• Lifestyle  • Offline revoluce: Návrat k hmatatelné realitě

Offline revoluce: Návrat k hmatatelné realitě

Vinyl místo reproduktoru, foťák místo mobilu. Mladí znovu objevují kouzlo hmatatelného světa. Je digitální životní styl na ústupu?

Poslední desetiletí prožívala většina mladých svůj život spíše skrze obrazovky a sociální sítě. Na tradiční věci, které se používaly před nástupem moderních technologií, se dívali spíše s pohrdáním. To se ale začíná obracet – retro už není jen módním trendem, stává se životním stylem.

Znaky návratu

Jedním z prvních znaků znovuobjevování starých médií je popularita vinylových desek a gramofonů, která trvá už několik let. Téměř každý interpret napříč zeměmi i žánry dnes nabízí své album na vinylu, zatímco CD upadla téměř v zapomnění. Gramofony tak v domácnostech často nahrazují moderní reproduktory, protože mileniálové, generace Z i generace Alfa objevují, že kvalitní zvuk vinylu je nenahraditelný. Bezdrátová sluchátka se nahrazují drátovými, místo sdílených cloudových alb se vrací foto-deníky a scrapbooky.

Obrovským trendem roku 2025, který jasně naznačil, že vrchol sociálních sítí je za námi, je návrat kompaktních digitálních fotoaparátů. Ty dnes nosí mladí lidé denně v kabelkách, aby své zážitky zachytili právě jimi, nikoliv chytrým telefonem. Ukazuje se tak, že ne vše – a už vůbec ne hned po vyfocení – musí být zveřejněno na sociálních sítích. Fotografie znovu získávají svou hlavní funkci: stát se osobní vzpomínkou pro daného člověka a jeho blízké, nikoliv předmětem obdivu celého světa.

Na významu znovu nabývají i tištěná média – především knihy a magazíny. Dokonce vznikají i módní doplňky, například speciální popruhy, na které si člověk může zavěsit časopis, aby jej nosil s sebou podobně jako kabelku.

Digitální únava

Lidé, kteří byli v posledních letech přesyceni rychlým tempem sociálních sítí, začínají toužit po hmatatelných věcech a médiích – po skutečném fyzickém kontaktu s předmětem, okamžikem či myšlenkou. To digitální kopie nikdy plně nenahradí. Nemalou roli hraje i zdravotní aspekt: modré světlo obrazovek lidskému tělu příliš neprospívá, a i proto sahají lidé raději po papíru.

Mladí chtějí celkově zpomalit a vědomě si užívat život offline. Retro věci navíc evokují dobu, kdy nebyl svět tak zrychlený a kdy měla každá věc větší hodnotu. Nejde jen o funkčnost, ale i o estetiku – starší předměty mají svou jedinečnost a nepůsobí uniformně jako obsah, který vidíme denně na Instagramu. Tento návrat je také reakcí na nadměrný konzumerismus: lidé si často bez rozmyslu kupují vše, co je zaujme, a proto je návrat k věcem s trvanlivostí, příběhem a autenticitou téměř nevyhnutelný.

Foto: VioletPapers