Limitovaná edice baťovek od studentů UMPRUM míří do celého světa
Společnost Baťa v rámci prvního celosvětového Baťa Fashion Weekendu, který proběhl ve dnech 22. až 23. dubna v kulturním centru La Fabrice v pražských Holešovicích, zná vítěze soutěže mladých designérů BATA YOUNG DESIGNERS CHALLENGE 2017.
V kategorii dámské obuvi se stala vítězkou Linda Zabilková se svým návrhem „Change it!“ a v kategorii pánské obuvi Adam Kost s návrhem „Straight black“. Dva vítězné návrhy budou vyrobeny a prodávány v limitované edici v největších Baťa obchodech po celém světě. Prodej limitované edice nebude chybět i na lokálním trhu a to na prodejně Václavského náměstí, kde je připraveno k prodeji 170 kusů párů bot.
Baťa je jedna z prvních firem, která se aktivně zapojuje do spolupráce s mladými talentovanými návrháři a snaží se je podpořit v budoucí kariéře. Projekt vznikl v rámci dlouhodobé spolupráce s Ateliérem designu oděvu a obuvi Vysoké školy uměleckoprůmyslové pod vedením doc. Liběny Rochové. U většiny studentů byl návrh souvislý se semestrálním projektem Personal Coat, kdy studenti navrhovali kabát pro slavnou osobnost. Boty tak byly navrhovány u většiny studentů jako navazující celek, kdy vznikl celkový outfit.
VÍTĚZ KATEGORIE DÁMSKÁ OBUV
Linda Zabilková – @lindazabilkova
Linda Zabilková je studentkou prvního ročníku navazujícího magisterského studia Ateliéru designu oděvu a obuvi na UMPRUM a propojila svůj návrh ,,Change it!“ s již vzniklým projektem Personal Coat, ve kterém Linda vytvářela kabát pro herečku Aňu Geislerovou. Kabát byl inspirovaný pánskými prvky, kabáty po dědečkovi, starými klasickými střihy a siluetami. Při navrhování bot byla inspirovaná pánskými prvky, pánskými elegantními polobotkami „oxfordkami“ a jejich tvarováním a střihem. Specifickým prvkem bot, který zaujme na první pohled, je možnost je používání magnetů, které jsou součástí bot i dekorací. Nositel si vybere ozdobu a místo na botě, kam ji umístí. Variabilnost umístění ozdoby tak změní celkový design boty. Tento design dává prostor kreativitě, variabilitě a individuálnímu přístupu nositele.
„Žili jsme v nějaké představě a řešili jsme prvotně vizuální stránku té boty a konceptuální ideu. Ve fabrice jsme zjistili, že bota musí splňovat nějaké výrobní paramentry, aby se dala vyrobit. U mého návrhu jsme museli v modelárně hodně řešit umístění magnetů do bot aby se v tom dalo chodit nebo např. aby nebyl až příliš vykrojený kotník. Každopádně ze změn jsme byli nadšení. Bylo skvělé vidět, jaké jsou možnosti a hranice, co můžeme a co už ne, protože vše má své opodstatnění. Pro nás to byla obrovská zkušenost, kdy jsme mohli zjistit, jak věci, které jsou doposud neznali, při realizaci fungují.“ říká Linda Zabilková.
VÍTĚZ KATEGORIE PÁNSKÁ OBUV
Adam Kost – @adamkost
Adam Kost, student druhého ročníku bakalářského studia Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM, byl při navrhování bot „Straight black“ inspirován strukturální linií architektury, jejíž obraz vložil do černého šněrování. Vytvořil obuv, která je vhodná pro městský život muže i ženy. Kontrastní oranžová podšívka a žíhaná podrážka jen dávají vyniknout jednotlivým detailům, které směřují k harmonickému celku.
„Jediným omezení bylo, že jsme nemohli navrhnout botu s podpatkem, ale pracovat již s poskytnutou podešví a materiálem od Bati. Od prvního návrhu došlo k velkým a zásadním změnám, díky kterým je model ještě lepší. Snažili jsme se přiblížit co nejvíce k tomu, jak bota byla navrhnutá a aby neztratila své kouzlo, ale zdruhé strany jsme museli řešit, aby se dala nosit. Baťa má k tomuto nesmírně mnoho technologických zkušeností, které jsou podstatné při výrobě.“ říká Adam Kost.
Tento krok v rámci spolupráce firmy a vysoké školy ukázal celému světu, že má smysl a není třeba se bát spolupracovat i se začínajícími talenty. Pro mnoho firem by tato vzniklá spolupráce mohla být inspirací pro jejich budoucí spolupráce, díky kterým by mohl vzniknout další prostor pro zapojení studentů, kteří by získali povědomí o tom, jak funguje výroba a trh.
Zdroj fotografií: Archiv značky Baťa