• ppl talk  • Václav Staněk: Podnikání bylo vždy mým snem. Máme i zákazníka, který vlastní přes 100 párů Vasek

Václav Staněk: Podnikání bylo vždy mým snem. Máme i zákazníka, který vlastní přes 100 párů Vasek

Vasky založil před šesti lety, když mu bylo osmnáct. Václav Staněk se spolu se svou rostoucí značkou snaží oživit zlínskou obuvnickou tradici a plánuje vzdělávací kurzy, pojízdnou dílnu i vlastní akademii. Dokáže se mezi tím vším zastavit a najít si čas i sám na sebe?

Máte rád výzvy a stavíte si vysoké cíle. Vaší největší motivací je posun, a ten se vám očividně daří. Každý rok zdvojnásobujete obrat a Vasky nosí již 130 tisíc lidí. Loni jste dosáhli obratu 230 milionů korun a vyrobili 150 tisíc párů bot. Letos chcete, stejně jako Baťa ve svých 24 letech, pokořit 240 tisíc párů bot a také rozšířit povědomí o značce pomocí Kickstarteru. Mohl byste své plány přiblížit? 

Od té doby, co jsem tyto cíle zmiňoval, se toho ve společnosti i na trhu hodně změnilo. I když naše cíle zůstávají stejné, museli jsme trochu přehodnotit cestu. Chceme se více zaměřit na rozšíření portfolia, stabilizaci firmy a udržitelnost. Kromě kvality produktů chceme zlepšovat i rozšíření distribuce. Čekají nás kolaborace s různými českými značkami a projekty podporující ševcovinu. Také bychom chtěli spustit věrnostní program. 

Otevřeli jste nové prodejny na lukrativnějších adresách, ve Zlíně dokonce společnou s Bagind a Wuders. Úspěšní jste i na slovenském trhu. Plánujete otevřít i svou první zahraniční prodejnu?

Ano, v plánu to máme, rádi bychom ji otevřeli ještě v tomto roce. Plánujeme prodejnu v Bratislavě, ale i v dalších českých městech. Zároveň se možná brzy objevíme i na dalších prodejních platformách, jelikož zvažujeme B2B spolupráce.

Co u své značky vnímáte jako konkurenční výhodu? A kdo je pro Vasky vlastně konkurence? 

Určitě je to lokální výroba a to, že zákazník ví, jak, kde a kdo boty vyrobil. Ukazujeme prostředí výroby, naše ševce a šičky a snažíme se lidem přiblížit celé řemeslo. Aktuálně jsme například vydání naší nové kolekce balerín věnovali iniciativě Fashion Revolution a výzvě “Who made your clothes”. Dále je to jistě kvalita. Ano, máme prostor se zlepšovat, je to přeci jenom teprve 6 let, co jsme na trhu, ale nezahálíme, vyvíjíme nové modely a vybíráme lepší materiály. V poměru k ceně věřím, že jsme pro spoustu lidí dostupnou značkou, a tak to chceme mít i nadále. Snažíme se i v tomto ohledu následovat přání našich zákazníků. Máme dokonce jednoho, který vlastní přes 100 párů našich bot, nebo rodiny, kde každý má aspoň dva páry Vasek. Jsem za takové příběhy velmi vděčný. Myslím, že i to je určitá výhoda, máme kolem sebe opravdu spoustu skvělých a aktivních lidí, kteří s námi své příběhy sdílejí. Jako přímou konkurenci samozřejmě vnímáme další lokální značky obuvi, ale vzhledem k expanzi sledujeme i ty zahraniční, jako jsou Veja, All birds, Filling Pieces nebo Timberland. Jsou pro nás zároveň inspirací a snažíme se z nich brát to nejlepší.

Mohl byste prozradit i nějaké vaše fuckupy a kdy jste měl náročnější podnikatelské období?

Nejnáročnější pro mě byl začátek podnikání, kdy jsem se vyrovnával s cukrovkou, koncem sportovní kariéry a do toho se snažil rozjet byznys, kterému spousta lidí nevěřila. Samozřejmě ne vždy jde vše podle plánu, přijdou vám špatné materiály, spadne web, ve chvíli, kdy jsou tam desítky tisíc lidí, nebo se rozbije kamera při natáčení televizní reklamy uprostřed noci. Celý covid, kdy jsme měli zavřené prodejny, byl náročný, ale o tom podnikání je a s týmem se snažíme každý problém brát jako výzvu, která nás posune.

Na konci března jste do sortimentu přidali barefooty. Jaký je o ně zatím zájem? 

Nevěděli jsme, co od této kolekce můžeme očekávat, je to pro nás úplně nový segment, ale zároveň možnost, jak se zase o krok posunout. Trend barefoot dlouhodobě sledujeme a věříme, že i my můžeme komunitě nabídnout kvalitní obuv. Zatím to předčilo naše očekávání a už se prodaly stovky kusů, z čehož mám ohromnou radost. 

Jak jste s barefooty spokojený vy osobně? Nosíte je teď často, nebo upřednostňujete stále spíše „klasické“ tenisky? 

Já osobně zatím zůstávám u klasických tenisek, ale v rámci vývoje jsem je testoval a musím říct, že je to opravdu velmi pohodlné, jen si na to člověk musí zvyknout.

U příležitosti představení bot Terry vznikla kampaň, která pobízí k zastavení. Spojili jste se dokonce s aplikací VOS. Využíváte ji také? Jak jinak podporujete své duševní zdraví? Zvládáte si najít čas na odpočinek?

