Kamenné prodejny věhlasných značek zavírají po celém světě. Co bude dál?
Koronakrize prudce zasáhla celý módní průmysl. Neustálá nejistota, nečekané změny, pomalejší růst a pokles důvěry zákazníků, tomu všemu musí značky čelit. Většina společností tedy využila digitálních technologií, přešla na online prodej a rozhodla se navždy uzavřít kamenné prodejny, některé značky však vyhlásily bankrot. V roce 2020, podle Forbesu, zavřelo více než 15 500 obchodů, což zdaleka ještě není konečné číslo. Které značky musely zvolit toto radikální řešení současné krize? A co bude dál?
GAP a J. CREW
GAP zvažuje, že uzavře prodejny ve Velké Británii, Francii, Itálii a Irsku. Značka GAP oznámila i trvalé uzavření vlakové lodi v Torontu na Bloor Street West, stejně tak skončí i GAP v Chicagu. Strategií značky je rozšířit svoji působnost na internetu. Značka GAP však, navzdory pandemii, v minulém roce otevřela první dvě pobočky u nás, v Praze a v Ostravě.
Společnost J. Crew podala návrh na bankrot již v květnu 2020. Společnosti nepomohlo ani zvýšení cen. Americký oděvní řetězec přiznal finanční problémy a následně odsouhlasil, že část dluhu přemění v podíly věřitelům ve skupině. Společnost musela uzavřít 492 obchodů po celých Spojených státech, pokračuje však s prodejem na internetu.
Victoria’s Secret a Zara
Značka Victoria’s Secret usilovně pracovala na svém přerodu, důležitým tématem se stalo pozitivní vnímání těla a následná diverzita ve výběru andílků. I přes všechny snahy však musela L Brands, vlastnící značku, uzavřít americké butiky a hromadně propouštět zaměstnance, neměla totiž ani na platbu nájemného. Fond Sycamore Partners, jež měl převzít majoritní část značky, v této souvislosti otočil a podal žalobu na L Brands s tím, že byly porušeny podmínky prodeje. Bez finanční pomoci však nejspíš značka nepřežije.
Ani bohatá fast fashion společnost Inditex vlastnící například oblíbenou značku Zara nevyjde z krize bez ztráty. Španělský Inditex plánuje uzavřít až 1200 kamenných prodejen po celém světě, zejména pak v Asii a Evropě. Špatnou situaci pomohl zachránit online prodej, kamenné pobočky, tak budou nadále sloužit jako distribuční místa tohoto prodeje.
ALDO a Camaïeu
Montrealská společnost ALDO získala ochranu věřitelů v květnu 2020. Navzdory transformaci si však společnost nedovedla poradit s dopady pandemie COVID-19 a některé její uzavřené pobočky se již nikdy neotevřou. Na jaře společnost ALDO, nabízející obuv a kabelky, uzavřela i kamenné prodejny v Praze.
Odchod z tuzemského trhu oznámil i francouzský módní řetězec Camaïeu. Česká divize společnosti, podle svého vyjádření, dluží 400 milionů korun. Francouzský řetězec s dámským oblečením a doplňky byl následkem koronakrize nucen uzavřít více než 800 poboček po celém světě. Z českého trhu odchází i francouzská značka dámského oblečení Promod.
Krize nepostihla jen světové hráče, ale zasáhla i tuzemské značky, s problémy se potýká například Blažek a bez povšimnutí médií nezůstal ani smutný konec české značky Pietro Filipi. Skupina C2H, která stojí za značkami Pietro Filipi i Kara, už v minulém roce oznámila, že Pietro Filipi hrozí insolvence.
Pietro Filipi uzavírá všech 23 kamenných prodejen, zaměstnanci skončili bez výplat a společnost dluží na nájemném. Podle neoficiálních zdrojů o část obchodů projevil zájem slovenský řetězec s pánskou módou Otto Berg. Kdoví, jestli se podaří zadluženou českou značku zachránit, doufejme, že se Pietro Filipi opět vrátí na scénu.
S obchody uzavřenými po celém světě přecházejí spotřebitelé automaticky na online nákupy. Změnilo se však i nákupní chování zákazníků, populární je oblečení pro volný čas, lokální tvorba a udržitelnost. Silný online trh a transparentnost ve výrobě jsou tedy poslední šancí k přežití značek.