Ze Světlé nad Sázavou do libanonského Bejrůtu, od Christiana Diora po Oliviera Rousteinga…
Nenáviděná za své extrémní nároky, výbušnost, tvrdohlavost i obdivovaná za svůj elán, temperament a schopnost pracovat na 150% , ale především motivovaná a úspěšná je návrhářka vysoké módy, Blanka Matragi, která zve širokou veřejnost na komentovanou prohlídku jejich životních kousků do pražského obecního domu na Náměstí Republiky.
V pražském obecním domě je už nějakou dobu k vidění výstava české rodačky, které se jako jedné z mála, né-li jako jediné, podařilo dobýt trh na Blízkém východě a získat si přízeň arabských emírů a princezen. Ano, hovořím o původně paní Blance Kyselové, vdané paní Matragi. Po studiu sklářství, malby a oděvního návrhářství později také na pražské UMPRUM se Blanka se svým mužem, Dr. Ing Makramem Matragim v 70. letech přestěhovala do libanonského Bejrútu, kde podle paní Blanky je vysloveně cítit chtíč po luxusu.
Když paní Blanka dorazila na komentovanou výstavu v jednom ze sálů Obecního domu, lidé začali tleskat, obdivně hledět, zároveň v místnosti byl cítit respekt a obdiv, který si suverénní, vtipná, výřečná a také povznesená nad jakoukoli formu potenciální kritiky vybudovala už v prvních pár minutách. Po srdečném přivítání, nějaké té vtipné poznámce nebo historce z branže nás už zavedla mezi svou tvorbu, kde jsme okamžitě poznali i její sklářské dovednosti. Velkým skvostem byly černobílé korzetové šaty v klasickém plesovém střihu sloužící jako lampa. Paní Blanka si neodpustila otázku ve smyslu, na kolik bychom dané umělecké dílo ohodnotili a nakonec jsme se přes nejrůznější odhady dostaly k částce 480 000 Kč. Paní Blanka poté pokračovala s charakteristikou jednotlivých šatů, s popisem jejich výroby, hodnoty, převozu do České republiky atd. Nevynechala ani sociálně historické faktory, které měly vliv na výrobu a prezentaci jejich šatů. Dozvěděli jsme se, že např. v době libanonské občanské války bylo extrémně složité šaty vyrábět, tak se na trhu prezentovat. Paní Blanka vyprávěla o tom, jak ne jedna z řad jejich švadlen ztratila za války celé své jmění i rodinu a jak útočiště našla právě v salonu Blanka Haute Couture, který již od 80. let vytvářel ty nejexkluzivnější modely. Co se týče reklamních kampaní a PR, byly i doby, kdy se modely fotily přímo na paní Blance. Celou výstavu završila autogramiáda autobiografických knih proložena předáváním květin a fotografováním.
Akce působila opravdu živě. Člověk se s paní Blankou nenudí. Třpyt, luxus, pestré barvy, krajky, zkrátka jasný opak minimalismu je to, co styl Matragi vystihuje nejvíce, takže pokud má někdo ambice jít se podívat na sice překrásné minimalistické jednobarevné róby, kde původní romantický a „princeznovský“ nádech je rozbourán kůží a koženkovými materiály, nebo elegantní pokrývkou hlavy např. jako kousky z francouzského fashion weeku na jaře 2015 od návrháře Jean–Paul Gaultiera, akce neni pro něj.
Matragi Couture představuje luxusní životní úroveň, oslavuje ženskou smyslnost a vyhýbá se jednotvárnosti. Někdo by mohl říct, že je to taková kombinace těch prvních návrhů od Christiana Diora díky svému klasickému feminnímu tvaru, švům a volánům a modelů od Oliviera Rousteinga, kreativního ředitele módního domu Balmain díky flitrům, třpytivým vzorům, pestrým barvám a občasným kubistickým motivům.