• Beauty  • Kosmetika jako umění. Florentine míří na Designblok

Kosmetika jako umění. Florentine míří na Designblok

V kosmetice Florentine se spojují valašské bylinářské tradice, inovativní vědecké přístupy a umění. Novým produktem vzdává hold Davidu Lynchovi a objeví se i na Designbloku. „Chtěla jsem, aby lidé kosmetiku nevnímali jen jako něco, co stojí na poličce v koupelně. Chci, aby se stala zážitkem. Skoro jako dobrý film nebo výtvarné dílo,“ říká zakladatelka značky Tereza Nová. 

Tereza Nová se roky pohybovala ve světě filmu, literatury a umění. Spoluautorka první české učebnice filmové výchovy a filmová vědkyně se ale rozhodla své vášně propojit s úplně jiným oborem: přírodní kosmetikou. První produkty tvořila v roce 2016 při mateřské, postupně zdokonalovala receptury a získávala více zájemců. V roce 2022 založila Florentine. „Rozhodnutí vytvořit značku vzniklo ze dne na den. Já se nadchnu docela snadno. Ale že na tom budu pracovat ještě tolik let a několikrát budu skákat přes obří překážky, to jsem netušila.“

Ve Florentine se snaží spojit vše, co má ráda. Kosmetiku vyrábí tak, aby byla nejen funkční a pečující, ale také unikátní a krásná. „Kosmetika byla vždy moje vášeň. Chtěla jsem, aby ji lidé nevnímali jen jako něco, co stojí na poličce v koupelně. Chci ukázat, že i kosmetika může vyprávět příběhy a přinášet emoce, že může být hlubokým zážitkem. Skoro jako dobrý film nebo výtvarné dílo. Představte si, že zkusíte produkt, který se třpytí v dlani, voní tak, že stále přemýšlíte, odkud tu vůni znáte. A pak jej dáte na pleť a nevíte, zda je to spíš gel nebo voda. Jednoduše vás nabádá k využití všech smyslů. Tohle už není jen obyčejná kosmetika. Je to jako napít se kvalitního vína,“ přibližuje. 

I výroba pro ni musí být zážitkem. „Jinak mě to nebude bavit. Je to jako když mají přijít kamarádi na večeři a já si dám tu péči s menu s chobotnicí a hřebenatkami. Ne jako rychlé a funkční špagety k večeři pro děti. Věřím, že si to pak klientky užijí stejně jako mí přátelé večeři.“  

Spojení tradice a inovací 

Zakládá si na transparentnosti, kvalitních surovinách a udržitelnosti. „Jsem z bylinkářské rodiny a často se vracím ke kořenům. Propojuji tradiční receptury, které jsou léta osvědčené, a nové patentované látky, které za sebou mají lety ověřené laboratorní testování,“ říká Nová. Sáhla po biotechnologických látkách, kmenových buňkách, fermentovaných extraktech a složkách, které se běžně objevují spíš v luxusní high-tech kosmetice. Přitom si zachovala filozofii slow beauty – pomalé krásy, která ctí přírodní cykly a přístup méně, ale lépe. Produkty obsahují vysokou koncentraci aktivních látek, což zajišťuje maximální účinnost a viditelné výsledky. „Každá složka je funkční. Není tam nic jen proto, aby vyplnilo místo. Stěžejním bodem filosofie značky je brát to nejlepší z přírody, ale nezůstat jí nic dlužen.“

Co se udržitelnosti týče, zmiňuje, že například s opětovným využitím lahviček je to komplikované – k tomu by potřebovala speciální stroje a finance. „Jsem ale pyšná na obaly, které tvoří česká firma Myco z houbového mycelia a zemědělského odpadu. Pak jen vezmete ty zvláštní mističky, které produkty chrání, a rozdrobíte je do květináče jako hnojivo. I když je vyhodíte do koše, brzy se rozpadnou a nevzniká zbytečný odpad.“

Kosmetika jako umění

Velmi důležitá je pro ni i vizuální stránka produktů. Každá etiketa vzniká ve spolupráci s jinou designérkou, aby každý produkt nesl svůj unikátní příběh a osobitý rukopis. „U jiných značek mě štvalo, že jsou kosmetické produkty všechny jako přes kopírák. A tak jsem se rozhodla být originální.“ Dosud na etiketách spolupracovala například s Danou Lédl, Annou Borovičkovou Ročkovou, Nikolou Logosovou nebo Helen Čubovou. „Nejvíc si cením spolupráce právě s těmito ženami, protože každá z nich vnesla do našich produktů svůj svět, energii a vizuální poezii.“ 

