• Lifestyle  • 8 triků, jak si zorganizovat čas a být produktivní po celý den

8 triků, jak si zorganizovat čas a být produktivní po celý den

Chcete si připadat produktivnější a stihnout toho během dne více? Čas je vzácný a spoustu z nás by potřebovalo, aby den byl delší než 24 hodin. Naučte se s časem pracovat efektivně! Zde naleznete 8 tipů, jak si zorganizovat čas.

1) Nastavte si priority

Nevíte, kam dřív skočit? Nejspíš to bude tím, že jste si jasně neurčili své priority. Řekněte si, co je důležité a sestavte si žebříček. Pak už budete vědět, čemu se věnovat jako prvnímu a co naopak vaši pozornost momentálně nepotřebuje.

2) Dělejte To Do listy

Připadáte si zahlceni prací a už teď jste přesvědčeni, že to všechno prostě nemůžete stihnout? Sestavte si To Do list. Stačí obyčejná tužka a papír a hned budete mít jasnější představu o tom, kdy a co je potřeba zvládnout. Podle výše zmíněných priorit si označte, co musíte udělat první a v průběhu dne postupujte k dalším a dalším věcem na seznamu. To Do listy je nejefektivnější plánovat vždy večer před. Ráno tak vstanete a bez zdržování se můžete pustit do práce. Velmi dobré je i týdenní plánování – vždy v neděli večer si na pár minut sedněte a sepište plány, které vás v týdnu čekají.

3) Plánujte

Plánování úzce souvisí s vytvářením To Do listů. Jednotlivé body z To Do listu rozplánujte do časové osy a všechny aktivity si realisticky rozvrhněte do celého dne. Nezapomeňte do plánu zahrnout i běžné věci, jako je nákup, úklid nebo třeba i zasloužené kafe s kamarádkou. Budete mít tak skvělý přehled o svém dni a je málo pravděpodobné, že byste na něco zapomněli nebo že si budete připadat zavaleni prací.

4) Čas na e-maily

Číslo u aplikace e-mailu indikující počet nových zpráv může být dost stresující. Zvlášť když jste před chvílí e-maily vyřídili a už vidíte, jak přicházejí další. Je to nikdy nekončící proces, kvůli kterému si můžete připadat neproduktivně. Vyhraďte si proto na e-maily přesně vymezený čas. Například se jim věnujte jen hodinu ráno a hodinu odpoledne. Po zbytek dne si notifikace na nové zprávy nechte vypnuté a nevěnujte se jim. Pokud vám vadí myšlenka toho, že necháte někoho čekat na odpověď, nastavte si automatickou odpověď, ve které každému oznámíte, kdy si čas na jeho e-mail vyhradíte.

5) Jednoduché úkoly vyřiďte hned

Abyste se mohly aktivně věnovat svým prioritám, je klíčové, abyste malé a jednoduché úkoly, které zaberou maximálně pár minut, vyřešili hned, jak se k vám dostanou. Například když vás kolega poprosí o zaslání nějakého dokumentu, udělejte to hned. Nebudete si tak připadat přetížení prací a zároveň budete mít dobrý pocit.

6) Uklizená pracovní plocha

Práce v neuklizeném a špinavém prostředí má za následek špatnou koncentraci. Jsme rozptýlení a naše pozornost je neustále odváděna jinam. Práce nám tak ve výsledku trvá mnohem déle. Jednotlivé úkoly dokončujeme na úkor naší energie a mentálního soustředění. Předtím, než začnete pracovat, věnujte alespoň pár minut uspořádáním věcí na vašem pracovním stole. Ujistěte se, že vše je na svém místě. Až budete při práci něco hledat, budete přesně vědět, kde co najít.

7) Vypněte oznámení

Za den vám na telefonu můžou bliknout stovky oznámení. Ať už jsou to zmíněné maily, nebo zprávy od kamarádů a rodiny. Oznámení z Instagramu, Facebooku a nepřeberného množství aplikací, které na svém mobilu běžně máme. Každé takové oznámení nás může vyrušit ze soustředění a často nás i rozptýlit. Vypněte na svém telefonu všechna nepotřebná oznámení a vaše pozornost nebude neustále odbíhat někam jinam.

8) Čas na pauzu

K tomu abyste byli soustředění a produktivní po většinu vašeho dne, potřebujete i pravidelné pauzy. Hlavně, když celý den prosedíte na židli před svým počítačem. Protáhněte se, zacvičte si, běžte na krátkou procházku nebo si čtěte knížku v parku. Cokoliv, co vám pomůže vypnout a odreagovat se. Bez toho to nejde.

Zdroj: Pexels