Módní performance by Maroš Baran
Slovenský umělec a módní návrhář, Maroš Baran, představil 29. srpna v Zrcadlovém labyrintu svou novou pánskou kolekci Koyaanisqatsi. Ta se zaobírá tématem střetu dvou kultur a právě takto probíhala i show, kterou si pro návštěvníky připravil.
Představte si, že jdete na módní přehlídku. Co od ní očekáváte? Židli, hudbu, světlo, nádherné ženy a muže v nejrůznějších modelech, kteří k vám přijdou v přesně vyměřených krocích a pak zase odejdou. Tahle show probíhala trochu jinak a to byl účel.
Maroš Baron se rozhodl spojit novodobé umění s módním světem a spolu se svým týmem pro návštěvníky připravil dvě místnosti. Zrcadlový labyrint a kaleidoskopické kino. V obou prostorách ve stejnou chvíli probíhala provázaná akce a vy se tak mohli sami rozhodnout kde kdy chcete být. Tato výzva pro diváky zásadně narušila zaběhnutý koncept módních přehlídek, jelikož jste se tak sami stali jejím bezprostředním účastníkem. Mohli jste se s modelem střetnout, ale zároveň jste tím také přišli o možnost vidět fashion show celou.
Představte si, že jste na přehlídce a koukáte na nové pánské modely. A najednou po očku zahlédnete vedle sebe člověka, který také kouká na modely a na sobě má v bílé verzi to, co jste před chvílí viděla na molu. To se vám nezdá, to je účel. Maroš do své show zapojil i tzv. „parazity“, jak jim říká. Ti se účastnili přehlídky jako diváci přesně v těchto modelech doplněné o malby slovenské malířky Rudé Sovy.
“K celkovému chaosu přispěla i dvojčata, která se někdy v modelech objevovala spolu a někdy každý zvlášť. Koncept přehlídky byl porušen i tím, že performance neskončila zároveň s videem a hudbou, ale trvala o nějaký čas delšie.” Svěřuje svůj postřeh Maroš Baran.
Na akci nechyběli ani Baranovi „dráčci,“ kteří skvěle doplnili celkové vyznění přehlídky. Nikol Kubínová převtělená do Červeného dráčka se stala součástí interaktivní instalace v podzemí v kaleidoskopickém kině. Patricie Belecová jako Bílý dráček naopak vyšplhala na trámovou konstrukci nad hlavy diváků, kde je pozorovala jako bílý páv v korunách stromů. Tím zdvojila poslední scénu videa do “reality”.
Kolekce Koyaanisqatsi se opírá o aktuální všudypřítomné téma střetu kultur. Klíčové pojmy jako jsou kulturní a ideový „clash“ a „parazitismus“ byl přítomný nejen v jednotlivých modelech, ale především v celé show, které jste byli součástí.
Není divu, že část kolekce poputuje i do showroomu v Londýně a v lednu 2017 se na něj mohou těšit v belgickém Antwerpu. Druhou část Koyaanisqatsi představí pro všechny zúčastněné i nezúčastněné performance Maroš Baran ve formě filmu v prosinci.
Zdroj: Fotografie z archivu Maros Baran