Ptáme se tří finalistů Czech Grand Design 2019 – Optiqa
Již za několik dní budeme znát jednotlivé vítěze čtrnáctého ročníku výročních cen Czech Grand Design, které uděluje každoročně Akademie designu České republiky za nejlepší práce v oborech design, móda, šperk, fotografie, ilustrace a grafický design. Naše redakce vybrala dvě kategorie – designér šperku roku a módní designér roku. Finálovým trojicím jsme položili sedm otázek kdosavadní tvorbě. Brýlařské studio Optiqua s upcyklovanou kolekcí Distorted patří mezi letošní finalisty v kategorii Designér šperku roku. Co stojí za vzniklou kolekcí a čím se studio inspiruje při vývoji vlastního designu unikátních brýlových obrub?
Co vyjadřuje Vaše tvorba a nominovaná kolekce, která vás dostala do finále Czech Grand Design 2019?
Studio Optiqa se zabývá současným designem brýlí s odkazem na vývoj brýlařského návrhářství v naší krajině a to i v kontrastu se světovou produkcí brýlí. Optiqa je prvním obchodem s vintage brýlemi, které sbíráme, archivujeme a inspirujeme se jimi při navrhování našich modelů. Brýle v současné době navrhujeme pro nýrskou Okulu, která je tradičním výrobcem brýlí již od dob Československa. Kolekce upcyklovaných brýlí DISTORTED vznikla přetvarováním a dozdobením oversized obrouček z našeho archivu. Odpověděli jsme tak na principy recyklace módy a současné “převýroby”.
Co je pro Vás jako designéra největší výzva, když začínáte navrhovat?
Asi největší výzva je mít jasný koncept před samotnou realizací produktu a kromě technického zpracování ukotvit prezentaci myšlenky. Jednotlivé odkazy a tvary se musí spojit a zapadnout do sebe jako vyřešený hlavolam.
Podléháte aktuálním trendům nebo co Vás ovlivňuje v tvorbě?
No jasně, asi jako každý. Zároveň se však snažíme mít na paměti, že trend je jen povrch. Věci, které přetrvají, mají mnohem vice vrstev. Ostatně to nám potvrdila i naše múza Saskia Burešová, která se stala hlavní tváří kampaně kolekce DISTORTED.
Když Vás chytne tvůrčí múza. Je to ve dne nebo v noci? Kdy a kde se Vám nejlíp pracuje?
Nejlépe se nám pracuje v naší dílně v Přístavní ulici, kde budujeme „headquarters“. Pokud jsme vice na síti, tak jsme zase v Showroomu v Klimentské 3. Za tvůrčí bonus považujeme zejména cestování, když se snažíme objevovat nové věci, jak ve dne tak i ve tmě.
Jak vnímáte svoji tvorbu s odstupem času?
Jako konstantní nespokojenost s občasnými záblesky světlých chvilek spokojenosti.
Dohnala Vás někdy tvůrčí krize?
Zatím se nám to nestalo. Občas je však velmi těžké balancovat v rovině kapitálu a toho, co si můžeme dovolit časově. Prostě umění je odhadnout, co je práce akorát a co je přesčas. To je v našem podnikání to nejtěžší. Na druhou stranu se nám díky brýlařským zájmům otevírají stále nové a nové dveře, I když to přináší dost přesčasů.
Na jakém projektu současně pracujete nebo co připravujete v nejbližším období?
V současnosti připravujeme výstavu o československém designu brýlí, v rámci které proběhne vydání první publikace mapující design brýlí na našem území. Chtěli bychom vyzdvihnout I některá neznámá jména, která souvisela s brýlařstvím u nás. Na letošním Designbloku máme v plánu uvést kolekci brýlí inspirovanou osobnostmi a městy, kolekci vytvořenou na míru pro lidi. Tím bychom výrazně rozšířili portfolio projektu optiqa.
Kdo získá speciálně navrženou trofej KUS SNU od Terezie Rosálie Kladošové v kategorii Designér šperku roku se dozvíte na obrazovkách České televize už 29. dubna ve 20:25 na ČT art.
Zdroj fotografií: archiv studia Otiqua a Czech Grand Design, Vojtěch Veškrna