kterých se uživatelé účastní. Mnohdy totiž za „srdíčka“ riskují svůj život.
Samozřejmě se tam dají objevit různá kvalitnější videa, která ostatní pobaví (v dobrém smyslu) nebo inspirují. Nechceme se stavět vyloženě do role soudců, ale upřímně – z větší části to (aspoň na první pohled) vypadá jako kreativní žumpa. Rádi bychom ale připomněli, že je TikTok nástroj. Způsob, jakým ho budete využívat, je zcela na vás.
Popularity aplikace si všiml i Facebook, který vlastní např. i Instagram. A samozřejmě to nenechal jen tak. Aktuálně v Brazílii testuje novou funkci, která se jmenuje Reels. Ta uživatelům umožňuje vytvářet 15sekundová videa, která se dají přidat do příběhu. Do videa si člověk může vybrat hudbu z knihovny Instagramu nebo použít nahrávku z cizího Reelsu, přesně jako funkce Duet v TikToku. Možné je také nastavit rychlost videa, časovač či přidat titulky.