Ptáme se tří finalistů Czech Grand Design 2019 – Zoltán Tóth
Už zítra budeme znát jednotlivé vítěze čtrnáctého ročníku výročních cen Czech Grand Design, které uděluje každoročně Akademie designu České republiky za nejlepší práce v oborech design, móda, šperk, fotografie, ilustrace a grafický design. Naše redakce vybrala dvě kategorie – designér šperku roku a módní designér roku. Finálovým trojicím jsme položili sedm otázek k dosavadní tvorbě. Mladý návrhář Zoltán Tóth s kolekcí S/S 2020 patří mezi letošní finalisty v kategorii Módní designér roku. Jak vnímá svoji tvorbu s odstupem času a na jakých projektech nyní pracuje?
Co vyjadřuje Vaše tvorba a nominovaná kolekce, která vás dostala do finále Czech Grand Design 2019?
Kolekce 3 byla do značné míry ovlivněná mou pracovní stáží v Antwerpech, kde jsem pracoval ve studiu Ann Demeulemeester. Přístup do celého archívu jedné z nejvýraznějších osobností Antverpské šestky, intenzivní spolupráce s kreativním studiem, švadlenami a technology, dílnami v Itálii, produkce pánské a dámské show v Paříži, práce v showroomu při prodeji kolekcí, to vše celkem výrazně posunulo moje vnímání oděvu a módy. A samozřejmě studium v Ateliéry designu oděvu a obuvi profesorky Liběny Rochové na UMPRUM, která mě přivedla k mnohem zajímavějším oděvním formám a naučila mě pracovat s objemem a samotným konceptem. V každé kolekci se snažím zkoumat i prostředí a kulturu z které pocházím – vždy tam je něco velmi osobního nebo česko-slovenského.
Co je pro Vás jako designéra největší výzva, když začínáte navrhovat?
Výzva je celý proces tvorby. Od návrhu po realizaci. Od řešení celých forem po řešení těch najmenších detailů. Konečná prezentace, focení, přehlídka, ale i prodej. Jak, proč, co chci řict, emoce, kontext. Do návrhu vkladám co nejvíce ze sebe, jde mi preodvšetkým o autenticitu, môj úhel pohledu. Moje rešerše jsou velmi abstraktní a často architektonické a řemeslné. Hledám nejvhodnější řešení pro konkrétní materiál. Do tvorby naopak moc nezasahují reakcie veřejnosti ani novinářů, protože jsou veľmi subjektivní. O to víc pozoruji klientky a vnímám, jak se cítí, jak věci oblékají. Je totiž mnohem zajímavější analyzovat to, proč ženy nosí konkrétní věci, jak ovlivňují formy jejich pohyb, kam si třeba dávají ruce nebo jak si vrství oblečení. To vše mě koriguje, tohle nejvíc ovlivňuje, čo budem v budúcnosti riešiť, ako budem riešiť svoje návrhy, projekty, koncepce kolekcí, vlastný rozvoj.
Podléháte aktuálním trendům nebo co Vás ovlivňuje v tvorbě?
Odpověď na to je už v předchozí otázce. Zaujímá mě historie módy, dějiny umění, architektúra, produktový a průmyslový design, hudba, film, fotografia, knihy, příroda, lidé – to jak žijeme, to co vidíme ovlivňuje to, co potřebujeme a chceme. Mým úkolem je to abstrahovat, předvídat, možná i měnit. Nejhorší je se přizpôsobovat tomu jaká je obecná představa o tom, co chceme, jak to má být a po čem toužíme. Experiment je jediný trend co mě zajímá.
Když Vás chytne tvůrčí múza. Je to ve dne nebo v noci? Kdy a kde se Vám nejlíp pracuje?
Je to kdykoliv a kdekoliv a nejlépe se mi pracuje samotnému, když jsem odseknutý od reality. Většinou to vypadá tak, že přestanu mluvit. Sednu si někam do kouta a začínám kreslit do bloku. Inspirací je mi také technické řešení problému – konstrukce střihu je jako rýsovat půdorys domu, něco plošného se mění v 3D objekt.
Jak vnímáte svoji tvorbu s odstupem času?
Jak cestu, kterou se posouvám vpřed. Nejhorší noční můra je se zaseknout a již tvorbu nikam neposunout. Obdivoval jsem a stále obdivuji Karla Lagerfelda, který šel ve své tvorbě doslova do konce svého života na maximum. To je síla a tak inšpirativní!
Dohnala Vás někdy tvůrčí krize?
Tvůrčí krize ani tak ne jako propracovanost a únava. Nápady a inspirace mě dosud neopustily. Spíše naopak. S každým dalším projektem, který doděláte chcete začít nový.
Na jakém projektu současně pracujete nebo co připravujete v nejbližším období?
Těch projektů je současně více. Aktuálně tím, že situace je ve světě taková, jaká je. Kolekce ve spolupráci s Levi’s „on hold“ měla být prezentována na MBPFW, ale ten se odsouvá podle posledních informací na zářijový termín. Proto jsem paralelně začal pracovat na další kolekci – ready to wear limitce nazvané Československé léto. Je to narážka na uzavření hranic a pravděpodobně většina z nás se nikam na tradiční dovolenou k moři nevydá. Nechal jsem si od maminky poslat fotky z dětství z letních prázdnin – čerpám z vlastních vzpomínek, dětství, letní dovolené a na tábory, které jsem strávil v Čechách a na Slovensku. Do celé kolekce vkládám esenci z nich. Také se do toho snažím zapracovávat folklorní prvky, řemesla a proporce z kroje. Další velmi zajímavý projektem a zároveň mojí diplomovou prací je spolupráce s Idou Víznerovou dcerou Františka Víznera, významného českého sklářského designéra. Bude to kolekce založená na abstrahováních formách a symbolických barvách, primárně je kolekce zaměřena na obuv.
Kdo získá speciálně navrženou trofej KUS SNU od Terezie Rosálie Kladošové v kategorii Designér šperku roku se dozvíte na obrazovkách České televize už 29. dubna ve 20:25 na ČT art.
Zdroj fotografií: archiv návrháře a Czech Grand Design, Vojtěch Veškrna