Žně designu: To nejlepší, co se urodilo na poli průmyslového designu
Firma Egoé již podruhé ve svém bílovickém areálu pořádala výstavu Žně designu, na které představily své výrobky značky jako Škoda, Zetor, ale i méně známé firmy a startupy. Organizátoři si kladou za cíl rozpoutat debatu o průmyslovém designu a poukazují na to, že Česko není pouhou montovnou.
V Bílovicích u Uherského Hradiště, v areálu firmy Egoé, od pátku probíhaly žně. Druhý ročník výstavy Žně designu jste mohli navštívit ve dnech 3.–8. září. Organizátoři nabídli výběr toho nejlepšího, co se na poli průmyslového designu urodilo. Své výrobky zde představili velcí hráči jako jsou Tatra, Škoda a Zetor i méně známé firmy a startupy. Ke zhlédnutí byly jak drobné exponáty, např. skládací brýle pro rozvojové země či ponožkoboty od Skinners, tak větší výrobky jako ultralight. Ať už jsou vystavovatelé jakkoliv rozdílní, všichni dbají vedle estetického zpracování především na funkčnost výrobku. „Chceme ukazovat předměty, kde design není cílem, ale cestou. Věci, které musejí být hlavně funkční a design jim v tom pomáhá. Vlastně funguje jako taková porodní bába dobrých nápadů,“ říká kurátor výstavy Richard Vodička.
Pro větší část veřejnosti je obvykle atraktivnější kreativní průmysl, o designu se mluví, ale spíše o tom lifestylovém. Žně si daly za úkol zjišťovat, co vlastně průmyslový design je, mapovat aktuální situaci v České republice a rozšiřovat povědomí o kvalitě českých designérů a výrobců. Firmy spadající do této oblasti designu jsou často velmi nenápadné, přesto ve svém celku jednou rozhodnou o tom, jestli naše země bude továrnou či rozvinutou znalostní ekonomikou. „Žně vytvářejí platformu pro setkávání výrobců a institucí. Naší ambicí je vrátit na stůl téma průmyslového designu. Neexistuje žádná systematická podpora jeho rozvoje, stále zůstává lehce pod čarou veřejného zájmu. Takový stav podle nás absolutně neodpovídá potenciálu, jaký toto odvětví nabízí,“ vysvětluje důležitou motivaci pro pořádání Žní designu Richard Vodička a apeluje na investory, aby se zaměřili i na smysluplné produkty z této oblasti. Už vloni se ukázalo, že se organizátorům daří iniciovat vzájemnou komunikaci mezi vystavovateli a přispět ke společenské debatě.
Organizátoři se přípravou akce zabývají rok. Hledají značky, které dělají něco zajímavého. „Nevyhledáváme jen známé marketingové značky, ale chceme, aby se na výstavě potkali velcí hráči se zatím méně známými firmami i začínajícími startupy se zajímavým potenciálem.“ Ukazují spíše obyčejnější produkty vztahující se ke každodennímu životu, u kterých je ale zajímavé sledovat technologické zpracování. Nastiňují, že design je výsledkem týmové spolupráce nejen návrhářů, ale i technologů, konstruktérů a taky marketérů a obchodníků. Výstava dokládá, že design je nepochybným přínosem pro všechny fáze vzniku a života produktu. „Dá se říci, že hledáme design tam, kde primárně není. Chceme ukázat skrytou hodnotu vývojových týmů, kdy je design jen jednou ze složek.“ Exponáty jsou podle jeho slov z firem, které organizátoři objevili náhodně, ale i z těch, se kterými má společnost Egoé dlouhodobější vztah.
Vedle tří desítek exponátů bylo možné si prohlédnout i produkci značky Egoé. Předpremiéru si zde střihly např. skialpové lyže, které na trh vstoupí na podzim. Všechny divize společnosti Egoé tvoří produkty, které umožňují co nejlépe trávit čas venku. Kladou důraz na to, aby jejich produkty se svým nezaměnitelným rukopisem byly zároveň kvalitní, pohodlné i odolné. V bílovickém areálu zaparkovala také obytná vozidla s kempingovou vestavbou, která je produktem Egoé nest a promění vaše auto v dokonalého parťáka na dovolenou.
Akci odstartoval v pátek 3. září rodinný festival WiFič VEN, který se zde konal již počtvrté. Návštěvníci mohli obdivovat akrobatické kousky cirkusového uskupení Cirk La Putyka, zazpívat a zatančit si společně s kapelami Buty, J.A.R. či písničkářkou Katarziou nebo si poslechnout zajímavé rozhovory zkušené novinářky Lucie Výborné. Nechyběla samozřejmě ani gastro zóna.
Zdroj: Egoé