• Events  • Módní performance by Maroš Baran

Módní performance by Maroš Baran

Slovenský umělec a módní návrhář, Maroš Baran, představil 29. srpna v Zrcadlovém labyrintu svou novou pánskou kolekci Koyaanisqatsi. Ta se zaobírá tématem střetu dvou kultur a právě takto probíhala i show, kterou si pro návštěvníky připravil.

Představte si, že jdete na módní přehlídku. Co od ní očekáváte? Židli, hudbu, světlo, nádherné ženy a muže v nejrůznějších modelech, kteří k vám přijdou v přesně vyměřených krocích a pak zase odejdou. Tahle show probíhala trochu jinak a to byl účel.

Maroš Baron se rozhodl spojit novodobé umění s módním světem a spolu se svým týmem pro návštěvníky připravil dvě místnosti. Zrcadlový labyrint a kaleidoskopické kino. V obou prostorách ve stejnou chvíli probíhala provázaná akce a vy se tak mohli sami rozhodnout kde kdy chcete být. Tato výzva pro diváky zásadně narušila zaběhnutý koncept módních přehlídek, jelikož jste se tak sami stali jejím bezprostředním účastníkem. Mohli jste se s modelem střetnout, ale zároveň jste tím také přišli o možnost vidět fashion show celou.

13613415_1045298478879027_5154539700887539952_o

13584663_1045299128878962_273729197237596556_o

13576790_1045298645545677_3986287247752494169_o

Představte si, že jste na přehlídce a koukáte na nové pánské modely. A najednou po očku zahlédnete vedle sebe člověka, který také kouká na modely a na sobě má v bílé verzi to, co jste před chvílí viděla na molu. To se vám nezdá, to je účel. Maroš do své show zapojil i tzv. „parazity“, jak jim říká. Ti se účastnili přehlídky jako diváci přesně v těchto modelech doplněné o malby slovenské malířky Rudé Sovy.

K celkovému chaosu přispěla i dvojčata, která se někdy v modelech objevovala spolu a někdy každý zvlášť. Koncept přehlídky byl porušen i tím, že performance neskončila zároveň s videem a hudbou, ale trvala o nějaký čas delšie.”  Svěřuje svůj postřeh Maroš Baran.

Na akci nechyběli ani Baranovi „dráčci,“ kteří skvěle doplnili celkové vyznění přehlídky. Nikol Kubínová převtělená do Červeného dráčka se stala součástí interaktivní instalace v podzemí v kaleidoskopickém kině. Patricie Belecová jako Bílý dráček naopak vyšplhala na trámovou konstrukci nad hlavy diváků, kde je pozorovala jako bílý páv v korunách stromů. Tím zdvojila poslední scénu videa do “reality”.

thumbnail_dsc_2787

Kolekce Koyaanisqatsi se opírá o aktuální všudypřítomné téma střetu kultur. Klíčové pojmy jako jsou kulturní a ideový „clash“ a „parazitismus“ byl přítomný nejen v jednotlivých modelech, ale především v celé show, které jste byli součástí.

13603675_1045299265545615_6909751288405046414_o

Není divu, že část kolekce poputuje i do showroomu v Londýně a v lednu 2017 se na něj mohou těšit v belgickém Antwerpu. Druhou část Koyaanisqatsi představí pro všechny zúčastněné i nezúčastněné performance Maroš Baran ve formě filmu v prosinci.

13580522_1045298552212353_8977493211574502616_o

13576838_1045299142212294_6321484428938520690_o

13613287_1045298752212333_1465601002558554893_o

13575745_1045299035545638_323069263226400509_o

13576698_1045298835545658_5864239020929797680_o

13585234_1045298472212361_5689485650558191441_o

Zdroj: Fotografie z archivu Maros Baran