Ano, využívá nás ji ve Vaskách několik. Vyhovuje mi tím, že je tam spousta různorodých cvičení, není to jen deník, ale je to individuální plán pro každého, přizpůsobený dle potřeby. Snažím se si ale udržovat čistou hlavu i díky sportu a různým aktivitám se svými přáteli a rodinou. Stále rád běhám, hodně čtu nebo poslouchám audioknihy. I když toho času na sebe nemám tolik, snažím se ho využívat maximálně. Mám svůj denní plán aktivit, které bych chtěl stihnout.

V předchozím roce jste vytvořili limitované kolekce bot např. k 5. výročí značky, ve spolupráci s Klubem Absolventů Baťovy školy práce či s Preciosou. Prozradíte, zda chystáte nějakou další limitku nebo spolupráci s jiným tvůrcem?

V druhé půlce roku nás čeká, doufejme, hned několik kolaborací s českými značkami, bude mezi nimi určitě slibovaná Preciosa, ale řešíme speciální limitku i s Maappi a dalšími. Je na co se těšit. Tyto spolupráce jsou i pro nás osobně velmi obohacující.

A jaký je zájem o custom Vasky?

Už máme na kontě několik párů. Je na tom skvělá ta různorodost, jedny byly ve stylu Hvězdné brány, poté jsme vytvářeli jedny pro našeho nejvěrnějšího zákazníka. Snažíme se tuto službu přizpůsobovat všem, takže jsme dělali i několik párů pro firmy, s jejich logem a nebo boty snoubencům nadesignované do stylu jejich svatby. Jsou to speciálně upravené tenisky Teny Wedding. O ty je teď velký zájem.

Dříve jste se závodně věnoval atletice, převážně běhu na 800 metrů. Chtěl byste do sortimentu v budoucnu zařadit i běžecké boty?

S touto myšlenkou si pohráváme, a dokonce už testujeme materiály a první prototypy, takže se možná dočkáme i běžeckých bot nebo spíše takových univerzálních na sport. Máme mezi zákazníky mnoho sportovců, cestovatelů a aktivních lidí, které bychom na jejich cestách chtěli jistě podpořit.

Letos slavíte 700. výročí města Zlín, plánujete se účastnit různých akcí, otevřít pro veřejnost výrobu v areálu Svit… Mohl byste program přiblížit?

V květnu nás čeká 100 let zlínského designu, Divadelní festival, Zlín žije. 

Ne každý se může vydat osobně do Zlína, plánujete nějaké aktivity i v Praze, nebo v onlinu?

Ševcovině a oslavám se průběžně věnujeme na našich sociálních sítích, plánujeme v průběhu roku udělat živé vysílání z výroby, také máme nově VR brýle s ukázkou, jak se vyrábí boty, zatím jsou ve Zlíně, ale v průběhu roku, bychom rádi pořídili další i na ostatní naše prodejny. O oslavách, historii obuvnictví nebo o tom, jak vznikají boty, budou moci lidé zjistit i skrze influencery nebo naše Vasky noviny, které jednou za půl roku vydáváme. 

Při příležitosti společných oslav s městem jste věnoval 706 tisíc korun na podporu ševcovského řemesla. Obuvnickou tradici se snažíte oživovat a přibližovat lidem a plánujete organizovat různé kurzy, pojízdnou dílnu a sníte i o vlastní akademii. Řekl byste k těmto edukačním plánům více? 

Všechno je ve fázi vymýšlení a příprav, teď jsme vytvořili prohlídku výrobou ve virtuální realitě, takže se každý může podívat, jak bota vzniká, dále máme v plánu komiks nebo online kurzy. Akademie by měla být v dílně ve 44. budově zlínského Svitu, kde je i naše výroba, společně s Klubem ABŠ a dalšími obuvnickými firmami se na tom budeme podílet. Na pojízdné dílně pracujeme, to je dlouhodobější projekt, ale rádi bychom s ní objeli školy napříč celou Českou republikou a ukázali mladé generaci obuvnické umění naživo.

Kde se jako podnikatel inspirujete a učíte?

Mám za sebou studium MBA na Newton University, která mi mnoho dala, ale nejvíce se stejně naučíte praxí a vlastní zkušeností. Inspiruji se v zahraničí, posloucháním podcastů, čtením knížek o lidech, kterým se již podařilo se v dnešním světě prosadit. Rád se setkávám i s podnikateli českých firem, probíráme aktuální trendy, sdílíme zkušenosti. Za to jsem velmi rád, je to obohacující.

Tomáš Baťa je vaším vzorem, ale s botami jste začal podnikat i proto, že je vyrábí váš tatínek. Máte představu, čemu byste se věnoval, kdybyste se rozhodl jinak? 

Podnikání bylo vždy mým snem. Brzy mi došlo, že sportem je velmi těžké se uživit a je to dočasné. Kdybych se nerozhodl pro obuvnictví, byl by to jiný obor, ale k botám mám od malička blízký vztah, takže to byla první volba.

Vasky doprovází vás i zákazníky při běžných dnech, ale i na cestách po světě. Máte na bucket listu nějaký cestovatelský cíl, vysněnou destinaci?

Jako malý jsem chtěl zdolat Mt. Everest. Dokonce jsem na to i trénoval, ale doma se to nesetkalo s úspěchem. Cestování mám velmi rád a míst, kam bych se podíval, je opravdu mnoho. Mým velkým snem je vidět polární zář, která je pro mě důkazem, že i souhra okolností a kroků, které se sebou možná na první pohled nesouvisí, může dát vzniknou něčemu nádhernému a jedinečnému.

Zdroj: archiv značky Vasky