Nejznámější parfém na světě: Chanel N° 5
Parfém, který se zapsal do historie světa vůní a dodnes je považován za nejslavnější parfém světa. Ano, jedná se o bezpochyby nejkóničtější parfém nesoucí název Chanel N° 5, který byl na trh uveden již v roce 1921 světoznámou francouzskou módní návrhářkou Gabrielle „Coco“ Chanel. A světe div se, pořád se jedná o jeden z nejvíce prodávaných parfémů od dob své existence. V čem ovšem spočívá samotné tajemství vůně?
Historie parfému sahá ovšem již do roku 1920, kdy právě v tomto roce byl osloven francouzský chemik jménem Ernest Beaux. Beauxe oslovila samotná Coco Chanel, kdy již jako proslulá módní návrhářka se rozhodla, že svět módy je pro ni již malý a chce zabrousit i do světa parfémů. Rozhodla se tedy expandovat do obchodu s parfémy a kosmetikou, kdy jejím záměrem bylo především vytvořit takovou vůni, která by ztělesňovala moderní styl 20. let 20. století.
Co se týká samotné ikonické vůně parfému, právě ze spolupráce těchto dvou jmen vznikla nakonec velice čistá a svěží vůně. Parfém tvoří kompozice více než 80 složek, z nichž hlavní jsou jasmín, růže, kosatec, ylang ylang, vanilka, ambra a santalový olej. Zjednodušeněji řečeno, v parfému ucítíte především citrony, mýdlo, květiny a květy třešní. Aspoň takhle to tvrdí světoznámá Coco Chanel, která právě vůni těchto jednotlivých komponentů má spojenou s dětstvím a mládím v klášterním sirotčinci ve středofrancouzském Aubazine.
„Povlečení vyvařovaného v měděných kotlích, navoněných sušenými kořeny kosatců, skříní s prádlem s růžovým dřevem a verbenou, a podlah, zdí a těl vydrhnutých hrubým lojovým mýdlem, i jasmínů, levandulí a růží z místních zahrad.„
I takový flakonek parfému může mít svojí historie, protože ne vše šlo tak hladce, jak se zprvu zdálo. Původní flakon byl totiž malý a kulatý a tím pádem se výrazně lišil od typické podoby flakonu, jak ho známe dnes. Později se však ukázalo, že stěny flakonu jsou natolik tenké, aby lahvička parfému vydržela přepravu. V roce 1924 došlo tedy k změně flakonu, a to konkrétně na klasický hranatý tvar. Ovšem v průběhu 70 let byla podoba flakonu opět několikrát pozměněna, kdy nakonec nabral takovou podobu, jakou ji známe dnes.
A proč zrovna Chanel N° 5 a co konkrétně stojí za tímto názvem? Název parfému pochází ze slepé zkoušky, kdy při prezentaci očíslovaných lahviček se vzorky parfémů návrhářku Coco nejvíce zaujal vzorek s číslem 5. Toto číslo však bylo paradoxně její oblíbené a mělo pro ni i silnou symbolickou hodnotu. Všechny tyto skutečnosti vedly ke vzniku jednoduchého, a přitom originálního názvu.
Coco Chanel rozhodně jen tak nepočítala s tím, že jednomu z jejich parfémů se dostane takové oblibě, že se bude zařazovat mezi nejprodávanější a nejluxusnější parfémy světa. Pokud zrovna tedy vůni nevlastníte, doporučujeme si rozhodně k ní aspoň přičichnout v nejbližší možné parfumérii, protože za touto nenápadnou lahvičkou rozhodně stojí kus historie.