Pocta Davidu Lynchovi a cesta na Designblok 

Jedním z nejnovějších produktů je tonikum Lucid Dream, které připomíná spíše lehké sérum než klasickou vodu. Obsahuje tři formy kyseliny hyaluronové, šnečí mucin, fermentovaný bambus nebo centellu asiatiku. Je vhodné i pro velmi citlivou pleť. Tereza Nová tonikem vzdává hold Davidu Lynchovi. „Když David Lynch v lednu zemřel, poplakala jsem si. Normálně tohle neprožívám, ale Lynch mě přivedl k filmu. V atmosféře jeho děl se cítím jako doma, ač je to trochu děsivé vzhledem k jeho tvorbě. Tehdy jsem si řekla, že snad udělám sérii produktů podle jeho filmů. No, megalomanské představy. Vznikl jeden produkt. Pracovala jsem na něm rok a půl. Hodně se měnil a ta finální verze je opravdu snová.“

Florentine tonikum představí v rámci Designbloku prostřednictvím autorské instalace inspirované Red Room z Twin Peaks. Poprvé v historii festivalu se kosmetická značka stane součástí oficiální expozice. Instalace má ukázat, že kosmetický produkt může fungovat podobně jako výtvarné dílo: vyvolávat emoce, zneklidňovat i inspirovat.

Stejně jako se Tereza Nová rozhodla založit značku ze dne na den, i její cesta na oblíbený festival designu byla poněkud spontánní. „Navštěvuji Designblok každým rokem už asi třináct let. Tak jsem si říkala, že se mrknu, kdy bude probíhat, abych si to zaznačila do diáře. Vyskočilo na mě info, že budou přihlášky pro vystavovatele uzavřeny za dva dny. Tak jsem ten nápad hned zahodila a šla spát. Nespala jsem. Přes noc jsem vymyslela celý koncept, sestavila mood board, vytvořila vizualizace a poslala přihlášku. Když mě přijali, začala jsem jásat a vzápětí hned nadávat, že vůbec netuším, co budu dělat. Protože to, co jsem si tam navymyslela už není legrace,“ popisuje se smíchem.

Na projektu pro Designblok spolupracuje s filmaři z Free Cinema a umělkyní Helen Čubovou, autorkou etikety. „Mezi umělci a filmaři se pohybuji často. Stále pracuji pro Asociaci pro filmovou a audiovizuální výchovu. Takže mám mezi různými kreativci hodně přátel. Kdysi jsem s Free Cinema vedla kroužek analogové fotografie pro děti a společně jsme pak vydali s nakladatelstvím Běžíliška knihu Malí fotografové. A Helenku jsem na tom kroužku potkávala, když vedla svůj kreativní workshop pro děti. Se společností Free Cinema jsem pracovala léta, vedou ji moji kamarádi z vysoké. A ti mi doporučili režiséra Daniela Patha, který natáčí krátký film pro Designblok. Daniel je velmi precizní a talentovaný člověk. Těším se, až tohle společné dílo budu moct na Designbloku předvést.“

Zpomalení a život s lehkostí 

Rozjezd značky dosud financovala výhradně z vlastních zdrojů. „Nechtěla jsem, aby mi někdo diktoval, co mám vyrábět. Ta absolutní svoboda je pro mě důležitější než rychlý růst. Značku si udržuji jako malou firmu, kde mám vše pod kontrolou. Zakládám si na menší skupině stálých zákaznic, kontaktu s nimi, na věrnostním programu. Nepřeji si, aby mým klientkám někdy v budoucnu odpovídal AI asistent. Florentine se teď docela daří udržet se stabilní. Vydělat si sama na sebe. Z toho mám radost a budu ráda, když to tak zůstane. Mám ráda slovo slow ve všem. V módě, kosmetice, životě a i v podnikání mi dává smysl,“ vysvětluje.  

I proto se krotí s velikostí portfolia a množstvím novinek. Nedávno vydala i multilíčidla, ale nechce, aby jí to přerostlo přes hlavu. „Mám ale do konce roku několik krásných projektů, na kterých spolupracuji. Třeba vyvíjím společně s Kateřinou Rae kokosovou kosmetiku pro její značku Wild & Coco nebo pracuji na signifikantním produktu pro brněnský obchod Dotek slunce.“ 

Vedle starostí i radostí spojených se značkou a občasného vedení workshopů o přírodní kosmetice se dále věnuje psaní, focení nebo sbírá obrazy. „Teď si ale víc hlídám svůj prostor a klid a také čas s dětmi. Nerada bych, aby je ode mě podnikání vzdalovalo. Jsem od přírody akční a velmi kreativní, ale nechci být žádná superžena, jak o mně tvrdí některé mé kamarádky. Někdy závidím těm, kteří chodí do parku s dětmi, houpou je na houpačce… a jen jsou. Myslím, že superženy jsou trochu v pasti. Jedna chyba a nikdo nechápe, proč se zhroutily. Když je vše náročné, zastavím a neženu se kupředu. Chci život prožít s lehkostí, být jen obyčejná máma, spokojená sama se sebou a taky dělat, co miluju,“ uzavírá. 

Zdroj: Florentine archiv