Freshlabels otevírá nový udržitelný obchod na Letné
Český koncept store Freshlabels otevřel svůj nejnovější a největší obchod v oblíbené pražské čtvrti Letná na adrese, kde se koncem roku 2019 konal zimní pop up. V pořadí pátý kamenný obchod Freshlabels nabízí výhradně udržitelné značky a produkty, které jsou šetrné k životnímu prostředí azískaly od Freshlabels takzvaný Sustainable Tag. Udržitelnost jde ruku v ruce s designem obchodu, za jehož podobou stojí architektka Lenka Míková, která navrhovala i berlínský Freshlabels Store. Kromě obchodu vzniká v domě na Letné i menší hub, do kterého Freshlabels přesouvá své kanceláře.
V Sustainable Store na ulici Milady Horákové č.11 je vše od oblečení, bot a spodního prádla po kosmetiku, doplňky a batohy od 30 značek, které splnily komplexní kritéria udržitelnosti Freshlabels. Patří mezi ně značky jako Patagonia, Veja, Armedangels, Fjällräven, Freitag, Hydroflask, Houdini, Mud Jeans, pinqponq nebo Millican.
„Obchod, kde budou jen udržitelné značky, jsme si přáli otevřít už dlouho. Je to další milník v rámci naší dlouhodobé snahy o podporu udržitelnosti a odpovědnosti v módním průmyslu. Víc než kdy jindy je teď důležité myslet na to, co si kupujeme, a dát přednost produktům, které jsou nadčasové, kvalitní a co nejšetrnější k životnímu prostředí,“ vysvětluje Jan Bouška, jeden z dvojice zakladatelů Freshlabels.
Nová pobočka představuje pouze značky, které prošly výběrem Freshlabels a získaly Sustainable Tag.
„Vytvořili jsme vlastní systém hodnocení, který zohledňuje různé aspekty udržitelnosti, abychom nabízeli jen opravdu udržitelné produkty a ne ty, které jsou udržitelné jen naoko,“ říká Jakub Veselský, druhý ze zakladatelů Freshlabels.
Znamená to, že značky a produkty musí nejen naplňovat představy Freshlabels o neotřelém designu, vysoké kvalitě a férové ceně, ale zároveň řešit dopad jejich výroby na životní prostředí i zapojené pracovníky. Tag je udělován na základě odpovědí na dotazník udržitelnosti, který ve Freshlabels připravovali několik měsíců a rozeslali na všechny „své“ značky. Hodnotí celkem 7 kritérií: materiál, výrobu, znalost dodavatelského řetězce, radius výroby, společenskou odpovědnost firem a získané certifikáty. Aby produkt Sustainable Tag získal, musí splnit alespoň 4 ze 7 možných bodů.
„Naším cílem je poskytnout co nejtransparentnější informace. Proto máme nově všechny detaily o udržitelnosti jednotlivých značek uvedené u produktů na e-shopu a každý se během pár kliků dozví, jak si která značka stojí,“ vysvětluje Barbora Geršlová, head buyer a garant udržitelnosti ve Freshlabels.
Udržitelnost se promítla i do interiéru obchodu, který se s rozlohou 200 metrů čtverečních stal největší pobočkou Freshlabels v Praze. Architektka Lenka Míková, která stojí i za návrhem berlínské pobočky, pracovala s materiály jako je recyklovaný tetrapak a propojila moderní udržitelné materiály s původním „devadesátkovým“ interiérem.
Cílem bylo co nejméně bourat a odstraňovat a naopak skrz nový kontext posunout původní prostor a celkový dojem do nové, současné polohy. Vybavení obchodu je vymyšlené tak, aby šlo v budoucnu snadno upravovat bez razantních stavebních zásahů a zbytečného odpadu, případně i využít v jiném prostoru. Kromě obchodu vzniká v domě na Letné i menší hub, do kterého Freshlabels přesouvá své kanceláře.
Zdroj fotografií: archiv značky Freshlabels