Veronika Štěrbová: „Módní trendy nás nutí zapomenout na nás samotné.“
Pod značkou Sophistic by Veronika tvoří nadčasové a rafinované kousky z lokálních materiálů. Veronika Štěrbová šije s rozmyslem a k tomu vyzývá i v nakupování oblečení. Jak se návrhářka, která upřednostňuje udržitelnost a pohodlí před módními trendy, v posledním roce dokázala popasovat s výpadkem švadlen a nárůstem objednávek?
Veronika Štěrbová již 11 let dodává skrze svou tvorbu klientkám, svým #SophisticWomen, sebevědomí a podtrhuje jejich přirozenou krásu. Navrhuje oblečení, které charakterizují ležérní a přitom ženské střihy, variabilita. Přemýšlí udržitelně a nedá dopustit na lokální materiály. „Před 11 lety, kdy jsem značku zakládala, se udržitelnost v takovém rozsahu neřešila,“ říká Veronika. „Mým cílem bylo tvořit 100% lokálně – lokální materiály, lokální výroba. Což byl tehdy dost problém, protože například nabídka českých materiálů při odběru malého množství nebyla nijak široká,“ vzpomíná.
Udržitelnost je v posledních letech velmi módním, až nadužívaným, označením. „Velké komerční řetězce toto slovo podle mého názoru spíše využívají jako prodejní nástroj,“ říká a polemizuje nad tím, v čem udržitelnost vlastně spočívá. „Je to produkt vyrobený z certifikovaného eko materiálu? Produkt vyrobený v malé dílně v České republice, kde mají zaměstnanci odpovídající mzdu a hygienické podmínky pro práci? Nebo je to spíše o tom, kolik čeho a jak spotřebováváme? Podle mého názoru je to určitě více o chování spotřebitele než o tom, jaký výrobek kupujete. Tím chci říct, že udržitelnost může být i zakoupená mikina v řetězci, pokud ji budete nosit několik let.“ Nelze s ní nesouhlasit v tom, že je potřeba, aby se dnešní společnost dokázala orientovat v množství informací, kterými je zahlcená, a přijímala je kriticky a s vlastním názorem.
Značku Sophistic by Veronika zakládala ve 25 letech, čerstvě po škole a s téměř nulovými byznysovými zkušenostmi. Učila se za pochodu a reagovala na poptávku klientely. „Z naivní značky vyrostla sebevědomá a etablovaná lokální značka s jasným cílem. Myslím ale, že vývoj a posun vpřed musí být trvalý a kontinuální proces. Jinak se ocitnete na začátku konce.“
V čem spočívá sofistikovanost, v jejímž duchu tvoří? „Pro mě osobně spočívá v důmyslnosti, rafinovanosti a promyšlenosti. Možná by se dal název značky přeložit jako Rafinovanost od Veroniky.“
Z materiálů nejraději při práci používá viskózu. „Miluju ji, a to v jakékoliv podobě. Jersey, žoržet nebo twill. Viskóza je prodyšná a splývavá, krásně chladí a vypadá vždy luxusně.“
V posledním roce se stejně jako potřeby všech změnilo nákupní chování jejích zákazníků. „Zatímco na jaře 2019 jsme nejvíce prodávali šaty, řešili zakázky na svatební šaty, bestsellerem letošního jara jsou nabírané kalhoty a basic trika,“ říká Veronika, která do svých posledních kolekcí zařadila kousky, které jsou pohodlné, ale zároveň elegantní natolik, že je můžete obléknout na pracovní cally.
V důsledku covidu má o práci postaráno, jelikož na e-shopu značky, který rozjela loni na jaře, přibývá čím dál více objednávek, a někdy musí zaskakovat i za nemocné švadleny. „Počet objednávek teď roste s každým měsícem dvojnásobně, takže ve chvíli, kdy se nám dostane do nějaké spřátelené dílny, kde vyrábíme v malých sériích, covid, máme plné ruce práce, protože se dostáváme do časového skluzu s dodáváním objednávek. Na začátku března se nám do karantény dostaly hned dvě dílny zároveň, a tak jsem byla nucena pořídit stroj a šít,“ popisuje toto období. Navíc potřebuje skloubit práci se starostí o dvě dcery. „Někdy je to dost náročné, ale díky naší úžasné chůvě můžu pracovat i v době, kdy jsou zavřené školky.“
Její poslední kolekce S/S 21 je opět nadčasová a univerzální. „Je určená pro všechny ženy, které se chtějí cítit komfortně a šik. Kolekce je sestavená z basic kousků, které můžete velmi jednoduše kombinovat mezi sebou a díky tomu vytváříte velké množství stylingů.“
Jejími osobními favority jsou basic triko nebo košile Eleanor. A dále šaty, konkrétně teď nejraději nosí ty basic z kolekce S/S 21.
Co by si naopak nikdy neoblékla? „Nebaví mě prvoplánovost, takže mě nikdy neuvidíte v krátkých sukních a hlubokých výstřizích.“
Móda jí umožňuje to, že může být každý den jiná, a přesto sama sebou. To, aby se v oblečení cítila dobře, je pro ni zásadní. „Nechci celý den trpět v těsných kalhotách nebo v košili, která škrábe. Pohodlí a komfort jsou priorita. Oblečení mi musí samozřejmě také slušet. Tedy zakrýt nedostatky a podtrhnout přednosti. Pokud outfit toto splňuje, cítím se dobře, žensky a tedy sama sebou.“ Dodává, že móda je také skvělým nástrojem neverbální komunikace. „Už tím, co si na sebe oblékám, vyjadřuji své názory a postoje, aniž bych musela cokoliv říkat. Šaty dělají člověka. 😊“
Nemá ráda módní trendy. Říká, že jsou dobrým sluhou ale špatným pánem. „Nutí nás zapomenout na nás samotné. Tlačí nás kupovat často oblečení, které našemu typu postavy vůbec nesluší. Ale protože na nás módní trendy útočí z každé výlohy v obchodním domě a z instagramových profilů módních influencerek, prostě podlehneme.“ Na druhou stranu si myslí, že lidí, kteří ocení nadčasovost, přibývá. Je to znát i podle počtu objednávek na jejím e-shopu.
Podle čeho si vybírá, s kým bude spolupracovat? „Ke spolupráci oslovuji jen ty ženy, které jsou pro mě inspirací, je mi sympatická jejich osobní prezentace na sociálních sítích a jejichž práce je zajímavá a má přesah. Díky tomu mezi námi vznikají osobní vazby a často zůstáváme po spolupráci v přátelském kontaktu.“ Ambasadorkou značky je například Lucie Křížková, se kterou v současné době chystá letní „limitku“ – Lucie se osobně podílela na navrhování a výběru barev. Dále mezi #SophisticWomen patří třeba Denisa Nesvačilová.
Do budoucna si Veronika přeje hlavně to, aby se svět uzdravil a vrátil do normálu. „Moje sny jsou totiž na tomto zcela závislé. Přeji si zdravou a šťastnou rodinu, přeju si, aby moje děti opět mohly trávit co nejvíce času s kamarády. A i přesto, že mám nyní velmi úspěšný e-shop, přeji si zase otevřený vinohradský ateliér, kde se budu moci osobně setkávat se svými Sophisticwomen a řešit módičku u dobré kávy nebo sklenky vína,“ uzavírá s tímto přáním rozhovor.
Zdroj: Sophistic by Veronika