Módní značky a udržitelnost aneb kterým již není lhostejná?
Za poslední roky se celý svět točí okolo ekologie a zabývá se možnostmi, jak zlepšit podmínky na naší Zemi. Co platí ve světě fashion? Tam teď vládne udržitelnost. Pojďte se s námi podívat, kterým známým značkám není udržitelnost lhostejná a nebo které zařadily do svých stávajících kolekcí i ty z udržitelného matriálu.
Udržitelná móda neboli ve světě módy také označovaná jako slow fasion je přesným opakem pro řetězce, které točí jednu kolekci za druhou. Klade se důraz jak na materiál, tak ale i na sociální podmínky pracovníků, kdy je výroba o menším okruhu pracovníků. Kromě designerských značek, které si většinou zakládají na výběru materiálu a jeho zpracování se ale cestou udržitelnosti postupně vydávají i mezinárodní módní řetězce.
Stella McCartney
Velkou průkopnicí je návrhářka Stella McCartney. Ta při tvorbě svýc kolekcí používá jedině ekologii prospěšné materiály. Na rozdíl od ostatních návrhářů či řetězců fast fashion nereaguje pouze na „trend“ udržitelné módy, ale celkového zájmu o ekologii, který trvá již několik let. V jejich kolekcích používá například organický denim či bavlnu nebo recykluje staré oblečení a mění je v nové. Například v rámci světového dne Země (22. dubna 2021) se spojila s organizací Greenpeace a podpořila její kampaň na podporu Amazonských deštných pralesů kolekcí oblečení, z jehož výtěžku finančně podpoří kampaň Act for the Amazon.
Adidas
Už i německá značka Adidas myslí na budoucnost. Pokud pomineme spolupráci se zmiňovanou návrhářkou Stellou McCartney, firma minulý rok představila kolekci tenisek, které byly vyrobeny z plastů, kterými byl zahlcen oceán. Adidas se chce během následujících let posouvat dál, co se udržitelnosti a ekologie týče. Nedávno proto představila další kolekci tenisek Stan Smith Mylo. Materiálově nepůjde o kůži ani koženku, ale dominantou celé bot bude mycelium. Jedná se o vlákna podhoubí, díky kterým se vytvoří vlastní kůže zvaná Mylo.
Fjällräven
Mezi další zástupce, kteří myslí na budoucnost naší planety je patří švédská firma Fjällräven. Už jen ten fakt, že se zabývá outdoorovým oblečením a doplňky, napovídá tomu, že při výrobě na přírodu zaručeně pomyslí. I přes to, že firma nepoužívá nejnovější inovativní materiály, tak vyrábí z kvalitních a odolných materiálů, které ve vašem šatníku vydrží i déle jak 10 let, a tím pádem se zmenší jejich produkce a celková spotřeba materiálu. Nejnovější kolekcí je kolekce Salmaren, u které využili zbytky z nezpracovaných látek a vytvořili tak něco naprosto originálního.
H&M
Módní řetězec H&M myslí na lepší zítřky pomocí své „kampaně“ Let’s change, která se točí okolo udržitelnosti, ukazuje problémy dnešní doby, ale především se zabývá inovacemi, které firma chystá nebo již plně využívá. Spadá sem i rozšíření povědomí kolekce Conscious. Ta již po dobu několika let je H&M speciální kolekcí, která využívá bio nebo recyklované materiály. V dohledné době se chce H&M přidat ale mezi ty značky, které budou udržitelnou módou známy a to si zajistí právě výrobou produktů z recyklovaných a udržitelných materiálů.
ZARA
Už i, pro mnohé největší zástupce z řad fast fashion řetězců, společnost ZARA myslí udržitelně. Během následujících let chce vyrábět oblečení pouze z recyklovaných a přírodních materiálů. Kromě kroku vpřed v oblasti výroby a materiálů ale španělský řetězec myslí na ekologii i v oblasti energie a veškerou spotřebovanou energii chce začít produkovat z obnovitelných zdrojů.
Bohempia
Aby tu nebyly jen zástupci ze světa, tak jako poslední značkou bude ta česká. Bohempia se specializuje na oblečení a boty, jejichž hlavním materiálem je konopí. Ano, konopí, respektive vlákno z něj. To je jedno z nejpevnějších přírodních vláken, díky kterému je zpracované oblečení funkční a velice kvalitní.
Zdroje: Archivy značek Adidas, H&M, Bohempia