• Fashion News  • Kamenné prodejny věhlasných značek zavírají po celém světě. Co bude dál?

Kamenné prodejny věhlasných značek zavírají po celém světě. Co bude dál?

Koronakrize prudce zasáhla celý módní průmysl. Neustálá nejistota, nečekané změny, pomalejší růst a pokles důvěry zákazníků, tomu všemu musí značky čelit. Většina společností tedy využila digitálních technologií, přešla na online prodej a rozhodla se navždy uzavřít kamenné prodejny, některé značky však vyhlásily bankrot. V roce 2020, podle Forbesu, zavřelo více než 15 500 obchodů, což zdaleka ještě není konečné číslo. Které značky musely zvolit toto radikální řešení současné krize? A co bude dál?  

GAP a J. CREW

GAP zvažuje, že uzavře prodejny ve Velké Británii, Francii, Itálii a Irsku. Značka GAP oznámila i trvalé uzavření vlakové lodi v Torontu na Bloor Street West, stejně tak skončí i GAP v Chicagu. Strategií značky je rozšířit svoji působnost na internetu. Značka GAP však, navzdory pandemii, v minulém roce otevřela první dvě pobočky u nás, v Praze a v Ostravě.

Společnost J. Crew podala návrh na bankrot již v květnu 2020. Společnosti nepomohlo ani zvýšení cen. Americký oděvní řetězec přiznal finanční problémy a následně odsouhlasil, že část dluhu přemění v podíly věřitelům ve skupině. Společnost musela uzavřít 492 obchodů po celých Spojených státech, pokračuje však s prodejem na internetu.

Victoria’s Secret a Zara

Značka Victoria’s Secret usilovně pracovala na svém přerodu, důležitým tématem se stalo pozitivní vnímání těla a následná diverzita ve výběru andílků. I přes všechny snahy však musela L Brands, vlastnící značku, uzavřít americké butiky a hromadně propouštět zaměstnance, neměla totiž ani na platbu nájemného. Fond Sycamore Partners, jež měl převzít majoritní část značky, v této souvislosti otočil a podal žalobu na L Brands s tím, že byly porušeny podmínky prodeje. Bez finanční pomoci však nejspíš značka nepřežije.

Ani bohatá fast fashion společnost Inditex vlastnící například oblíbenou značku Zara nevyjde z krize bez ztráty. Španělský Inditex plánuje uzavřít až 1200 kamenných prodejen po celém světě, zejména pak v Asii a Evropě. Špatnou situaci pomohl zachránit online prodej, kamenné pobočky, tak budou nadále sloužit jako distribuční místa tohoto prodeje.

ALDO a Camaïeu

Montrealská společnost ALDO získala ochranu věřitelů v květnu 2020. Navzdory transformaci si však společnost nedovedla poradit s dopady pandemie COVID-19 a některé její uzavřené pobočky se již nikdy neotevřou. Na jaře společnost ALDO, nabízející obuv a kabelky, uzavřela i kamenné prodejny v Praze.

Odchod z tuzemského trhu oznámil i francouzský módní řetězec Camaïeu. Česká divize společnosti, podle svého vyjádření, dluží 400 milionů korun. Francouzský řetězec s dámským oblečením a doplňky byl následkem koronakrize nucen uzavřít více než 800 poboček po celém světě. Z českého trhu odchází i francouzská značka dámského oblečení Promod.

Krize nepostihla jen světové hráče, ale zasáhla i tuzemské značky, s problémy se potýká například Blažek a bez povšimnutí médií nezůstal ani smutný konec české značky Pietro Filipi. Skupina C2H, která stojí za značkami Pietro Filipi i Kara, už v minulém roce oznámila, že Pietro Filipi hrozí insolvence.

Pietro Filipi uzavírá všech 23 kamenných prodejen, zaměstnanci skončili bez výplat a společnost dluží na nájemném. Podle neoficiálních zdrojů o část obchodů projevil zájem slovenský řetězec s pánskou módou Otto Berg. Kdoví, jestli se podaří zadluženou českou značku zachránit, doufejme, že se Pietro Filipi opět vrátí na scénu.

S obchody uzavřenými po celém světě přecházejí spotřebitelé automaticky na online nákupy. Změnilo se však i nákupní chování zákazníků, populární je oblečení pro volný čas, lokální tvorba a udržitelnost. Silný online trh a transparentnost ve výrobě jsou tedy poslední šancí k přežití značek.

Foto: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7